Předchozí generace třídy C prodal Mercedes za sedm let 2,5 milionu aut. Navzdory oblibě SUV proto jde stále o klíčový model. Poloterénní verze All-Terrain navíc tvoří k SUV zajímavou alternativu.
Pátá generace staví na hlavních rysech předchůdce. Navíc přidává několik zajímavých novinek a kompletně přepracované motory. Nová třída C sdílí technický základ s loni uvedenou vlajkovou lodí třídy S a spolu s tím z vrcholného modelu značky přebírá i řadu progresivních prvků výbavy. Oba modely jsou si nakonec podobné i vzhledově, stejně jako tomu bylo již u předchůdců. Ve srovnání s předchozím vydáním třídy C je design obohacen o několik výrazných prvků, které vzhledově akcentují mezigenerační nárůst rozměrů: šířky o 1 cm a délky o 6,5 cm. Platí to nejen pro sedan, ale i pro odvozené kombi. Oba modely si zachovaly v podstatě stejné linie zadních partií, z tohoto úhlu ale oběma karosářským verzím prospělo zmenšení výšky zadních světel po vzoru stylověji zaměřených CLA a CLS.
Na výběr jsou již tradičně tři designové pakety. Vedle standardního modelu je to výrazněji stylizovaná linie Avantgarde s chromovanými doplňky a dále oblíbený AMG paket, který kombinuje jiné nárazníky se sportovním podvozkem, selektivními tlumiči, většími brzdovými kotouči na přední nápravě a ostřejším převodem řízení.
Nová třída C je k dispozici také v poloterénní verzi All-Terrain, která má světlou výšku vyšší o 40 mm. Představuje zajímavou alternativu pro ty, kteří považují konvenční kombi za nedostačující pro jízdu v terénu, ale SUV za příliš vysoké a na silnicích neohrabané.
Interiér a vnitřní prostor
Standardní výbava pro český trh obsahuje i řadu dalších položek. Mimo jiné vyhřívání předních sedadel, automatickou klimatizaci, kožený multifunkční volant, bezdrátovou nabíječku telefonu, parkovací senzory a kameru nebo LED světlomety (útlý tvar světlometů v nové generaci halogenová světla ani technologicky neumožňuje). Z asistenčních systémů je to pak sledování mrtvých úhlů a automatické přepínání dálkových světel. Kromě jednotlivých příplatků lze výbavu vozu rozšířit také o zvýhodněné pakety. Nejdostupnější Premium za 95 tisíc zahrnuje elektrická přední sedadla, ambientní osvětlení interiéru, bezklíčový vstup a startování, sadu čtyř parkovacích kamer a inteligentní světlomety Digital Light. Sada Premium Plus za 203 tisíc je bohatší ještě o prosklenou střechu, head-up displej, audiosystém Burmester a pokročilé funkce multimédií včetně rozšířené reality.
Mercedes hýčká svoji posádku i vnitřním prostorem, zejména místo pro nohy a hlavu zadních pasažérů se mezigeneračně výrazně zvětšilo. Je to i díky prodloužení rozvoru o 3 cm, naopak zavazadlový prostor si u sedanu zachoval nezměněný objem 455 litrů (u kombi se zvětšil o 30 na 490 l). Otazníky může vyvolávat obsluha prakticky všeho přes dotykový displej, který z principu věci i kvůli svému umístění odvádí pozornost od řízení. Mercedes však disponuje nejpropracovanějším a plně funkčním hlasovým ovládáním, záleží proto hlavně na řidiči, jestli je ochoten naplno využívat moderních vymožeností, které uživatelské rozhraní třídy C nabízí.
Motory a technologie
Pohonné jednotky pochází z aktuální modulární řady motorů FAME a nově jsou bez výjimky doplněny o pomocný startér-generátor ISG pracující s napětím 48 V. V případě naftových variant jde o novinku, která doplňuje další inovace. Výhradním objemem jsou nyní dva litry, ani varianta C 200d tedy již není šestnáctistovkou, jak tomu bylo v posledních třech letech.
Naftové dvoulitry mají zdvih prodloužený o 2 mm, čímž vzrostl jejich objem z 1950 na konvenčnějších 1992 cm3. Dále byl navýšen tlak vstřikování a ventily jsou nově plněné sodíkem, který snižuje tepelné namáhání pístů v horní úvrati. Systém přeplňování je sofistikovaný, tvoří ho dvojice různě velkých vodou chlazených turbodmychadel s proměnlivou geometrií lopatek. Podobně nekompromisní je sada technologií pro čistění výfukových plynů: katalyzátor pro zachytávání oxidů dusíku doplňuje filtr pevných částic se speciální úpravou přispívající k redukcí oxidů dusíku, následuje dvojice SCR katalyzátorů. První se nachází blízko motoru, další pod karoserií, kde je teplota spalin nižší. Oba mají vlastní dávkování AdBlue.
Postupně se představily již tři výkonové stupně: C 200d se 120 kW, C 220d se 147 kW a C 300d, který svými 195 kW kompenzuje nepřítomnost šestiválcového motoru a je nejsilnějším naftovým dvoulitrem na trhu. Ve všech případech došlo k mezigeneračnímu navýšení výkonu naftového motoru, k tomu se v nižších otáčkách přidává funkce EQ Boost s dalšími 15 kW a 200 Nm elektrické výpomoci navíc. Všechny varianty mají standardně automat, pro dvě silnější je volitelně kromě zadního pohonu k dispozici i „čtyřkolka“ tradičně označená 4Matic.
Benzinové motory si také výkonově polepšily a ve třídě C přicházejí v nové evoluci. Dostávají technologie z šestiválců ve vyšších třídách Mercedesu, v čele s přepracovaným uspořádáním twin-scroll turbodmychadla. Posílena je také funkce EQ Boost z původních 10 na 15 kW jako u dieselů. Slabší C 180 (125 kW) a C 200 (150 kW) mají jako dosud objem 1,5 litru, vrcholný C 300 je dvoulitr pyšnící se 190 kW. Stejně jako u naftových verzí je automat standardem a 4Matic volitelnou možností pro dva silnější z trojice benzinových čtyřválců.
Brzy se přidá také plug-in hybrid s kompletně přepracovanou elektrickou částí pohonu. Mercedes slibuje výkon elektromotoru 95 kW, čistě elektrický dojezd okolo 100 km a možnost jet na elektřinu rychlostí až 140 km/h. Elektromotor bude jako dosud integrován do skříně převodovky, navýšení pracovního napětí ale umožnilo zmenšit průřez drátů a současně s tím se podařilo také snížit celkový počet dílů.
Kapacita baterie bude 25,4 kWh a k jejímu dobíjení bude možné použít střídavý proud s příkonem až 11 kW nebo 55kW stejnosměrný proud. Díky přepracovanému zabudování baterie do karoserie nově odpadá schod na podlaze zavazadlového prostoru. V případě karoserie kombi tím plug-in hybrid získá o 6 cm delší a o 40 l větší prostor a lepší průchodnost dlouhých předmětů po sklopení sedadel. Plug-in hybridy také standardně dostanou vzduchové odpružení zadní nápravy, které vyrovnává větší zatížení zadních kol dané umístěním baterií.
Více trakce a jízdní stability i na náročném povrchu zajišťuje pro verzi All-Terrain standardně dodávaný pohon všech kol 4MATIC. Až 45 procent hnací síly je přenášeno na přední nápravu a až 55 procent na zadní nápravu. Díky pohonu všech kol je možné připřáhnout brzděné přívěsy o hmotnosti až 1800 kg.
Z vrcholného modelu Mercedesu nová třída C přebírá několik unikátních novinek. Tou z praktického hlediska nejzajímavější je natáčení zadních kol, v tomto případě o 2,5° (u třídy S je to 10°). Díky tomu je průměr otáčení menší o 43 cm a měří velmi dobrých 10,64 m. Zatímco v nízkých rychlostech se kvůli lepšímu manévrování zadní kola natáčí proti těm předním, nad 60 km/h se natáčejí na stejnou stranu. Výsledkem je, že se auto chová, jako by mělo delší rozvor, a je tedy ve vysokých rychlostech stabilnější. Natáčení zadních kol se dodává spolu s adaptivními tlumiči jako Sada Engineering za 57 tisíc, podmínkou je objednat současně některý z paketů Premium.
V případě, že je vůz vybaven oběma příplatky, natáčení zadních kol pomáhá automatickému parkovacímu asistentu. Jeho součástí je i automatické nouzové brzdění při parkování a asistent pro couvání s přívěsem.
Další specialitou z nejvyšší třídy jsou příplatkové světlomety Digital Light. Funkce běžných adaptivních světlometů posouvají na zcela novou úroveň – každý světlomet obsahuje 1,3 milionu mikroskopických zrcátek, a tak světlomety dokážou na silnici promítat „obrazce“ s rozlišením 2,6 milionu pixelů. Světlomety jsou propojeny s kamerou pod čelním sklem, a tak disponují obvyklou funkcí vykrývání ostatních automobilů. Umí ale mnohem víc – například jasně označit chodce, zvýraznit semafor s „červenou“ nebo ve zúžení naznačit šířku vozu a usnadnit tak průjezd stavbou.
Technické údaje Mercedes-Benz třídy C
Nejlevnější zážehová verze | Nejlevnější vznětová verze | |
C 180 | C 200 d | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Řadový zážehový čtyřválec | Řadový vznětový čtyřválec |
Zdvihový objem (cm3) | 1496 | 1993 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 125/5500-6100 | 120/3200-4400 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 250/1800-4000 | 380/1800-2800 |
Převodovka | samočinná 9stupňová | samočinná 9stupňová |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4751/1820/1437 | 4751/1820/1437 |
Rozvor (mm) | 2865 | 2865 |
Zavazadlový prostor (l) | 455 | 455 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní hmotnost (kg) | 1625 | 1725 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 750/1800 | 750/1800 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 231 | 230 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,6 | 7,7 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
6,2-6,5 | 4,4 |
Emise CO2 (g/km) | 141-149 | 111 |
CENA: | ||
1 049 000 Kč (včetně DPH) | 1 125 300 Kč (včetně DPH) |