Ačkoliv by si zákazníci jistě přáli něco jiného, tempo a směr vývoje automobilů v dnešní době diktují především zpřísňující se emisní předpisy. Některé tradiční japonské značky začínají uvažovat, že se z chaotického evropského trhu stáhnou. Subaru si přeje setrvat, a tak do boje posílá hybridní pohony e-Boxer.
Požadavky na čistotu výfukových plynů a snížení spotřeby paliva jsou totiž tak přísné a složité, že laik nemá šanci se v nich rychle zorientovat. Přitom právě tato pravidla mají rozhodující vliv na to, jaký druh pohonu, jaký výkon a který typ převodovky a v konečném důsledku i jaké provozní vlastnosti budou mít automobily v blízké budoucnosti. Subaru je v této době znevýhodněno především skutečností, že v Evropě nabízí pouze modely s pohonem všech kol. Není se tedy čemu divit, že hybridní pohon je jedinou motorizací, kterou Subaru v nových modelech pro starý kontinent nabízí.
e-Boxer pouze pro Evropu
Subaru speciálně pro Evropu vyvinulo hybridní systému e-Boxer bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. Přestože v USA prodává řadu let také plug-in hybridy, v Evropě by tyto modely byly obtížně prodejné kvůli vysoké ceně a hmotnosti, která negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Do e-Boxeru se tedy čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě. Uživatelsky se hybridní subaru chová stejně jako se starším konvenčním pohonem.
Imprezu je radost řídit
Impreza e-Boxer je po Foresteru a XV třetím modelem v nabídce Subaru. Právě s modelem XV sdílí shodnou platformu. Zatímco XV je koncipováno jako SUV se skvělou světlou výškou 220 mm, Impreza je klasický silniční hatchback. Systém pohonu všech kol má při zhoršené přilnavosti výtečnou trakci, stejně jako u modelu XV, světlá výška 140 mm samozřejmě terénní schopnosti omezuje. Na druhou stranu je díky boxeru zárukou extrémně nízko položeného těžiště a mimořádně povedených jízdních vlastností. Komponenty hybridního pohonu váží jen 110 kg, 60 kg připadá na zadní nápravu a 50 kg na přední. Tím ještě lépe pomáhají rozložit poměr celkové hmotnosti. Radost z jízdy je u imprezy mimořádná. Při vývoji karoserie byla velká pozornost věnována torzní tuhosti, která má kromě bezpečnosti zásadní vliv i na jízdní vlastnosti. Čím tužší je karoserie, tím rychlejší jsou reakce na náhlé změny směru jízdy.
Jak funguje v praxi?
Hybridní pohon je pro modely Impreza, XV a Forester shodný. Kombinuje tradiční zážehový dvoulitrový boxer (110 kW) s elektromotorem (12 kW/66 Nm) umístěným v bezstupňové samočinné převodovce Lineartronic. Atmosférický čtyřválec s přímým vstřikováním benzínu má přes 80 % nových komponentů, které mají kromě snížení emisí zajistit nadprůměrnou spolehlivost a životnost při častém startování během jízdy.
Motor se do rychlosti 80 km/h v praxi velmi často vypíná. Nejčastěji se tak děje při zpomalování nebo krátkodobě při jízdě ustálenou rychlostí. Při sebemenším sešlápnutí plynového pedálu se velmi rychle nastartuje. Tento ustavičně se opakující cyklus klade vysoké nároky na mazání. Aby se životnost motoru nezkracovala, je vyšší mazací tlak vyvíjen nezávislým elektrickým čerpadlem napájeným z vysokonapěťového akumulátoru.
Další zajímavostí je, že účinnost rekuperace nezávisí na otáčkách spalovacího motoru. K dobíjení akumulátoru tak dochází, i když je spalovací motor v klidu, protože systém elektrického pohonu, a tedy i rekuperace, je součástí samočinné převodovky.
Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru výkonem 12,3 kW a silou 66 Nm hlavně při rozjezdech.
Něco za něco
Hybrid má samozřejmě i své stinné stránky. Ekonomičtější systém pohonu prodražil imprezu o 90 000 korun. O 110 kg narostla také pohotovostní hmotnost a prostor pro rezervu částečně vyplňuje akumulátor, takže nelze použít náhradní dojezdové kolo. Základní objem zavazadlového prostoru ale nikterak neomezuje. Původní dvoulitrové XV také utáhlo brzděné přívěsy o hmotnosti až 1400 kg, Impreza pak 1200 kg. Nejlépe si vedl Forester s 2 tunami. Nyní jsou tyto hmotnosti o 130 kg nižší. Mezi hybridy je to ale stále jedna z nejvyšších hodnot. Celkově lze e-Boxer hodnotit velmi dobře. Daleko nižší emise CO2 produkují plug-in hybridy, nebo elektromobily. Ovšem za znatelně vyšší cenu a s většími omezeními.
Kolik ušetří?
Celý systém může nezávisle na vůli řidiče fungovat ve třech režimech pohonu. Pouze na spalovací motor, jen na elektřinu nebo společně, o čemž podle aktuální provozní situace rozhoduje elektronika. Automobilka tvrdí, že e-Boxer v městském provozu dokáže ušetřit přes 10 % paliva. To víceméně potvrzují i naše výsledky měření, které jsme srovnávali s předchozím modelem Impreza 2.0 115 kW. Novému e-Boxeru jsme po městě na shodném testovacím okruhu naměřili spotřebu 8,4 l/100 km, což je o 0,8 l/100 km méně. Na automobil s trvalým pohonem všech kol a samočinnou převodovkou je to solidní výsledek. Naopak, při jízdě po dálnici je spotřeba shodná, na okresní silnici jsme naměřili jen minimální úsporu (0,2 l/100 km). V rámci dlouhodobé spotřeby nám v kombinovaném režimu spotřeba klesla o 0,4 l/ 100 km.
Bez emisí 1,5 km
Výkon 118voltového lithium-iontového akumulátoru je 13,5 kW, jmenovitá kapacita pak 4,8 Ah, tedy 0,6 kWh. Napětí 118 V je na poměry hybridu vysoké. Obecně platí, že čím vyšší je napětí, tím efektivněji elektrický pohon pracuje. Podle výrobce lze teoreticky ujet až 1,6 km, nám se to podařilo, rychlost jízdy ale nesmí překročit 40 km/h a musí být vypnutá klimatizace.
Při běžných rychlostech je síla zážehového i elektrického motoru kombinována, takže nabízí lineární a hospodárnou akceleraci od nejnižších otáček, zatímco ve vysokých rychlostech je vůz poháněn pouze spalovacím motorem.
Neobvykle prostorné
Nová generace modelu XV a Impreza na nás zapůsobila svým vnitřním prostorem. Šířka interiéru je v segmentu nižší střední třídy vůbec největší. Například oproti Volkswagenu Golf jsme v úrovni loktů naměřili o znatelných 62 mm více, v úrovni ramen je to obdobné. Šířka je natolik štědrá, že konkuruje automobilům střední třídy, a to dokonce tak, že i oproti Škodě Superb má o 7 mm navrch. Podobně velkorysý je prostor i pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Například oproti Škodě Octavia je na zadních sedadlech v podélném směru o 50 mm více místa. Naopak objem zavazadlového prostoru je 385 l, což je lehce podprůměrný.
Bezpečné
Modely Impreza, XV a Forester jsou mimořádně bezpečné. V japonských nárazových testech získala nová generace Subaru Forester nejen plný počet hvězd, ale také historicky nejvyšší bodové hodnocení. Zvláštním oceněním za bezpečnost byly ohodnoceny také modely Impreza a XV. Bezpečnostní testy JNCAP jsou japonskou obdobou evropského hodnocení Euro NCAP nebo amerického IIHS.
Kromě Grand Prix Award navíc Forester spolu s aktuální Imprezou a XV získal také ocenění Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV +++) za bezpečnostní systémy předcházející nehodám. K ocenění všem modelům pomohl především systém EyeSight ve standardní výbavě. Zahrnuje automatické nouzové brzdění nebo hlídání jízdního pruhu a aktivně pomáhá s vyhýbacím manévrem.
Suverénně si modely XV/Impreza a Forester počínaly také v testech Euro NCAP. Získaly plný počet hvězd a v žádné z bodovaných disciplín nezklamaly. Zařadily se tak mezi nejbezpečnější SUV na trhu.
Motorizace
V současné době jsou k dispozici dvě motorizace. Základ tvoří čtyřválcový boxer 1.6 o výkonu 84 kW (ceny od 610 000 Kč). Kvůli vyšším emisím (CO2: 151 g/km) bude zřejmě brzy nahrazen hybridním e-Boxerem. Objemnější dvoulitr nabízí 110 kW (ceny od 770 000 Kč) a i přes znatelně vyšší výkon dokázal emise CO2 v kombinovaném režimu zkrotit na 143 g/km.
Všechny motory jsou standardně spojeny se samočinnou bezestupňovou převodovkou CVT a pohonem všech kol.
Technické údaje Subaru Impreza |
Nejlevnější verze e-Boxer | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
|
Druh a uspořádání motoru | Podélně uložený atmosférický čtyřválcový boxer společně s elektromotorem (12 kW) pohání všechna kola |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5600-6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 194 při 4000 |
Převodovka | samočinná, bezestupňová |
ROZMĚRY: |
|
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4475/1775/1515 |
Rozvor (mm) | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 340 |
HMOTNOSTI: |
|
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1514 / 461 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1070/650 |
VÝKONY: |
|
Největší rychlost (km/h) | 197 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,9 |
Spotřeba paliva kombinovaná dle WLTP (l/100 km) |
7,7 |
Emise CO2 (g/km) | 174 |
CENA: |
|
cena s DPH | |
770 000 |
Fotogalerie