Mercedes-Benz letos představil nového a zároveň nejmenšího člena bezemisní rodiny EQ. Jde o globální model, který se orientuje především na nízké provozní náklady, ale i výkon a potěšení zjízdy.
Konstrukčně vychází z úspěšného SUV GLA a automobilka jej prezentuje jako prvního zástupce myšlenky, že absolvování dlouhých vzdáleností není jen o velikosti akumulátorů, ale také důrazu na hospodárnost všech komponentů. Zalíbit by se tak mohl především těm, kteří si potrpí na efektivitu a nízké provozní náklady.
Jako vstupní model se od EQA očekává úspěch na všech důležitých světových trzích, proto se bude vyrábět nejen v domovském Rastattu, ale také v Číně. Design byl navržen ve zcela digitálním prostředí a výsledný model následně doladěn ve větrném tunelu. Výsledná harmonie všech komponentů přinesla součinitel odporu vzduchu s koeficientem 0,28, což je v daném segmentu nevídané. Jedním z nejdůležitějších prvků je zcela uzavřený systém regulace přívodu vzduchu v horní části masky, nárazníky a kola, před nimiž se nacházejí malé spoilery. Stylový exteriér doplňují 18palcová kola, za příplatek mohou mít ještě o dva palce více.
Interiér a vnitřní prostor
Jak se od prémiového vozu očekává, už základní výbava si majitele hýčká. Nechybí rozsáhlý program airbagů pro přední i zadní cestující, ani řada asistentů s prvky autonomní jízdy. Světla mají kompletní LED technologii s funkcí adaptivního přepínání. Komfortní kožená sedadla potěší nastavitelnou bederní opěrkou ve čtyřech směrech a komfort dále zvyšuje elektricky ovládané víko zavazadelníku s integrovanou couvací kamerou. Na přání jsou dostupné personalizační pakety Electric Art, AMG Line a Night.
Interiér doplňují elegantní odkazy na čistě elektrický pohon. Premiéru slaví zespodu osvětlené ozdobné obložení. Specifické je barevné ztvárnění výdechů ventilace i detailů na sedadlech. V případě limitované série Edition 1 prosvítá skrz perforovanou kůži modrá tkanina. Celkový dojem dotváří náladové osvětlení se 64 barvami.
Standardně dodávaný zábavní systém MBUX je vybaven navigací s „elektrickou inteligencí“. Při plánování tras zohledňuje nabíjecí přestávky, předpověď počasí, styl jízdy i topografický profil. Řidič tak dostane poměrně přesný plán cesty. V sekci EQ najdeme detaily o možnostech nabíjení, spotřebě elektrické energie a jejích tocích.
Motory a technologie
Základní model EQA 250 je vybavený elektromotorem o výkonu 140 kW a sadou akumulátorů s kapacitou 66,5 kWh. Ty vystačí pro ujetí vzdálenosti 486 kilometrů (WLTP). Automobilkou udávaná průměrná spotřeba činí 15,7 kWh/100 km. Baterie je umístěna ve speciálním rámu z lisovaných profilů a před průnikem cizích těles ji chrání pevný štít. Vyznavači pohonu všech kol mohou sáhnout po verzi 300 4MATIC s výkonem 168 kW nebo vrcholné 350 4MATIC s 215 kW.
Vysokou míru hospodárnosti přináší propracovaný systém chladicí soustavy. Odpadní teplo produkované elektrickým pohonem může být pomocí tepelného čerpadla využito k vyhříváníinteriéru, což snižuje zátěž baterie a prodlužuje dojezd. Vnitřek modelu EQA lze před jízdou připravit na příjemnou teplotu na dálku pomocí systému MBUX.
Už v základu nabízí EQA aktivního asistenta jízdy v pruzích a aktivního brzdového asistenta. Mezi rozšířené funkce podpory posádky patří asistent pro odbočování, pro vytvoření záchranné uličky a upozornění na blížícího se cyklistu nebo vozidla při vystupování. Vůz také upozorňuje na rozpoznané chodce na přechodu.
Zkrátka nepřijdou ani milovníci lehkých karavanů. EQA disponuje příplatkovým tažným zařízením s maximálním zatížením 750 kg. Nejvyšší přípustné svislé zatížení činí 80 kg. Tažné zařízení je homologované i pro nosiče jízdních kol. Pokud jej řidič nevyužívá, rameno je skryto pod zadním nárazníkem.
Zákazníci mohou prostřednictvím služby Mercedes meCharge využívat širokou nabíjecí síť se 450 000 nabíjecími body se střídavým i stejnosměrným proudem napříč 31 zemí. Součástí služby je integrovaná funkce placení s jednoduchým vyúčtováním.
Technické údaje Mercedes-Benz EQA
Nejlevnější provedení | |
EQA 250 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor |
Kapacita baterie (kWh) | 66,6 |
Největší výkon (kW) | 140 |
Největší točivý moment (Nm) | 375 |
Převodovka | Bezestupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4463/1834/1620 |
Rozvor (mm) | 2729 |
Zavazadlový prostor (l) | 340 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní hmotnost (kg) | 2110 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,9 |
Spotřeba energie (kWh/100km) | 15,7 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 275 340 Kč (včetně DPH) |