Fiat Ducato je po výrazné modernizaci. V oblasti technologií dohnalo konkurenci, užitné vlastnosti, které patří k vrcholu segmentu, se ladily jen v detailech. O pohon se stará nadprůměrně objemný diesel nebo elektromotor.
Ducato slaví čtyřicátiny. Model představený v roce 1981 je vlajkovou lodí a vyslancem výjimečnosti značky Fiat Professional. Zákazníky je oceňován především pro svou univerzálnost, spolehlivost, užitné vlastnosti a nízké provozní náklady.
Loni se Ducato stalo nejprodávanějším lehkým užitkovým vozem všech segmentů na evropském trhu. Nejlepším oceněním jeho kvalit je přibližně 150 000 prodaných vozidel a podíl na trhu 20,5 %, což představuje nárůst z hlediska objemů o 7,6 % a podílu o 3 procentní body. To vše na trhu, který čelil propadům. Je také jediným speciálně vytvořeným základem pro obytné automobily. V posledním desetiletí se pro cestování v obytném voze na bázi Ducata rozhodlo v Evropě přes 500 000 rodin.
Nyní se do prodeje dostává osmá generace. Ducato má pozměněnou příď, které dominuje nové logo i přepracovaná mřížka chladiče, kryt motoru a ochranné části, což v souladu s dobou přináší odkaz na nový designový styl značky. Nové světlomety s full LED technologií rozdělené do tří částí dotvářejí atypický rukopis.
Interiér a vnitřní prostor
Ducato nyní dohání technologickou ztrátu zcela novými asistenčními systémy a nejrůznějšími aplikacemi vyhovujícím především fleetovým zákazníkům. Zcela nový infotainment Uconnect s až 10“ obrazovkou posouvá možnosti, jak uspokojit požadavky řidiče i moderní přepravy na novou úroveň. Digitální technologie a nové rozhraní Uconnect může pracovat se špičkovou satelitní navigaci s 3D mapami TomTom zohledňující hustotu dopravy a integrovaným bezdrátovým zrcadlením chytrého telefonu. Posledně jmenované funkce poskytují přístup k nejčastěji používaným ovládacím prvkům vozidla jednoduchým klepnutím na obrazovku. Nabídku doplňují systémy Uconnect 7“ a Uconnect 5“. Přepracovaný interiér zdobí modernizovaná palubní deska a volant, nová řadicí páka, nové obložení dveří a panel automatické klimatizace.
Sedadla mají vylepšenou anatomii a s novým polstrováním poskytují více pohodlí. Nově je standardem celé řady elektrický posilovač řízení, který je přesnější a nabízí lepší ovladatelnost za všech podmínek. Řízení je přesnější, volant je menší, kola nabízejí větší rejd s nápadně malým poloměrem.
Motory a technologie
Zásadní změnou je nedávné vyřazení dvoulitrového dieselu z nabídky. Není proč tesknit, protože ho nahradil modernizovaný a výrazně objemnější čtyřválec 2.3 MultiJet3 splňujícího emisní normu Euro 6D-Final. Třetí generace motorů Multijet tak staví na tradičních silných stránkách, ke kterým nabízí zlepšení účinnosti – snížením hmotnosti ve prospěch užitečného zatížení – a snížení spotřeby paliva a emisí CO2 (až o 7%, což je nejlepší hodnota v dané třídě). Zvyšuje se také životnost pro náročné použití typické pro užitková vozidla a pohodlí, díky lepší pružnosti a nižší hlučnosti než u předchozí generace. Nové Ducato bude k dispozici ve čtyřech výkonových úrovních (120, 140, 160 a 180 k) s novou a vylepšenou šestistupňovou manuální převodovkou – pro všechny 4 výkonové verze – a oceňovanou devítistupňovou automatickou převodovkou, která je nabízená u verzí 140, 160 a 180 k, kde je k dispozici 450 Nm.
Čistě na elektřinu
K dispozici je i elektrická verze ducata. Díky své skvělé architektuře „vše vpředu“ a minimalizaci komponent ve spodní části podvozku a velkému rozvoru náprav mohly být baterie umístěné pod podlahu, aniž by však byl dotčen objem nákladového prostoru, který se pohybuje od 10 do 17 m3 a užitečná hmotnost dosahuje téměř tuny. E-Ducato dokáže nabídnout stejný výkon jako verze se vznětovými motory díky elektromotoru s maximálním točivým momentem 280 Nm a výkonem až 90 kW (přibližně 122 k). Tyto parametry mu zajišťují zrychlení z 0 na 50 km/h za 5 sekund.
Nové Ducato je uváděno na trh jako první lehké užitkové vozidlo s vysoce vyspělým autonomním řízením 2. úrovně, které poskytuje bohatou škálu asistenčních systémů řidiče ADAS, které pomáhají během jízdy i při parkování. Zmínku zaslouží autonomní brzdění s detekcí chodců a cyklistů, rozpoznávání dopravního značení a sledování pozornosti řidiče, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, systém udržování uprostřed jízdního pruhu a asistent dopravních kolon. Posledně jmenovaný prvek udržuje vozidlo v daném směru a současně sleduje podmínky dopravy, kterým se okamžitě přizpůsobuje. Kombinace posledních tří systémů ADAS umožňuje novému Ducatu dosáhnout 2. úrovně autonomního řízení, kdy vozidlo poskytuje asistenci při řízení, zrychlování i brzdění. Jedná se o naprosto jedinečný výsledek, jakého zatím nebylo v segmentu lehkých užitkových vozidel dosaženo.
K široké nabídce asistenčních a parkovacích systémů se přidává digitální vnitřní zpětné zrcátko, které zlepšuje a zobrazuje obraz dění za vozidlem místo tradičního zrcátka. Pozornost zaslouží také aktualizovaný systém elektronické kontroly stability ESC, který je doplněn o funkcí asistenta proti bočnímu větru, kontrolu stability přívěsu multikolizní brzdu. Novinkou je také aktivní parkovací asistent, který nabízí poloautomatickou asistenci při podélném a kolmém parkování.
Technické údaje Fiat Ducato
Nejlevnější elektrická verze | |
BEV 47 kWh, VAN L2 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor |
Kapacita baterie (kWh) | 23,8 |
Největší výkon (kW) | 90 |
Největší točivý moment (Nm) | 288 |
Převodovka | Převodovka bezestupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5413 / 2050 / 2309 |
Rozvor (mm) | 3450 |
Zavazadlový prostor (m3) | 10 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 2340 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 100 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | výrobce neuvádí |
Spotřeba paliva (kWh/100km) | 29,3 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 309 900 Kč (včetně DPH) |