Budou to už dva roky, co se Audi naplno přidalo do pelotonu značek nabízejících modely s plně elektrickým pohonem. Tím průkopníkem bylo SUV e-tron. To v loňském roce dostalo sourozence a asi nikoho moc nepřekvapí, že vedle SUV v sobě kombinuje i prvky kupé. Model dostal označení e-tron Sportback a platí za sportovněji orientovaného z dvojice německých SUV. Na trh se přitom dostal teprve nedávno.
Interiér a vnitřní prostor
Odlišit e-tron Sportback od klasického e-tronu není vůbec složité. Stačí se podívat na tvarování zadní části, které je dynamičtější, aerodynamičtější, ale také ubírá něco z vnitřního prostoru nad hlavami cestujících vzadu (ačkoliv automobilka oficiálně tvrdí, že oproti klasické verzi ubylo jen 20 mm). Zavazadlový prostor o objemu 615 až 1665 litrů lze je stěží označit za malý, přesto jeho využitelnost svažující se linií střechy lehce utrpěla. Jinak ale nabízí SUV i přes všechna omezení dostatek místa na zadních sedadlech – především před koleny, jak se na auto s rozvorem o délce 2928 mm sluší.
Jakkoliv je Audi e-tron Sportback kvůli elektrickému pohonu brané stále za ještě trochu futuristické auto, tvarování palubní desky tomu až tolik neodpovídá. Němci totiž vsadili na řešení, která jsou známá i z jiných modelů, především vyšších tříd jako A7 Sportback, A8 nebo Q8. To znamená obrazovky, spoustu dotykových obrazovek. Začít je možné hned před řidičem, kde má své místo standardní 12,3palcový displej místo klasických budíků. Ten přitom pracuje v několika režimech zobrazení.
Na středovém panelu výše je 12,1palcový dotykový displej, který slouží jako výstup multimediálního systému či navigace. Níže je pak 8,6palcová dotyková obrazovka, přes kterou se ovládá klimatizace nebo se do ní zadává text například pro hledání v navigaci. Za příplatek 44 700 korun pak bude mít e-tron Sportback ještě další dva menší displeje, které slouží jako výstup kamer nahrazujících klasická vnější zpětná zrcátka. Umístěné jsou tedy ve dveřích. Vedle obrazovek Audi také dbá na použité materiály, nechybí čalounění různými druhy kůže nebo obložení několika druhy dřeva.
Motory a technologie
V porovnání s klasickým Audi e-tron se technika verze Sportback nikterak nezměnila. To znamená, že se momentálně nabízí ve dvou různých variantách, vždy s dvojicí elektromotorů – jeden je vpředu a jeden vzadu, což znamená, že SUV nabízí elektrický pohon všech kol. Slabší verze 50 quattro disponuje celkovým výkonem 230 kW a točivým momentem 540 Nm. Baterie má kapacitu 71 kWh a podle automobilky stačí na dojezd nejvýše 349 km. Nejde přitom o žádného lenocha, z 0 na 100 km/h zrychluje za 6,8 vteřiny.
Ještě o dvě desetiny rychlejší je verze 55 quattro, která má výkon 265 kW (300 kW s funkcí overboost) a točivý moment 664 Nm. Baterie má kapacitu 95 kWh, což stačí maximálně na dojezd 450 km. V obou případech jde o hodnoty podle přesnějšího cyklu WLTP. Nabíjet akumulátor lze například prostřednictvím rychlonabíječky – u verze 50 quattro s nejvyšším výkonem 120 kW a u verze 55 quattro dokonce 150 kW. V obou případech tak lze mít 80 procent kapacity za asi půl hodiny. Využívat lze i slabší způsoby, třeba veřejnou síť o výkonu až 22 kW. V takovém případě je ale čas potřebný k dobití výrazně delší.
Levnější varianta 50 quattro začíná s cenovkou 1 949 900 korun těsně pod hranicí dvou milionů korun. Verze 55 quattro pak tuto hranici překračuje. K dispozici jsou celkem tři výbavové linie. Už v základu nechybí nouzové brzdění s detekcí chodců, upozornění na vybočení z jízdního pruhu nebo plně diodová světla. Ta mohou být zaměněna za světla s technologií LED Matrix. V blízké budoucnosti ještě nabídku obohatí verze e-tron S se třemi elektromotory, výkonem 370 kW a dojezdem 365 km na jedno nabití.
Technické údaje Audi e-tron Sportback |
Nejlevnější elektrická verze – e-tron 50 quattro | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
|
Druh a uspořádání motoru | Dva elektrické motory, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 230 při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 540 při 0 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: |
|
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4902/1935/1616 |
Rozvor (mm) | 2928 |
Zavazadlový prostor (l) | 615/1665 l |
HMOTNOSTI: |
|
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2370/670 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1800/750 |
VÝKONY: |
|
Největší rychlost (km/h) | 190 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6,8 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
21,7-26,3 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: |
|
1 949 900 Kč (včetně DPH) |
Fotogalerie