První generace nira patřila mezi automobilové průkopníky. Po Hyundai Ioniq se jednalo o teprve druhý vůz na trhu, který se prodával v hybridní, plug-in hybridní i plně elektrické variantě. Všechny postavené na jediné platformě.
A zatímco Hyundai už nový Ioniq nepostaví, Kia druhé Niro ano. Opět se všemi třemi hlavními druhy elektrifikovaného pohonu a navíc ještě s hodně výrazným a těžko přehlédnutelným vnějším designem.
Interiér a vnitřní prostor
Zatímco první Niro bylo technicky zajímavé, ale vzhledově poněkud usedlé, druhé Niro k technické zajímavosti přidává i pořádně výrazný vnější design. Inspirace pátým vydáním SUV Sportage je patrná hlavně v přední části. Hlavní světla, od prostřední výbavy diodová, mají velmi atypický tvar a jsou až pod úrovní čelní masky. Zadní světla ve tvaru bumerangu jsou pak integrovaná hluboko do C-sloupku, který navíc může být od prostředního výbavového stupně lakován kontrastní barvou. Stojí to pět tisíc korun. Elektrickou verzi pak od zbývajících odlišíte snadno, má dobíjecí konektor v přední části pod maskou. Hybridní a plug-in hybridní verze až na dvě víčka u druhého zmíněného modelu ale vypadají docela podobně.
Na to, jak výrazný je exteriér, se Kia v interiéru držela docela zkrátka. Nejvýraznější je vizuálně propojený displej přístrojové desky s centrální dotykovou obrazovkou. Elektromobil už v základní, hybridy od prostřední výbavy mají 10,25palcový přístrojový displej. Všechny modely pak mají v základu osmipalcovou a od prostřední výbavy 10,25palcovou centrální dotykovou obrazovku (pro plug-in hybrid, startující až u prostřední výbavy je 10,25palcový displej standardem). Jakkoliv ovládání hlasitosti má klasické tlačítko, zbylé ovládací prvky i mimo obrazovku jsou dotykové.
Základem vozu je nová generace platformy K, s níž auto povyrostlo. Má na délku 4420 mm, z čehož 2720 mm ukrajuje rozvor náprav. Kia slibuje více vnitřního prostoru než u předchůdce, který přitom třeba před koleny cestujících vzadu patřil k velmi štědrým modelům, a také větší zavazadlový prostor; 451 litrů u hybridu, 348 litrů u plug-in hybridu a 475 litrů u čistého elektromobilu.
Motory a technologie
Nejlevnější cestou k Niru je klasický hybrid. Jeho základem je benzinová šestnáctistovka o výkonu 77 kW doplněná o 32kW elektromotor. Výsledkem je 104 kW v kombinaci s dvouspojkovou šestistupňovou automatickou převodovkou. Zrychlení na 100 km/h zabere 10,4 sekundy, spotřeba je maximálně 4,7 l/100 km.
Plug-in hybrid má stejnou šestnáctistovku i ručně řazenou převodovku, ovšem silnější, 62kW, elektromotor. Výsledkem je systémových 135 kW. Akumulátor s kapacitou 11,1kWh stačí na elektrický dojezd nejvýše 65 km, průměrná spotřeba se pak pohybuje kolem jednoho litru na 100 km. Opět za ideálních podmínek s využíváním elektrického pohonu. Z 0 na 100 km/h mimochodem tato verze akceleruje za 9,6 vteřiny a nabití akumulátoru zabere podle automobilky dvě hodiny a 55 minut.
Elektrická verze má výkon 150 kW a k tomu 64,8kWh akumulátor. Ten stačí k dojezdu 460 km jen na elektřinu v kombinovaném provozu, přičemž na 100kW rychlonabíječce se z 10 na 80 procent kapacity dostane za 45 minut. Na 50kW nabíjení za hodinu a pět minut a 11kW wallboxu ze šest hodin a dvacet minut. Rychlost 100 km/h elektrické niro pokoří za 7,8 s.
Není bez zajímavosti, že elektrická verze nabízí možnost externě pohánět spotřebiče výkonem až 3 kW (funkce V2L). Jinak v základu má každé Niro nouzové brzdění s detekcí chodců i cyklistů, udržování jízdního pruhu i středový airbag vpředu. Podle verze a výbavy nechybí ani adaptivní tempovat nebo nouzové brzdění se sledováním křižovatky při odbočení, stejně jako sledování mrtvého úhlu.
Technické údaje Kia Niro
Nejlevnější hybridní verze – 1.6 GDI HEV GPF 6DCT Comfort | Nejlevnější plug-in hybridní verze – 1.6 GDI PHEV GPF 6DCT Style | Nejlevnější elektrická verze – 64,8 kWh Comfort | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: |
|||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový čtyřválec v kombinaci se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, pohon předních kol | Zážehový čtyřválec v kombinaci se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, pohon předních kol | Synchronní elektromotor, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1580 | 1580 | x |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 104 při 5700 | 135 při 5700 | 150 při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 265 při 4000 | 265 při 4000 | 255 při 0 |
Převodovka | šestistupňová, samočinná dvouspojková | šestistupňová, samočinná dvouspojková | bezestupňová redukční, samočinná |
ROZMĚRY: | |||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4420/1825/1545 | 4420/1825/1545 | 4420/1825/1570 |
Rozvor (mm) | 2720 | 2720 | 2720 |
Zavazadlový prostor (l) | 451/1419 | 348/1342 | 475/1392 |
HMOTNOSTI: | |||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1399/541 | 1519/541 | 1682/518 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1300/600 | 1300/600 | 300/750 |
VÝKONY: | |||
Největší rychlost (km/h) | 165 | 168 | 167 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,4 | 9,6 | 7,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km; kWh/100 km) |
4,4-4,7 | 0,8-1,0 | 16,2 |
Emise CO2 (g/km) | 100-107 | 19-23 | 0 |
CENA: | |||
729 980 Kč (včetně DPH) | 1 029 980 Kč (včetně DPH) | 1 119 980 Kč (včetně DPH) |