Od stávajících variant Niro Hybrid a Niro Plug-in Hybrid se odlišuje řadou exkluzivních designových prvků. Síla čistě elektrického nira je ale v jeho základním konceptu. Nejde o žádného městského prcka, ani o nezdařilý pokus, jak z běžného auta narychlo upéct elektromobil. Jde o plnohodnotný vůz vystavěný na rozumném půdorysu nabízející díky dostatečné kapacitě akumulátoru i naprosto dospělý dojezd. Kia už navíc spustila na českém trhu prodej e-Niro v novém modelovém provedení pro rok 2021, které nově nabízí možnost přípravy pro tažné zařízení a také rozšířené nastavení personalizace sedadla řidiče, které tak doplňuje nabídku třífázové palubní nabíječky s výkonem 11 kW nebo systému telematiky UVO CONNECT. Značka Kia tak plynule pokračuje ve zvyšování atraktivity svého čistě elektrického crossoveru, který si od uvedení na tuzemský trh v roce 2019 pořídilo na tři desítky českých zákazníků.
Modernizované e-Niro lze poznat podle přepracovaných přívodů vzduchu a nových LED světel denního svícení ve tvaru hrotu šípu, které jdou ruku v ruce s modrými dekorativními akcenty a přispívají k ještě výraznějšímu odlišení tohoto čistě elektrického provedení modelu. Uzavřená tygří maska chladiče je začleněna do nově tvarovaného předního nárazníku, čímž hlásá příslušnost ke značce Kia, zde navíc s vylepšenými aerodynamickými vlastnostmi s elegantním a rozhodným charakterem přední partie vozidla.
Pochvalu zaslouží i podvozek, který je velmi tichý a dostatečně komfortní. Auto je i díky nízkému těžišti ovlivněnému umístěním baterie velmi stabilní a mrštné. Samozřejmostí je úchvatná dynamika vozu, a to prakticky v jakékoli rychlosti. Chování auta je možné upravovat volbou jízdních režimů – od těch ekologických dbajících na větší dojezd, až po sportovní mód, kdy je k dispozici maximální výkon a velmi bryskní reakce na povely „plynového“ pedálu.
Interiér a vnitřní prostor
Kabina e-Nira spojuje moderní design s velkorysou prostorností a technologiemi.
Otočný volič elektronického řazení je zabudován do vlastního ergonomického panelu, který je prodloužením základny středové loketní opěrky. Kromě otočného voliče řazení jsou na novém panelu tlačítka elektronické parkovací brzdy, vyhřívání a odvětrávání sedadel, vyhřívání volantu, voliče jízdních režimů, tlačítka parkovacích senzorů a funkce pomocníka pro rozjezd v kopci (funkce ‚Auto Hold‘).
Uprostřed přístrojové desky najdeme 7″ dotykový displej rozhraní HMI (Human-Machine Interface) s řadou funkcí, které se týkají pouze tohoto nového elektromobilu. Majitel e-Nira může pohodlně vyhledat nejbližší dobíjecí místa nebo sledovat zbývající kapacitu baterie a předpokládaný dojezd. Zároveň je možné odhadovat úsporu emisí CO2 (za danou jízdu nebo celkově od pořízení vozidla) díky používání e-Nira namísto srovnatelného modelu s benzínovým motorem. Pomocí dotykového displeje si může majitel nastavit přibližný čas příštího odjezdu, aby se vůz automaticky předehřál na nastavenou teplotu ještě před vyjetím. Funkce pro regulaci dobíjení také po připojení do zásuvky inteligentně reguluje tok elektřiny do baterie v zájmu co nejdelší životnosti bateriového modulu.
Přístrojový štít před řidičem, tvořený barevným LCD displejem – rovněž o úhlopříčce 7″ – zobrazuje průběžné jízdní údaje a informace o nabití baterie. Jsou zde uvedeny i informace o řidičském stylu osoby za volantem, včetně procentního podílu ‚eko‘ způsobu jízdy v rámci dané cesty. V horní části přístrojové desky se objevila vestavěná kontrolka, která po zapojení kabelu ukazuje, zda stále probíhá nabíjení, nebo je baterie plně nabitá. Majitel tak může rychle zkontrolovat stav nabíjení vozidla v době, kdy je zapojeno do zásuvky.
Nová platforma modelu byla navržena tak, aby umožňovala zástavbu nejrůznějších vyspělých pohonů. Zástavba akumulátorového elektrického pohonu má jen minimální dopad na obestavění prostoru a všestrannost, a tak e-Niro dokáže nabídnout větší praktickou využitelnost a variabilitu než řada jiných elektromobilů či hybridů. Rozvor 2700 mm znamená velkorysý prostor pro nohy všech cestujících; atmosféru celkově prostorného interiéru ještě stvrzuje karoserie ve stylu crossoveru. Karoserie díky své šířce 1805 mm a výšce 1560 mm zajistí maximální vertikální prostornost i místo v oblasti ramen vpředu i vzadu. Při délce 4375 mm nabízí větší zavazadlový prostor – 451 litrů (dle metodiky VDA) – než řada konkurenčních plug-in hybridů a elektromobilů. Pod podlahou kufru najdeme vyhrazený úložný prostor pro uložení nabíjecího kabelu.
Motory a technologie
Model e-Niro je vybaven lithium-iont polymerovým akumulátorem s vysokou kapacitou 64 kWh. Na jedno nabití zvládne dojezd přes 455 km (v kombinovaném cyklu podle WLTP) s nulovými emisemi CO2 během jízdy. V městském cyklu WLTP pak e-Niro dokáže na jedno nabití urazit až 615 km. Zákazníci si budou moci objednat e-Niro s lithium-iont polymerovým akumulátorem o kapacitě 39,2 kWh, který zajistí dojezd až 289 km na jedno nabití (v kombinovaném cyklu podle WLTP). Připojíte-li e-Niro k rychlodobíjecí stanici o výkonu 100 kW, bateriový modul se dobije z 20 na 80 % za pouhých 42 minut.
Vozy vybavené akumulátorovým modulem se zvýšenou kapacitou 64 kWh používají elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) a točivém momentu 395 Nm, s nímž e-Niro zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,8 sekundy. Standardní bateriový modul o kapacitě 39,2 kWh spolupracuje s motorem o výkonu 100 kW (136 k) a stejném točivém momentu 395 Nm; vůz v tomto případě zrychlí na 100 km/h za 9,8 sekundy.
Model Kia e-Niro je s modelovým rokem 2021 navíc standardně vybaven třífázovou palubní nabíječkou, která umožní nabíjet vysokokapacitní akumulátor výkonem až 11 kW (max. 12A). Oproti jednofázové palubní nabíječce dostupné v předchozím provedení modelu se tak nabíjecí cyklus za předpokladu využití externí nabíjecí stanice Wallbox zkrátí o 25 % a akumulátor se z 0 na 100 % kapacity nabije za 7 hodin (verze s prodlouženým dojezdem). Na model e-Niro se vztahuje též tradiční příslib kvality Kia v podobě sedmileté záruky s omezením na 150 tis. km. Tato záruka se navíc vztahuje i na akumulátorový modul a elektromotor.
Technické údaje Kia e-Niro |
e-Niro 150 kW + 64 kWh | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
|
Druh a uspořádání motoru | Elektrický motor, pohon předních kol |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 150 při 3800-8000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 395 při 1-3600 |
Převodovka | automatická |
ROZMĚRY: |
|
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4375/1805/1560 |
Rozvor (mm) | 2700 |
Zavazadlový prostor (l) | 451 |
HMOTNOSTI: |
|
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1812 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x |
VÝKONY: |
|
Největší rychlost (km/h) | 167 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,8 |
Kombinovaná spotřeba energie (Wh/ km) | 159 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: |
|
1 199 980 Kč (včetně DPH) |
Fotogalerie