Přestože je Leon historicky nejprodávanějším modelem značky SEAT, stával často ve stínu koncernových sourozenců VW Golf a Škoda Octavia. S novou generací tomu tak už není. Stal se z něj více svébytný a velmi atraktivní model.
V první polovině tohoto roku SEAT na trh uvedl zcela novou a v pořadí již čtvrtou generaci úspěšného modelu Leon. Ten byl vždy hlavním pilířem produktové řady španělské značky a etalonem ve svém segmentu, což potvrzuje více než 2,2 milionu prodaných vozů tří předchozích generací. Nová generace dostala za úkol přinést novou úroveň konektivity, hospodárnosti, dynamiky a bezpečnosti.
Hlavní pozornost při vývoji zcela nového modelu byla zaměřena na hospodárnost, k níž přispívají nejvyspělejší systémy pohonu zahrnující motory na benzin, naftu a stlačený zemní plyn, ale také techniku částečně hybridního a externě nabíjitelného hybridního pohonu. Nový Leon je navíc prvním kompletně síťově propojeným modelem značky, který má zákazníkům zajistit spojení s jejich digitálními životy.
Interiér a vnitřní prostor
Nový Leon přebírá designérský styl, který je charakteristický pro všechny vozy současné modelové řady. Technickým základem je platforma MQB Evo. V pětidveřové verzi měří leon na délku 4368 mm a je tak o 86 mm delší nežli předchldce. Sportstourer narostl dokonce o 93 mm a navíc nabízí ještě větší objem zavazadlového prostoru poskytující 620 litrů. Příď vozu zaujme výraznějšími rysy, k nimž přispívá silnější prostorové propojení mezi maskou chladiče a předními světlomety. Světlomety LED jsou posunuty více dozadu, čímž vzniká dojem obočí a pronikavějšího pohledu. Záď zaujme pruhem svítilen LED v celé šířce vozidla.
Velkou modernizací prošel i samotný interiér. Srdcem systému konektivity je digitální panel přístrojů SEAT Digital Cockpit, který kombinuje konfigurovatelný 10,25“ displej s vysokým rozlišením a displej informačního a zábavního systému. Standardní systém Media má 8,25“ displej kompatibilní s chytrými telefony, zatímco 10“ displej navigačního systému nabízí trojrozměrný režim zobrazování mapových podkladů, funkci síťové propojené navigace a technologii Retina. Interakci uživatele s vozidlem usnadňují funkce hlasového ovládání hovorovým jazykem a rozpoznávání gest.
Důležitým prvkem výbavy zcela nového modelu Leon je vnitřní osvětlení. Jeho součástí je osvětlení přístrojové desky v celé její šířce, které pokračuje do výplní dveří. Toto osvětlení slouží nejen jako dekorace, vytvářející v interiéru příjemnou atmosféru, ale také plní řadu důležitých funkcí. Využívá ho například asistent pro změnu jízdního pruhu nebo asistent pro detekci nebezpečí při vystupování.
Také bezpečnost je neodmyslitelným fundamentem zcela nového modelu SEAT Leon. Jeho výbava proto zahrnuje nejvyspělejší asistenční systémy, včetně předvídavého adaptivního tempomatu ACC, asistenta pro stav nouze (Emergency Assist) a asistenta Travel Assist, jenž poskytuje ještě vyšší úroveň automatizované jízdy. Čtvrtá generace modelu SEAT Leon je díky tomu nejbezpečnějším vozem, který kdy španělská značka vyrobila.
Motory a technologie
Nová generace kompaktního modelu může být poháněna motory na benzin (TSI), naftu (TDI) nebo stlačený zemní plyn (TGI). Alternativou jsou částečně hybridní (eTSI) a externě nabíjitelné hybridní pohony (eHybrid). Všechny zážehové motory jsou vybaveny přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem. Zákazníci mají na výběr varianty s výkonem v rozsahu od 81 kW do 140 kW. V modelu Leon nalézají uplatnění tříválce 1.0 TSI (66 kW nebo 81 kW) a větší čtyřválcové motory 1,5 litru (96 kW 110 kW). Na vrcholu nabídky stojí jednotka 2.0 TSI s výkonem 140 kW a dvouspojkovou převodovkou. Leon je poprvé nabízen se třemi turbodiesely 2.0 TDI, jejichž výkon sahá od 85 kW do 110 kW. Chybět nebude ani jednotka 1.5 TGI na CNG, která poskytuje nejvyšší výkon 96 kW.
Novinkou je částečně hybridní pohon s napětím 48 V (eTSI), spojený s motory 1.0 TSI 81 kW a 1.5 TSI 110 kW; obě jednotky jsou nabízeny výhradně s převodovkou DSG V případě plug-in hybridu zážehový motor 1.4 TSI kombinován s elektromotorem, sadou lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 13 kWh a šestistupňovou převodovkou DSG. Řidič má k dispozici nejvyšší výkon 150 kW. S výhradně elektrickým pohonem ujede cca 60 km dle cyklu WLTP.
Technické údaje SEAT Leon |
Nejlevnější zážehová verze – 1.0 TSI | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 81 | 85 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 200 při 2000-3000 | 300 při 1500-2500 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: |
||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4368/1800/1456 | 4368/1800/1456 |
Rozvor (mm) | 2686 | 2686 |
Zavazadlový prostor (l) | 380 | 380 |
HMOTNOSTI: |
||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1279/471 | 1415/535 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1500/1300 | 1800/1500 |
VÝKONY: |
||
Největší rychlost (km/h) | 197 | 201 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,9 | 10,4 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
– | – |
Emise CO2 (g/km) | – | – |
CENA: |
||
484 900 Kč (včetně DPH) | 574 900 Kč (včetně DPH) |
Fotogalerie