Značka Jeep je pojem. Ztělesnění samotné podstaty off-roadů – vždyť slovo jeep pro mnohé představuje synonymum terénních aut. V podobě modelu Compass se pod jeho kapotu poprvé dostává plug-in hybridní pohon.
Při uvedení první generace v roce 2017 představoval Jeep Compass návrat značky do segmentu C-SUV a byl prvním jeepem, který byl navržen pro silnice celého světa. S více než 200 000 prodanými vozy od svého uvedení na evropský trh je toto kompaktní SUV hnací silou komerčního výkonu značky a představuje 40 % celkových prodejů. To potvrzuje jeho pozici jednoho z nejoceňovanějších modelů Jeep z pohledu evropských zákazníků a jednoho z nejžádanějších vozidel s plug-in hybridním pohonem 4xe. Přibližně jeden ze čtyř modelů Compass prodaných v Evropě je ve verzi 4xe. Verze 4xe je nejprodávanějším hybridním modelem v Itálii.
Vzhledově se compass velmi podobá vlajkové lodi Grand Cherokee, je ale o půl metru kratší. S délkou 4,4 metru míří do nejprodávanější kompaktní třídy SUV. Při pohledu zepředu Compass jasně zapadá do rodiny jeepů, díky sedmiotvorové masce chladiče má nejblíž k vlajkové lodi třídy Cherokee. Boků dominují výrazné hranaté výřezy blatníků a směrem dozadu stoupající linie oken.
Interiér a vnitřní prostor
Kabina byla navržena s ohledem na zvýšení komfortu a zlepšení života na palubě. Mezi hlavní novinky patří digitální 10,25palcový přístrojový panel s vysokým rozlišením, digitální rádio DAB, systém Uconnect 5 s dotykovou obrazovkou od 8,4 do 10,1 palce, která byla na palubní desce posunuta do vyšší pozice a nabízí tak lepší čitelnost. Opatřena je 5krát rychlejším procesorem s operačním systémem Android, bezdrátovými funkcemi Apple CarPlay a Android Auto, interaktivní navigací TomTom, rozpoznáváním přirozeného hlasu a službami Uconnect Services.
Interiér je nyní funkčnější díky novému uspořádání středové konzole a velkorysejším úložným prostorům (ty se zvětšili proti předchozí 2,8litrové verzi třikrát na nynějších 7,2 litru). Interiér je navíc modernější a osobitější díky nové palubní desce, středovému tunelu, volantu a obložení dveří, jež využívají prvotřídní materiály a povrchové úpravy.
Motory a technologie
Paleta motorizací nového modelu Compass zahrnuje zážehové a vznětové motory, a také plug-in hybridní hnací jednotku. Všechny varianty přitom splňují emisní specifikaci Euro 6D Final.
Nabídka zahrnuje přepracovanou vznětovou pohonnou jednotku 1.6 Multijet II, která nyní poskytuje výkon 130 k při 3750 ot./min a točivý moment 320 Nm při 1500 ot./min. Kombinovaná je se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Modernizace přinesla proti vznětovému motoru 1.6 předchozí verze nárůst výkonu o 10 k, což se projevuje i v dalších výhodách, zejména pokud jde o spotřebu paliva (o 10% nižší) a emise CO2 (v cyklu WLTP nižší o 11 g/km).
Zážehové motorizace jsou tvořené přeplňovaným čtyřválcem 1.3 GSE ve dvou výkonových verzích: 130 k s točivým momentem 270 Nm v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou a 150 k s točivým momentem 270 Nm v kombinaci s dvouspojkovou automatickou převodovkou DDCT. Obě zážehové motorizace jsou spojené s pohonem předních kol.
Naopak jako čtyřkolka je k dispozici nová plug-in hybridní verze, označená jako 4xe. Čtyřválcový zážehový přeplňovaný motor 1.3 s plug-in hybridní technologií disponuje výkonem 190 nebo 240 k, točivým momentem 270 Nm a šestistupňovou automatickou převodovkou. Elektromotor na zadní nápravě je poháněn 11,4 kWh baterií, jež se nabíjí během jízdy nebo z externí elektrické zásuvky. Spojením spalovacího motoru a elektromotorů zaručuje nový Compass 4xe pozoruhodný výkon a potěšení z jízdy se zrychlením z 0 na 100 km/h za přibližně 7,5 sekundy (v závislosti na verzi). V čistě elektrickém režimu činí nejvyšší rychlost 130 km/h, v hybridním režimu pak 200 km/h.
Nový Compass je prvním modelem značky Jeep v Evropě, který nabízí autonomní řízení 2 úrovně a celá řada disponuje poslední generací asistenčních systémů řidiče ADAS. Mezi tyto systémy patří rozpoznávání dopravního značení, které čte a na přístrojovém panelu zobrazuje dopravní značení, inteligentní rychlostní asistent, který automaticky udržuje doporučenou rychlost, asistent pozornosti řidiče varující řidiče při poklesu pozornosti nebo zjištění mikrospánku, automatické nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů, které zpomaluje až do úplného zastavení s cílem zamezit nehodě nebo alespoň zmírnit její následky. Největší novinkou je však dálniční asistent, který prostřednictvím kombinace adaptivního tempomatu a udržování v jízdním pruhu automaticky upravuje rychlost a trajektorii vozidla.
Technické údaje Jeep Compass
Nejlevnější zážehová verze | Nejlevnější vznětová verze | |
1.3 GSE | 1.6 Mjet | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Řadový čtyřválcový zážehový motor | Řadový čtyřválcový vznětový motor |
Zdvihový objem (cm3) | 1332 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot.) | 96 / 4750 | 96 / 3270 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 270 / 1560 | 320 / 1500 |
Převodovka | manuální šestistupňová | manuální šestistupňová |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4404 / 1819 / 1624 | 4404 / 1819 / 1624 |
Rozvor (mm) | 2636 | 2636 |
Zavazadlový prostor (l) | 438 | 438 |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1505 | 1615 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1500/600 | 1000/600 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 192 | 194 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,3 | 10,6 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
7,4/4,7/5,7 | 6,0 /4,1/ 4,9 |
Emise CO2 (g/km) | 130 | 129 |
CENA: | ||
608 000 Kč (včetně DPH) | 648 000 Kč (včetně DPH) |