21 listopadu, 2024

Citroën C5 X

Je to už pár let, co Citroën vyklidil pozice ve střední třídě. Sedanu a kombi C5 se nedařilo úplně podle představ automobilky s dvojitým šípem ve znaku, která se tak raději zaměřila na menší segmenty a SUV C5 Aircross. Loni se však Citroën rozhodl do střední třídy vrátit, i když model C5 X není úplně klasickým zástupcem této kategorie.

Interiér a vnitřní prostor

Citroën C5 X se na první pohled hlásí k extravagantnější části historie francouzské značky. Sází na výrazný vnější vzhled, který v sobě snoubí prvky ze světa SUV a liftbacků či velkých hatchbacků. K tomu se přidává ještě špetka kombi, patrná ale především v praktičnosti a vnitřním prostoru. C5 X je každopádně jakýmsi „superkřížencem“ hned několika automobilových kategorií. Základem sice je platforma EMP2 jako u většiny kompaktních modelů Stellantisu, ovšem s rozvorem protaženým na 2785 mm a délkou přes 4,8 metru. Jedná se tak o jasného zástupce střední třídy, což potvrzuje i dostatek prostoru na zadních sedadlech v podélném i příčném směru. Zavazadlový prostor má v základu 545 litrů a po sklopení zadních sedadel 1640 litrů. Je to lehce nadprůměrná hodnota.

Interiér je primárně hodně komfortní, ostatně celé nastavení auta včetně tlumičů to hraje hodně na komfortní notu. Zároveň ale dobře kombinuje modernu s klasikou. Už od základní verze má přístrojovou desku se sedmipalcovým displejem a desetipalcovou centrální dotykovou obrazovku, která se ve vyšších verzích mění na dvanáctipalcovou. Nicméně mu nechybí ani klasická fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace. Vše pak doplňuje ještě head-up displej ve vyšších verzích výbavy, promítající na čelní sklo důležité informace o jízdě.

Motory a technologie

Motorová paleta C5 X je přímočará a jednoduchá. Na naftové čtyř- či dokonce šestiválce známé z původní C5 zapomeňte. Tady se jezdí čistě na benzin, nebo ještě lépe na elektřinu. Základní motorizaci představuje přeplňovaná tříválcová dvanáctsitvoka o výkonu 96 kW. Na první pohled může rozhodnutí použít do tak velkého auto motor jen se třemi válci docela rozporuplně, minimálně na papíře je to ale motor s relativně obstojnými dynamickými parametry: zrychlení na 100 km/h za 10,4 vteřiny a nejvyšší rychlost 210 km/h. A spotřeba je kolem šesti litrů na 100 km.

Větší přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 133 kW se k velikosti auta hodí samozřejmě více. Ostatně na 100 km/h se dostane za 8,1 vteřiny a auto s ní jezdí až 230 km/h, přičemž spotřeba v průměru se pohybuje kolem 6,5 l/100 km. Třetí variantu představuje plug-in hybrid, který má ale vlastní text. Oba benzinové motory každopádně pohánějí přední kola přes osmistupňovou automatickou převodovku. Také manuální řazení je zájemcům o C5 X zapovězeno.

Technologiemi je pak nový Citroën docela nabitý. O head-up displeji už byla řeč, ovšem bavit se je možné i o plejádě bezpečnostních asistentů. V základu má auto nouzové brzdění, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu i čtení značek omezujících rychlost. Čím více je však majitel ochoten sáhnout do kapsy, tím více zajímavých technologií auto má. Nechybí tak adaptivní tempomat s funkcí automatického rozjezdu či zastavení, nouzové brzdění detekující chodce, cyklisty i dopravu v noci, sledování mrtvého úhlu, 360stupňový kamerový systém nebo monitorování provozu za autem při couvání.

Technické údaje Citroën C5 X

  Nejlevnější benzinová verze – Citroën C5 X 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 Feel
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1199
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 96 při 5500
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 230 při 1750
Převodovka osmistupňová, samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4805/1859/1485
Rozvor (mm) 2785
Zavazadlový prostor (l) 545/1640
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1418/562
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1050/745
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 210
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 10,4
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
6
Emise CO2 (g/km) 135-136
CENA:
  880 000 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit