Modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron jsou první kompaktní SUV s elektrickým pohonem značky se čtyřmi kruhy, která nabízejí všestrannou praktičnost pro každodenní provoz, pokrokový design koncepčních studií a lokálně bezemisní cestování.
Audi nechce sledovat dokument na téma elektromobilita někde ze druhé či třetí řady, ale rovnou z první. Rozhodlo se proto vsadit vše na jednu kartu a oznámilo, že od roku 2026 bude nově uvádět na globální trh už jen elektricky poháněné modely a do roku 2033 ukončí výrobu posledního modelu se spalovacím motorem. Aktuálně nabízí už několik elektromobilů, všechny se jmenují e-tron a pod dva miliony se dostanou jen výjimečně. Nyní ale Audi přichází s novým modelem, který má slovo e-tron už jen v přízvisku – jeho hlavní označení je Q4 – a startuje na ceně 1 159 900 Kč.
Interiér a vnitřní prostor
Q4 e-tron se designově hodně podobá běžným SUV od Audi a zřeklo se extravagancí typu kamer místo zpětných zrcátek. Při bližším zkoumání se ale jeden podstatný rozdíl najde. Protože konstruktéři jen nevsadili elektrický motor do dříve vyvinutého SUV, mohli přizpůsobit novému pohonu i samotný vzhled. Q4 tak zaujme dopředu posunutými A sloupky karoserie, která umožnily maximálně zvětšit prostor pro cestující. Velká kola a svalnaté lemy blatníků dávají vozu dynamický vzhled. Q4 má dvě karosářské varianty – klasické SUV a Sportback s karoserií laděnou do tvaru kupé. Nízká linie střechy v podání Sportbacku pak přidává vozu další dávku elegance i dravosti. Celkově vyvážený vzhled doplňuje i mimořádně nízký koeficient aerodynamického odporu vzduchu 0,26, podle Audi nejlepší v segmentu.
V interiéru drží Audi Q4 e-tron vysoko nastavenou laťku ostatních modelů se čtyřmi kruhy ve znaku. Právě interiérem a použitými materiály se od sebe budou koncernoví sourozenci lišit nejvíc. Kabina Audi umí zaujmout na první pohled svým moderním pojetím a vysokou kvalitou provedení i materiálů, nejlepší ve srovnání s Enyaqem nebo ID.4. Zejména jemná kůže Nappa se opravdu povedla. Přední sedadla mají široké možnosti nastavení, aby si člověk našel ideální polohu a mohl se soustředit na jízdu a na nejmodernější digitální vymoženosti z koncernových dílen.
Ty reprezentují především dva displeje – 10,25palcový přístrojový 10,1palcový multimediální (na přání může být i 11,6palcový). Rovněž za příplatek mohou být modely Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron vybaveny další inovací – průhledovým displejem s rozšířenou realitou. Tento systém vkládá do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly.
Kabina je skutečně prostorná, na zadních sedadlech je o trochu více místa než u konkurenčních modelů BMW iX3 nebo Mercedesu EQA. Zadní sedadla jsou kvůli uložení baterií posazena o 70 mm výš než ta přední, ovšem prostor pro hlavy cestujících to nějak výrazně neomezuje. Výhodou elektrického pohonu je pak absence středového tunelu. Zjednodušeně řečeno, Q4 nabízí přibližně na délce Audi Q5 vnitřní prostor velikosti Q7.
I zavazadlový prostor nepředstavuje žádný kompromis – pro model Q4 e-tron platí hodnota 520 až 1490 litrů, ve verzi Sportback to je 535 až 1460 litrů, což jsou srovnatelné hodnoty s modelem Audi Q5.
Motory a technologie
Pro pohon je možné volit ze dvou variant akumulátorů a tří výkonových verzí motoru. Verze se 125 a 150 kW se výkon přenáší na vozovku přes zadní kola, vrcholná verze s 220 kW má pak pohon všech kol quattro. Menší sada akumulátorů (kapacita 55 kWh) se může dobíjet rychlostí až 100 kW, větší (82 kWh) až 125 kW. Podobně to má i česká Škoda Enyaq – pro Českou republiku sice nenabízí baterii 55 kWh, a zvolila větší 62 kWh, druhá 82 kWh je ale stejná. Výkonově se oba vozy sice shodnou jen na verzi 150 kW, ale jde jen o to, že výrobci „sáhli“ po trochu jiných nastaveních elektromotoru, technicky jde o naprosto totožná řešení.
Maximálním dobíjecím výkonem 125 KW se za 10 minut prodlouží dojezd o zhruba 130 kilometrů. Takových nabíječek je ale zatím málo a majiteli se jejich používání prodraží. Takže stejně nezbude než nabíjet doma, aby člověk nečekal u nabíječky dlouhé desítky minut. Celkový dojezd na jedno nabití se pohybuje od 341 do 520 kilometrů.
Uložení baterie mezi nápravami znamená nízké těžiště i dobré rozložení hmotnosti. K dispozici je progresivní řízení, které mění převod s rostoucím natočením volantu nebo podvozek s adaptivními tlumiči. Možná byste nečekali, jak dobře a jistě projíždí Audi Q4 zatáčkami, aniž by se citelně naklánělo. Perfektně se drží zvoleného směru a dokáže svoji více než dvoutunovou hmotnost dobře maskovat.
Technické údaje Audi Q4 e-tron
Nejlevnější verze | |
35 e-tron | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor s permanentním magnetem |
Kapacita baterie (kWh) | 55 |
Největší výkon (kW) | 125 |
Největší točivý moment (Nm) | 310 |
Převodovka | Bezestupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4588 / 2108 / 1632 |
Rozvor (mm) | 2764 |
Zavazadlový prostor (l) | 520 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1965 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 750/x |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9 |
Spotřeba paliva (kWh/100km) | 17-19,1 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 159 900 Kč (včetně DPH) |