Elektrifikaci se Mercedes delší dobu věnuje i u svých užitkových automobilů. Elektrické Vito nyní díky modernizaci nabízí nadprůměrně výkonný elektromotor (150 kW) a díky solidní kapacitě akumulátoru 90 kWh také znatelně delší dojezd.
Mercedes-Benz v posledních měsících výrazně šlape do elektrifikace své osobní nabídky a chrlí jeden nový elektromobil za druhým. Společné mají to, že jde většinou o velká luxusní auta, s výjimkou snad jen modelů EQA a částečně EQB. Na druhou stranu v rámci elektrifikace nezapomíná trojcípá hvězda ani na svou divizi užitkových automobilů, kde už nějakou dobu na elektřinu jezdí mimo jiné i eVito, což je sourozenec osobního vanu EQV.
Interiér a vnitřní prostor
Hned na začátku je potřeba zmínit, že užitkové Vito se v elektrické verzi dělá nejen jako plnohodnotná dodávka, ale i v osobní verzi Tourer, která je ale spartánštější než skutečně čistě osobní van EQV. Obě verze se nabízejí ještě ve dvou délkách karoserie – 5170 nebo 5340 mm –, což dále zvyšuje variabilitu nabídky trojcípé hvězdy. Platí také, že čistě užitková varianta podle typu sedadla spolujezdce převeze dva nebo tři cestující, a k tomu přes 6 m3 a 800 kg nákladu. Tourer zvládne převést osm nebo devět lidí, opět v závislosti na provedení sedadla spolujezdce.
Design interiéru se od běžného Vita žádným zásadním způsobem neodlišuje, naopak je stále velmi účelný a jednoduchý. Pokud se rozhodnete nepřiplácet, nemá Vito ani klimatizaci, ani rádio. V místě, kde by normálně byla dotyková obrazovka tak jsou jen dvě malé odkládací poličky třeba na chytrý telefon. Neznamená to ale, že by auto neumělo dotykový displej, naopak může mít jen rádio nebo dokonce navigaci. Vždy ve spojení se sedmipalcovou úhlopříčkou. Jen to z kapsy majitele vytáhne desítky tisíc korun navíc. Stejně, jako kdyby chtěl mít svůj elektromobil vybavený klimatizací – ať už poloautomatickou nebo dokonce automatickou.
Také na první pohled ani bystré oko zřejmě nerozpozná, že se k němu blíží eVito, a ne klasické naftové Vito. Design Mercedes výrazně unifikoval, znalec si však všimne krytu v předním nárazníku, který slouží jako dobíjecí konektor. Tím ale veškeré výraznější změny končí. Auto má také halogenová přední světla, i když dostupné jsou i diody, a samozřejmě nelakované nárazníky. Mimochodem zatímco dodávka má ocelové ráfky, Tourer jezdí standardně na 17palcových litých kolech.
Motor a technologie
Technicky se eVito podrobilo zajímavé modernizaci, takže si výrazně polepšilo. Začněme skříňovou verzí, která se dodává v jediné verzi 112 e. To znamená nejvyšší výkon 85 kW, který pohání přední kola. Baterie má využitelnou kapacitu 60 kWh, automobilka tak udává nejvyšší dojezd 312 km. Auto není kdovíjaký rychlík, umí jezdit 80 km/h a až za příplatek nejvýše 120 km/h, beztak ale bude jeho domovem především městské prostředí. Dobíjet lze maximálně 80 kW, z 10 na 80 procent kapacity se tak baterie dostane za 35 minut.
Osobní provedení eVito Tourer se nabízí ve dvou verzích. Jedna baterií s využitelnými 60 kWh odpovídá užitkovému provedení, maximální výkon elektromotoru je ale 150 kW. Je nasnadě, že dojezd trochu klesne, maximálně je 234 km. Druhá dostupná verze má baterii s kapacitou 90 kWh, výkon je pak stejných 150 kW. Výrazně tím samozřejmě stoupl dojezd, a to až na 361 km. Pro menší akumulátor zároveň platí nejvyšší rychlost nabíjení 80 kW, zatímco pro větší je to 110 kW, takže z 10 na 80 procent se baterka dostane za 45 minut.
Užitkové eVito na rozdíl od osobního EQV má asistenční systémy jen za příplatek. Každopádně i dodávka může mít nouzové brzdění, pomocníka pro jízdu v pruhu a hlídání mrtvého úhlu. Nechybí ani parkovací senzory nebo kamera, jen je za tyto prvky zkrátka nutné připlácet.
Technické údaje Mercedes-Benz eVito
Nejlevnější elektrická verze – 112 e | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor, pohon předních kol |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 85 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 360 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5140/1928/1932 |
Rozvor (mm) | 3200 |
Nákladový prostor (m3) | 6 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2312/888 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 80 (lze zvýšit) |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | x |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (kWh/100 km) |
21,4 |
Dojezd (km) | 312 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 419 935 Kč (včetně DPH) |