Spolu s malým hatchbackem či kabrioletem DS 3 byl kompaktní model DS 4 v roce 2010 prvním pokusem Francouzů o vstup do prémiového segmentu. Výrazný úspěch se ale nekonal a tak se po osmi letech automobilka z třídy kompaktních aut stáhla. Nyní se ale opět vrací ve zcela jiné formě.
Návrat je to úspěšný. Zájem zákazníků je znatelně větší. Avantgardní model nabízí pohledný, elegantní design a je prošpikovaný nejmodernější technikou.
Interiér a vnitřní prostor
Vybavíte si ještě první generaci DS 4? Auto s poněkud zavalitým designem vycházející z běžné C4 ještě zažilo éru, kdy byly modely DS prodávané pod značkou Citroën. Vnější vzhled sázel na obliny, v zadních dveřích pak byla dokonce pevná okna. Zájem zákazníků byl tak vlažný. Nová DS 4 tento prohřešek proti ergonomii samozřejmě napravila, stejně jako vsadila na ostře hranatý vnější design. Nechybí protažené diodové hokejky v předních světlech, poznávací to prvek nových modelů DS.
Novinka ale také vsadila na ryze moderní techniku zastupovanou platformou EMP2. Zatímco u Citroënu byste přímého sourozence nyní hledali marně, u Peugeotu je jím model 308 a u Opelu nová Astra. Ostatně v Rüsselsheimu se DS 4 také vyrábí. V porovnání s první generací DS 4 novinka výrazně narostla do všech směrů. Má přesně 4,4 metru na délku a 2675 mm mezi nápravami, což je hodnota na segment nižší střední třídy nadprůměrná. Přesto prostor na zadních sedadlech je podprůměrný. Na druhou stranu základních 430 litrů pro zavazadla není mezi kompakty rozhodně špatné číslo.
Jak je extravagantní zevnějšek, kabina se snaží excentrické choutky designérů poněkud mírnit. Neznamená to ale, že by interiér nebyl designově zajímavý: ostatně s tolik prvky s motivem kosočtverce snad ani nejde zapadnou do jakéhosi šedého průměru. Před řidičem je digitální přístrojový štít na který navazuje desetipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému. Nechybí ale ani několik fyzických tlačítek pro ovládání vybraných funkcí. Především vyšší výbavové stupně pak sázejí i na řadu prémiových materiálů: čalounění kůží Nappa například.
Motory a technologie
Pohled pod kapotu těžko někoho překvapí, tady je DS 4 typickým zástupcem kompaktního segmentu konglomerátu Stellantis na platformě EMP2. Základem nabídky je tříválcová dvanáctistovka o výkonu 96 kW. Výše posazená už je čtyřválcová šestnáctistovka o výkonu 133 kW a nad ní ještě stojí stejný motor naladěný na 165 kW. To už je na úrovni některých ostrých hatchbacků konkurenčních výrobců. Ze všech tří benzinových motorů je poslední jmenovaný samozřejmě nejdynamičtější, z 0 na 100 km/h se dostane za 7,9 vteřiny a rozjede auto na 235 km/h. Na druhou stranu o 30kW slabší model je jen o desetinu a pět kilometrů horší.
Není bez zajímavosti, že se DS 4 nabízí i se vznětovým motorem, který z nabídky některých konkurenčních modelů pomalu mizí. Jediná patnáctistovka BlueHDi má 96 kW a průměrně si řekne o méně než pět litrů na sto kilometrů. Všechny motory mají standardně osmistupňovou samočinnou převodovku, ruční změna převodových stupňů je u DS 4 zapovězená.
Z technologického hlediska nabízí už základní model DS 4 výběr asistentů, který tak nějak čekáte. Nouzové brzdění a varování před neúmyslnou změnou jízdního pruhu auto má, stejně jako třeba diodová přední světla. Zajímavější je to ale u vyšších verzí, případně za příplatek. Noční vidění jen tak někdo mezi kompakty nenabízí, stejně jako aktivní tlumiče se skenováním cesty před autem, čímž elektronika dokáže lépe nastavit komfort podvozku. Ostatně komfortu má i v interiéru DS 4 na rozdávání a nabízí se i v pseudoterénní verzi Cross.
Technické údaje DS 4
Nejlevnější zážehová verze – 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 | Nejlevnější vznětová verze – 1.5 BlueHDi 130 EAT8 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1499 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 96 při 5500 | 96 při 3750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1750 | 300 při 1750 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4400/1830/1470 | 4400/1830/1470 |
Rozvor (mm) | 2675 | 2675 |
Zavazadlový prostor (l) | 430 | 430 |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1352/568 | 1414/586 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1400/710 | 1500/740 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 210 | 203 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,7 | 10,9 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,9-6,1 | 4,8-4,9 |
Emise CO2 (g/km) | 135-139 | 125-129 |
CENA: | ||
750 000 (včetně DPH) | 825 000 Kč (včetně DPH) |