I když nový Opel Astra využívá platformu EMP2 koncernu PSA, stále se dokázal od sourozenců výrazně odlišit. Oproti Peugeotu 308 má i sportovnější podvozek i nastavení posilovač řízení. Zcela jiný je také interiér.
Opel Astra si loni připomněl 30 let od premiéry a prvního střetu s úhlavním rivalem Volkswagenem Golf. Zatímco první generace dokázaly rivalovi značně zatápět, v posledních letech kompakt z Rüsselsheimu trochu vyklidil pozice. S úplně novou šestou generací by se však na ně opět rád vrátil. A již tradičně nepřijíždí Astra jen jako pětidveřový hatchback, ale i praktičtější kombi s označením Sports Tourer.
Interiér a vnitřní prostor
Opel Astra stojí poprvé na platformě EMP2 a řadí se tak mezi další modely německé značky postavené na technice někdejšího koncernu PSA. Astra tak sdílí motory a další prvky třeba i s novým Peugeotem 308, což jí otevřelo cestu k elektrifikaci (ukáže se dokonce plně elektrická verze).
Zatímco kombi Space Tourer patří prodlouženým rozvorem na vrchol třídy a s 2 732 mm překonává i etalon v podobě Škody Octavia (2 686 mm) hatchback patří k lepšímu průměru. Jeho 2 675 mm stačí na pokoření Volkswagenu Golf (2636 mm), Škody Scala (2649 mm), i Hyundaie i30 (2650 mm). Na Forda Focuse s rozvorem rovných 2700 mm však ztrácí. I tak nabídne silně nadprůměrný prostor pro cestující na zadních sedadlech.
Číslo navíc není jen samoúčelné, vzadu je skutečně dostatek místa podpořený i velkým kufrem. Úctyhodných 422 litrů v základním uspořádání je oproti předchůdci výrazné zlepšení, to stejné platí i pro hodnotu 1339 litrů, které je dosaženo sklopením zadních sedadel. Konkurence umí nabídnout i o kousek více, ale německý model je na rozdíl od předchozí generace opět i v tomto ohledu plně konkurenceschopný.
Oproti minulosti prošel zásadní proměnou také interiér. Ten, podobně jako třeba v Mercedesu, sdružuje dvě obrazovky, které alespoň na první pohled vypadají jako propojené. Už v základu mají oba displeje deset placů: jeden je výstupem budíků, přes druhý se ovládá multimediální systém. Ten se volitelně dodává i s navigací a zájemce jej může doplnit rovněž o průhledový displej, který promítá před řidiče veškeré důležité informace. I přes velký displej ale Opel nezapomněl ani na fyzická tlačítka, kterými se ovládají některé nejdůležitější funkce jako klimatizace.
Motory a technologie
Jak už bylo řečeno, motory v nové Astře vycházejí z těch dostupných pro Peugeot 308. Znamená to, že Němci zatím nezanevřeli na naftové motory. Kompaktní hatchback nabízí jediný, čtyřválec 1.5 CDTI o výkonu 96 kW v kombinaci s manuální šestistupňovou nebo automatickou osmistupňovou převodovkou. Naftový agregát se i přes vyšší pořizovací cenu může leckomu vyplatit, s ručním řazením si totiž řekne o 4,4 litru nafty na 100 km, nejúspornější benzinový agregát má spotřebu o 1,2 litru vyšší.
Benzinové motory jsou potom výhradně přeplňované tříválcové s objemem 1,2 litru. Slabší má 81 kW a pojí se jen se šestistupňovou manuální převodovkou, silnější s 96 kW už může mít volitelně i automatickou skříň. Co je pro zájemce o Astru dobrou zprávou, je fakt, že všechny tři jednotky, i když jen s ručním řazením, jsou k dispozici už v nejnižší výbavě. Takže výběr má i ten, kdo z nějakého důvodu nelpí na plně vybavené Astře.
Pokud už je ale Astra plně vybavená, nabízí celou řadu zajímavých technologií. O průhledovém displeji už řeč byla, auto ale umí nabídnout i adaptivní tempomat se samočinným rozjížděním a zastavením (nutná je automatická převodovka), udržování jízdního pruhu, sledování slepého úhlu nebo 360stupňový kamerový systém. Novinku představují maticová světla označovaná jako IntelliLux Pixel, která umí svítit stále dálkovými světly a vykrývat protijedoucí vozidla. Přijdou na 30 tisíc, v nejvyšší výbavě jsou standardem.
Technické údaje Opel Astra
Nejlevnější zážehová verze – 1.2 Turbo Start/Stop Edition | Nejlevnější vznětová verze – 1.5 CDTI Start/Stop Edition | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1499 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 81 při 5500 | 96 při 3750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 205 při 1750 | 300 při 1750 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4374/1860/1441 | 4374/1860/1441 |
Rozvor (mm) | 2675 | 2675 |
Zavazadlový prostor (l) | 422/1339 | 422/1339 |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1332/488 | 1424/496 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1250/660 | 1550/710 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 199 | 209 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,5 | 10,6 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,5-5,4 | 4,5-4,3 |
Emise CO2 (g/km) | 126-123 | 119-113 |
CENA: | ||
589 990 Kč (včetně DPH) | 659 990 Kč (včetně DPH) |