21 listopadu, 2024

Kia Niro

První generace nira patřila mezi automobilové průkopníky. Po Hyundai Ioniq se jednalo o teprve druhý vůz na trhu, který se prodával v hybridní, plug-in hybridní i plně elektrické variantě. Všechny postavené na jediné platformě.

A zatímco Hyundai už nový Ioniq nepostaví, Kia druhé Niro ano. Opět se všemi třemi hlavními druhy elektrifikovaného pohonu a navíc ještě s hodně výrazným a těžko přehlédnutelným vnějším designem.

Interiér a vnitřní prostor

Zatímco první Niro bylo technicky zajímavé, ale vzhledově poněkud usedlé, druhé Niro k technické zajímavosti přidává i pořádně výrazný vnější design. Inspirace pátým vydáním SUV Sportage je patrná hlavně v přední části. Hlavní světla, od prostřední výbavy diodová, mají velmi atypický tvar a jsou až pod úrovní čelní masky. Zadní světla ve tvaru bumerangu jsou pak integrovaná hluboko do C-sloupku, který navíc může být od prostředního výbavového stupně lakován kontrastní barvou. Stojí to pět tisíc korun. Elektrickou verzi pak od zbývajících odlišíte snadno, má dobíjecí konektor v přední části pod maskou. Hybridní a plug-in hybridní verze až na dvě víčka u druhého zmíněného modelu ale vypadají docela podobně.

Na to, jak výrazný je exteriér, se Kia v interiéru držela docela zkrátka. Nejvýraznější je vizuálně propojený displej přístrojové desky s centrální dotykovou obrazovkou. Elektromobil už v základní, hybridy od prostřední výbavy mají 10,25palcový přístrojový displej. Všechny modely pak mají v základu osmipalcovou a od prostřední výbavy 10,25palcovou centrální dotykovou obrazovku (pro plug-in hybrid, startující až u prostřední výbavy je 10,25palcový displej standardem). Jakkoliv ovládání hlasitosti má klasické tlačítko, zbylé ovládací prvky i mimo obrazovku jsou dotykové.

Základem vozu je nová generace platformy K, s níž auto povyrostlo. Má na délku 4420 mm, z čehož 2720 mm ukrajuje rozvor náprav. Kia slibuje více vnitřního prostoru než u předchůdce, který přitom třeba před koleny cestujících vzadu patřil k velmi štědrým modelům, a také větší zavazadlový prostor; 451 litrů u hybridu, 348 litrů u plug-in hybridu a 475 litrů u čistého elektromobilu.

Motory a technologie

Nejlevnější cestou k Niru je klasický hybrid. Jeho základem je benzinová šestnáctistovka o výkonu 77 kW doplněná o 32kW elektromotor. Výsledkem je 104 kW v kombinaci s dvouspojkovou šestistupňovou automatickou převodovkou. Zrychlení na 100 km/h zabere 10,4 sekundy, spotřeba je maximálně 4,7 l/100 km.

Plug-in hybrid má stejnou šestnáctistovku i ručně řazenou převodovku, ovšem silnější, 62kW, elektromotor. Výsledkem je systémových 135 kW. Akumulátor s kapacitou 11,1kWh stačí na elektrický dojezd nejvýše 65 km, průměrná spotřeba se pak pohybuje kolem jednoho litru na 100 km. Opět za ideálních podmínek s využíváním elektrického pohonu. Z 0 na 100 km/h mimochodem tato verze akceleruje za 9,6 vteřiny a nabití akumulátoru zabere podle automobilky dvě hodiny a 55 minut.

Elektrická verze má výkon 150 kW a k tomu 64,8kWh akumulátor. Ten stačí k dojezdu 460 km jen na elektřinu v kombinovaném provozu, přičemž na 100kW rychlonabíječce se z 10 na 80 procent kapacity dostane za 45 minut. Na 50kW nabíjení za hodinu a pět minut a 11kW wallboxu ze šest hodin a dvacet minut. Rychlost 100 km/h elektrické niro pokoří za 7,8 s.

Není bez zajímavosti, že elektrická verze nabízí možnost externě pohánět spotřebiče výkonem až 3 kW (funkce V2L). Jinak v základu má každé Niro nouzové brzdění s detekcí chodců i cyklistů, udržování jízdního pruhu i středový airbag vpředu. Podle verze a výbavy nechybí ani adaptivní tempovat nebo nouzové brzdění se sledováním křižovatky při odbočení, stejně jako sledování mrtvého úhlu.

Technické údaje Kia Niro

  Nejlevnější hybridní verze – 1.6 GDI HEV GPF 6DCT Comfort Nejlevnější plug-in hybridní verze – 1.6 GDI PHEV GPF 6DCT Style Nejlevnější elektrická verze – 64,8 kWh Comfort
MOTOR, PŘEVODOVKA:
 
 
 
Druh a uspořádání motoru Zážehový čtyřválec v kombinaci se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, pohon předních kol Zážehový čtyřválec v kombinaci se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem, pohon předních kol Synchronní elektromotor, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1580 1580 x
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 104 při 5700 135 při 5700 150  při 0
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 265 při 4000 265 při 4000 255 při 0
Převodovka šestistupňová, samočinná dvouspojková šestistupňová, samočinná dvouspojková bezestupňová redukční, samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4420/1825/1545 4420/1825/1545 4420/1825/1570
Rozvor (mm) 2720 2720 2720
Zavazadlový prostor (l) 451/1419 348/1342 475/1392
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1399/541 1519/541 1682/518
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1300/600 1300/600 300/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 165 168 167
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 10,4 9,6 7,8
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km; kWh/100 km)
4,4-4,7 0,8-1,0 16,2
Emise CO2 (g/km) 100-107 19-23 0
CENA:
  729 980 Kč (včetně DPH) 1 029 980 Kč (včetně DPH) 1 119 980 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit