S rostoucími tlaky na snižování emisí začaly mít firmy operující v metropolích problém. Nízkoemisní a bezemisní zóny jim znesnadnily každodenní rozvozy a tak čím dál častěji sahají i po velkokapacitních elektrických dodávkách. Odpovědí značky Mercedes-Benz bylo představení elektrického eSprintera spolu s novou generací v roce 2018. Výroba se však rozjela až v prosinci následujícího roku.
Interiér a vnitřní prostor
Nyní si můžeme elektrického Sprintera koupit se dvěma kapacitami baterie, od nichž se odvíjí také proporce nákladového prostoru. Základem je vždy skříňové provedenÍ 312 se středním rozvorem a vysokou střechou. S délkou 6 088 mm, šířkou 2 175 mm a výškou 2 687 mm je ideální pro rozvoz rozměrných nákladů v centru i na periferiích metropole. Přitom si vystačí s užitkovou hmotností 1 045 kg, aby se vešel do limitu řidičského oprávnění skupiny „B“ 3,5 tuny.
Vnitřní nákladový prostor s objemem 11 m3 pojme předměty dlouhé 3 272 mm s disponibilní šířkou 1 787 mm (1 412 mezi podběhy). Výška podlahy se mění v závislosti na verzi. U vozu se základní sadou baterií 35 kWh činí 615 mm, v případě silnější 47 kWh je nižší o 11 mm. Větší bateriový set také omezuje užitkovou hmotnost na 891 kg. Zajímavou možností je obložení podběhů kol, které následně snesou větší zátěž položeného nákladu.
Na rozdíl od jiných elektrických dodávek, které už v základu oplývají maximální možnou výbavou, si eSprinter lze přizpůsobit vlastním preferencím. Základní uspořádání s trojicí sedadel nabízí nadprůměrný komfort i velké množství odkládacích prostor. Sedadlo řidiče je vyhřívané a lze si připlatit za ergonomickou variantu s nastavitelnou bederní oporou a certifikací AGR. Nejvyšší míru pohodlí nabízí odpružené sedadlo řidiče s možností nastavení intenzity tlumení. Zajímavostí je, že stejné možnosti výbavy jsou dostupné také pro sedadlo spolujezdce, které může být navíc sklopné. Prostřední sedadlo lze vybavit příplatkovým multifunkčním boxem, který lze snadno proměnit v psací stůl s držákem nápojů a spodní schránkou na dokumenty. Vzhledem k fixaci bezpečnostními pásy si jej řidič snadno vezme kamkoliv s sebou.
Minimalistická palubní deska je vyrobena z odolného a na pohled příjemného plastu. Standardní rádio s digitálním příjmem lze nahradit příplatkovou sestavou vybavenou bluetooth a USB porty. Ergonomicky dobře navržený volant prostý tlačítek má na spodní straně pádla pro volbu úrovně rekuperace a za příplatek může být i nastavitelný v obou směrech.
Motory a technologie
Mercedes-Benz eSprinter je vybaven elektromotorem s výkonem 85 kW a točivým momentem 295 Nm. V závislosti na plánovaném využití si můžete zvolit mezi standardním akumulátorovým setem s kapacitou 35 kWh a silnější sadou 47 kWh. V prvním případě ujede eSprinter na jedno nabití 120 km, přičemž maximální nabíjecí výkon DC činí 80 kW. Díky tomu je možné dobít z 10 na 80 % za 20 minut. Za tuto konfiguraci si však musíte připlatit, standardně zvládá eSprinter DC nabíjení o výkonu 20 kW, kdy se doba nabíjení prodlouží na 70 minut. V případě AC nabíjení 7,4 kW je vůz zcela připraven za 6 hodin.
Silnější bateriová sada 47 kWh prodlužuje dojezd na 168 km, ale také doby nabíjení. Nejrychleji to z 10 na 80 % zvládne za 25 minut, ve standardní konfiguraci pak za 90 minut a plné kapacity pomocí AC nabíjení dosáhnete za 8 hodin.
Pro usnadnění jízdy ve městě může být eSprinter vybaven řadou příplatkových asistentů, například sledováním jízdních pruhů, signalizací překážky v mrtvém úhlu nebo omezovače rychlosti ve více úrovních. Nechybí ani senzor světel (bez příplatku) a stěračů.
Technické údaje Mercedes-Benz eSprinter
Nejlevnější verze | |
35 kWh | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor |
Kapacita akumulátoru (kWh) | 35 (47 za příplatek) |
Největší výkon (kW) | 85/9001 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 295/203 |
Převodovka | – |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 6088/2175/2687 |
Rozvor (mm) | 3924 |
Zavazadlový prostor (l) | 11 000 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní hmotnost (kg) | 2494 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | – |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 120 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | x |
Spotřeba elektřiny (město/mimo město/kombinovaná) (kWh/100 km) |
37,1 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 698 840 Kč (včetně DPH) | |
1 404 000 Kč (bez DPH) |