Model XV svými schopnostmi mezi ostatními crossovery vyčnívá z řady. Umí za volantem potěšit, zvládá terén, nabízí mimořádný vnitřní prostor a utáhne i středně velký karavan. A září i v evropských, amerických a japonských nárazových testech. Motorovou skladbu ovlivnily zpřísňující se emisní limity.
Evropskému emisnímu bláznovství se přizpůsobuje také Subaru. Značka je coby největší výrobce automobilů s pohonem všech kol v tomto ohledu znevýhodněna. Na evropský trh tak míří modely se specifickým hybridním pohonem e-Boxer. A brzy se představí také čistě elektrická Solterra. Nicméně crossover XV i sesterská Impreza dál nabízejí klasický benzinový pohon, který reprezentuje čtyřválcový boxer 1.6i/84 kW.
Ale vraťme se zpět ke znatelně výkonnějšímu hybridu se 110 kW. Subaru tak v Evropě začíná s elektrifikací ve formě systému bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do e-Boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je to potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést významné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách a samozřejmě díky vzadu uloženému lithium-iontovému akumulátoru došlo k lepšímu rozložení hmotnosti mezi nápravy. Jeho umístění navíc nezasahuje do interiéru, a tak je objem zavazadlového prostoru stejný.
Hybrid má samozřejmě i své stinné stránky. Systém pohonu zvýšil pohotovostní hmotnost o 110 kg a prostor pro rezervu částečně vyplňuje akumulátor, takže nelze použít dojezdové kolo. Původní dvoulitrové XV také utáhlo brzděné přívěsy o hmotnosti až 1400 kg. Nyní je to o 130 kg méně. Tato omezení jsou ale ve srovnání se znatelně těžšími a dražšími plug-in hybridy zanedbatelná.
Motory a technologie
Bezpečnost patří mezi nejdůležitější aspekty značky. Systém EyeSight je tak součástí každého modelu Subaru. Dvě kamery umístěné za čelním sklem fungující podobně jako lidské oči, zpracovávají trojrozměrný obraz okolí vozu. Kromě ostatních vozů na silnici systém rozpoznává i chodce a cyklisty a přesně určuje jejich vzdálenost, tvar a rychlost, s jakou se pohybují. Systém tak umí pomoci v nejrůznějších dopravních situacích. Dokáže snížit následky kolize, nebo, pokud je to možné, kolizi zcela zabránit a účinně snižuje řidičovu únavu na dlouhých cestách.
V případě nebezpečí srážky systém řidiče před touto situací varuje. Pokud není proveden vyhýbací manévr, automaticky aktivuje brzdy ke snížení rychlosti nebo k zastavení. Pokud je vyhýbaví manévr nutný, systém rychle aktivuje brzdy s maximálním účinkem.
Velkým přínosem je systém pro samočinné brzdění při couvání, který pracuje s detekcí překážek za vozem. Potřebná data zajišťují čtyři snímače v zadním nárazníku. Je-li detekována překážka, systém může řidiče varovat akustickými signály a automaticky zabrzdit ve snaze zabránit kolizi nebo zmírnit následky kolize například při vyjíždění z podélného či příčného parkování.
EyeSight také změnil koncept tradičního tempomatu. Kamery za čelním sklem spolupracují s motorem, převodovkou a brzdovým systémem a starají se o to, že si vůz udržuje přednastavenou vzdálenost od vozu jedoucího vpředu. Systém se také mimořádně hodí na dlouhé cesty nebo do hustého provozu s popojíždějícími kolonami.
Vhod také může přijít rozhraní Apple CarPlay a Android Auto který umožňuje používat oblíbené aplikace. Díky funkci rozpoznávání hlasových příkazů je možné různé funkce ovládat bez toho, aby bylo nutné sundat ruce z volantu. Lze také snadno připojit iPod nebo jiný hudební přehrávač do standardních portů AUX nebo USB a využít naplno vestavěný audiosystém.
Motory reprezentují dva různě objemné čtyřválcové boxery. Základ je atmosférická šestnáctistovka s výkonem 84 kW. Cena startuje na částce 660 000 Kč s DPH. Druhým motorem je znatelně výkonnější mild-hybridní dvoulitr e-Boxer se 110 kW. Nejlevnější, velmi dobře vybavený model startuje na částce 830 000 korun. Samozřejmostí všech výbav i motorizací je pohon všech kol, samočinná bezstupňová převodovka a bezpečnostní systém EyeSight.
Technické údaje Subaru XV
Nejlevnější verze | |
1,6i Boxer | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Vpředu podélně uložený zážehový boxer pohání všechna kola |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Největší výkon (kW/ot.) | 84/6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 125/3500 |
Převodovka | Samočinná bezestupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4485/1800/1615 |
Rozvor (mm) | 2665 |
Zavazadlový prostor (l) | 340 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní hmotnost (kg) | 1410 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1350 / 750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 13,9 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
x / x / 8,0 |
Emise CO2 (g/km) | 180 |
CENA: | |
660 000 Kč (včetně DPH) |