Je to už pár let, co Citroën vyklidil pozice ve střední třídě. Sedanu a kombi C5 se nedařilo úplně podle představ automobilky, a tak se raději zaměřila na menší segmenty a SUV C5 Aircross. Loni se však Citroën rozhodl do střední třídy vrátit, i když model C5 X není úplně klasickým zástupcem této kategorie. Navíc se poprvé dodává bez dieselu, které vystřídal plug-in hybrid.
Interiér a vnitřní prostor
Pro dobíjecí hybrid platí vlastně úplně to stejné jako pro klasický Citroën C5 X. Na první pohled se auto hlásí k extravagantnější části historie francouzské značky. Sází na výrazný vnější vzhled, který v sobě snoubí prvky ze světa SUV a liftbacků či velkých hatchbacků. K tomu se přidává ještě špetka kombi, patrná ale především v praktičnosti a vnitřním prostoru. Plug-in hybrid při pohled zvnějšku pozná jen skutečný znalec podle druhého víčka nádrže vlevo vzadu, kryjící dobíjecí konektor. C5 X je každopádně jakýmsi „superkřížencem“ hned několika automobilových kategorií, což by jí ale mohlo ve finále spíše uškodit. Vzpomenout z relativně nedávné historie lze třeba Opel Signum, velký propadák, který byl podobným křížencem hned několika automobilových kategorií.
Citroën ale nakonec vyráží se solidními zbraněmi. Jednou z nich je i vnitřní prostor. Základem sice je platforma EMP2 jako u většiny kompaktních modelů Stellantisu, ovšem s rozvorem protaženým na 2785 mm a délkou přes 4,8 metru. Jedná se tak o jasného zástupce střední třídy, což potvrzuje i dostatek prostoru na zadních sedadlech v podélném i příčném směru. Zavazadlový prostor plug-in hybridu použitým pohonem samozřejmě trochu utrpěl, v základu nabízí 485 litrů tedy o 60 l méně. Mezi plug-in hybridy střední třídy, třeba Superbem s karoserií liftback, ale jde o hodnotu více než slušnou
Interiér je primárně hodně komfortní, ostatně celé nastavení auta včetně tlumičů to hraje hodně na komfortní notu. Zároveň ale dobře kombinuje modernu s klasikou. Už od základní verze má přístrojovou desku se sedmipalcovým displejem a desetipalcovou centrální dotykovou obrazovku, která se ve vyšších verzích mění na dvanáctipalcovou. Nicméně mu nechybí ani klasická fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace. Vše pak doplňuje ještě head-up displej ve vyšších verzích výbavy, promítající na čelní sklo důležité informace o jízdě.
Motory a technologie
Pryč jsou doby, kdy se pod kapotu velkých Citroënů montovaly silné čtyř- nebo šestiválcové turbodiesely. Teď je vrcholem nabídky plug-in hybrid složený z přeplňované benzinové šestnáctistovky a elektromotoru. Systémový výkon je 165 kW, tedy nejvíce z celé nabídky, ovšem sílu přenáší osmistupňový automat výhradně na přední kola. Elektrická čtyřkolka je vyhrazená jiným dobíjecím hybridům ze stáje Stellantisu.
Akumulátor má kapacitu 12,4 kWh a podle automobilky tak lze na elektřinu ujet 55 km. Nejvyšší rychlost je v takovém případě omezená na 135 km/h, jinak je 233 km/h. Sprint z 0 na 100 km/h za 7,8 vteřiny je pak z celé nabídky nejrychlejší. Dobíjet baterku je možné maximálně 7,4 kW, kdy je plná kapacita k dispozici za hodinu a 40 minut. Za tu je ale nutné připlatit 17 tisíc korun. Standardem je 3,7kW nabíječka s dobíjecím časem těsně pod čtyři hodiny. Domácí 1,8kW zásuvka proces protáhne na sedm hodin a pět minut. Průměrná spotřeba je mimochodem 1,3 l/100 km, pokud se s elektromotorem pracuje správně.
Technologiemi je pak nový Citroën docela nabitý. O head-up displeji už byla řeč, ovšem bavit se je možné i o plejádě bezpečnostních asistentů. V základu má auto nouzové brzdění detekující chodce, cyklisty i dopravu v noci , varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu i čtení značek omezujících rychlost. Čím více je však majitel ochoten sáhnout do kapsy, tím více zajímavých technologií auto má. Nechybí tak adaptivní tempomat s funkcí automatického rozjezdu či zastavení, sledování mrtvého úhlu, 360stupňový kamerový systém nebo monitorování provozu za autem při couvání.
Technické údaje Citroën C5 X Hybrid
Nejlevnější plug-in hybridní verze – 225 ë-EAT8 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec v kombinaci s elektromotorem, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 165 při 6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 360 při 1750 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4805/1859/1485 |
Rozvor (mm) | 2785 |
Zavazadlový prostor (l) | 485/1580 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1722/538 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1350/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 233 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
1,3 |
Emise CO2 (g/km) | 29-30 |
CENA: | |
1 190 000 Kč (včetně DPH) |