SUV kupé jsou u luxusních značek velmi populární. Zřejmě nejznámější je BMW X4 či Mercedes GLC kupé. Renault tento typ auta nabízí v cenově dostupné mainstreamové kategorii de facto jako jediný. I když nabízí pouze pohon předních kol, se světlou výškou 200 mm můžete zavítat i do lehčího terénu.
Renault je zatím jediný výrobce, který nabízí atraktivní karoserii SUV kupé mezi dostupnými velkosériovými automobily. Nejvíce se mu podobá jen Mitsubishi Eclipse Cross. Podobnou koncepci nabídne také Citroën C4 a připravovaný Volkswagen Taigo, i když tyto vozy jsou celkově menší.
Interiér a vnitřní prostor
SUV kupé na starém kontinentu nabízejí hlavně prémiové značky ve formě větších modelů, jako BMW X4, X6 nebo Mercedes GLC či GLE kupé. U této kategorie jsme zvyklí, že výrazně svažující se linie střechy omezuje prostor nad hlavou vzadu. Arkana ale v tomto ohledu mile překvapí. Nad zadními sedáky nabízí 95 cm, což vystačí i pro cestující s výškou 190 cm. Je ale pravda, že sedáky jsou ukotvené níž nad podlahou. Hodnotu 32 cm ale lze považovat za přijatelný kompromis, který výrazněji neovlivňuje komfort sezení.
Ani v jiných ohledech nepůsobí interiér stísněně, a to i přes to, že Arkana sdílí stejnou platformu CMF-B jako Clio nebo Captur. S délkou 4568 mm a rozvorem 2720 mm navíc vhodně vyplňuje prostor mezi crossoverem Kadjar a velkým SUV Koleos.
Arkana navíc čaruje také se zavazadlovým prostorem. Udávaný objem 513 litrů je nadprůměrný. Dalším jeho plusem je pravidelný tvar. Délka i šířka měří 100 cm, v závislosti na poloze dvojité podlahy je výška pod platem 40 až 55 cm. V případě hybridu se musíte spokojit jen se 480 litry. Rezerva se totiž přestěhovala společně s heverem pod dvojité dno zavazadlového prostoru. Pokudn byste se ale spokojily pouze s lepicí sadou, lze prostor uvolnit a mít tak shodný objem zavazadlového prostoru, jako u konvenční verze.
Při pohledu do ceníku zjistíme, že Arkana je k dostání ve třech výbavových liniích, kombinovaných vždy s mild hybridním a hybridním pohonem. Základní model sice startuje na 660 000 Kč, ovšem nabídne adekvátní výbavu v podobě full LED světlometů, tempomatu s omezovačem rychlosti, bezklíčkového vstupu i startování, automatické klimatizace, zadní parkovací kamery a další výbavy, za níž si musí zákazník připlácet. Exteriér zdobí 17“ litá kola a v případě nejvyšší výbavy R.S. Line i kontrastní barevné pakety (výbava na přání).
Motory a technologie
Nejlevnější verzi pohání zážehový čtyřválec 1.3 TCe o výkonu 103 kW, standardem je sedmistupňová dvouspojková převodovka EDC. Vůz využívá 12V instalaci pro hladší fungování systému start-stop a rekuperaci brzdné energie. Alternátor-startér pomáhá z akumulátoru spalovacímu motoru při akceleraci, zároveň systém může při brzdění motor zcela vypnout.
O 40 000 korun je pak dražší hybridní verze E-Tech, kterou už známe z Clia. Pohon kombinuje zážehovou šestnáctistovku s 69 kW, s elektromotorem (36 kW) a startér-generátorem (15 kW). O sladění se stará speciální převodovka se zubovými spojkami, se dvěma převody pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací agregát. Výsledkem spolupráce je kombinovaný výkon 105 kW. Oproti levnější verzi ale stokilometrovou rychlost pokoří o 1 s později (10,8 s). V kombinovaném režimu je ale o 1 l/100 km úspornější. Ve snaze zaujmout zákazníky ekologickým pohonem dává automobilka na hybridní verzi větší akční slevu.
Vrcholnou motorizací je mild hybrid TCe 160 s výkonem 116 kW a 270 Nm točivého momentu. Aktuálně se jedná o vrcholnou motorizaci, avšak ani ta nenabízí pohon všech kol.
Z moderních bezpečnostních systémů si v Arkaně nemusíte připlácet za nouzové volání, nebo systém aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů. Každý vůz je také vybaven aktivním udržováním vozu v jízdním pruhu. Vyšší linie nabízejí například adaptivní tempomat s funkcí stop&go, sledování mrtvého úhlu a adaptivní přepínání dálkových světel. Nejvyšší výbava R.S. Line dodává ještě systém automatického parkování. Nároční zákazníci si mohou připlatit za kamerový systém 360° a asistenta pro jízdu po dálnici.
Ke každému vozu poskytuje automobilka pětiletou záruku omezenou nájezdem 100 000 km, jehož limit lze za poplatek navýšit až na 150 000 km.
Technické údaje Renault Arkana
Nejlevnější zážehová verze | |
Tce 140 EDC | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1332 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 103/4500-6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 260/1750-3500 |
Převodovka | šestistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4568/1821/1576 |
Rozvor (mm) | 2720 |
Zavazadlový prostor (l) | 513 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1486/474 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 705/900 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 205 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,8 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
5,8-5,9 |
Emise CO2 (g/km) | 131-133 |
CENA: | |
660 000 Kč (včetně DPH) |