Ve středně velkém segmentu SUV má Ford svého zástupce od roku 2008. Kuga je zajímavá širokou nabídkou pohonných jednotek, kde kromě klasický spalovacích motorů nechybí ani hybrid a plug-in hybrid. Zaujme i velkým vnitřním prostorem a jízdním komfortem.
Ford Kuga se do segmentu SUV poprvé podíval v roce 2008 a šlo o auto technicky příbuzné s Focusem a MPV C-Max. Na rozdíl od druhé a aktuální třetí generace nešlo úplně o globální auto, protože minimálně v USA se první generace neprodávala. To naopak třetí generace splňuje nejen nároky na globální auto v otázce trhů, ale také na globální auto v otázce pohonů. Protože ačkoliv stále nabízí i čistě spalovací motory, jako alternativu k nim nabízí nejen už rozšířený plug-in hybrid, ale stále také klasický hybrid bez externího dobíjení.
Interiér a vnitřní prostor
Že sedíte v hybridním modelu od toho spalovacího nejspíše na první pohled nepoznáte. Design kabiny zůstává neměnný, snad jen na displejích se objeví nějaká ta informace spjatá s elektrickým doplňkem benzinového čtyřválce. A také ukazatel spotřeby je příjemnější, hybrid si nárokuje zásadně méně paliva než běžný přeplňovaný čtyřválec. Znamená to tedy, že každá hybridní Kuga má nejen 12,3palcový displej nahrazující klasické budíky, ale také centrální osmipalcovou obrazovku, která volně ční do prostoru. Může obsáhnout i navigaci, to ovšem až ve vyšších výbavových stupních.
Kde se ale nakonec baterie a komponenty elektrického pohonu projeví, to je vnitřní prostor. Ne snad, že by vzadu bylo méně místa pro nohy. Kuga HEV, jak zní jméno vozu v ceníku Fordu, má stejně jako čistě benzinová verze rozvor náprav natažený na 2710 mm a na délku měří přes 4,6 metru. Jeho výhodou jsou i zadní posuvná sedadla, čímž je možné prostor před koleny ještě trochu zvětšit, ovšem na úkor zavazadlového prostoru. Právě tam se elektrické komponenty pohonu projevují nejvíce, pod dvojitou podlahou totiž díky nim nezbývá tolik místa, a hybridní Kuga má 581 litrů namísto 645. Ovšem kdo nepohlédne pod podlahu, nepozná rozdíl.
Ani vnější vzhled se od klasického spalovacího provedení neodlišuje. Není tu nabíjecí konektor, nejsou tu nějaké výrazné aerodynamické prvky. Je to zkrátka klasická Kuga třetí generace s výraznou šestiúhelníkovou maskou chladiče a velkými světlomety. K nim se nakonec váže jedna drobná změna: základní model má halogenové potkávací i dálkové světlomety, až vyšší výbava má oboje „LEDkové“ a za příplatek se dodávají adaptivní diodová světla. Spalovací motor má i v základu diody alespoň pro potkávací světla.
Motory a technologie
Oblast pohonného ústrojí už jsme tak trochu nakousli výše, stojí tedy za to se do této oblasti trochu ponořit. Hybridní Kuga používá 2,5litrový zážehový čtyřválec Duratec v kombinaci s elektromotorem. Dohromady má SUV výkon 140 kW, což je více než u čistě spalovací verze se tříválcem 1.5 EcoBoost. Zásadní je ovšem spotřeba paliva, protože zatímco čistě spalovací model si řekne až o 6,7 l/100 km, hybrid i když s vyšším výkonem a bez turba si nárokuje nejvýše 5,6 l/100 km, respektive 5,8 l/100 km, vezmeme-li do úvahy pohon všech kol.
Ano, standardní hybridní Kuga je předokolkou, ale za příplatek 50 000 korun umí být i čtyřkolkou. Obě verze mají každopádně samočinné řazení eCVT, což znamená použití převodovky s plynule měnitelným převodem.
Ani v otázce bezpečnosti není Kuga HEV nějakým chudým příbuzným. Naopak už v základu má nouzové brzdění s detekcí chodců i cyklistů nebo pomocníka pro jízdu v pruhu. Nechybí ani bezklíčkové odemykání nebo parkovací senzory vpředu i vzadu. Mezi příplatky jsou pak prvky jako hlídání mrtvého úhlu, pomocník pro jízdu v koloně s funkcí stop & go, upozornění na auta při couvání, adaptivní tempovat nebo průhledový displej.
Technické údaje Ford Kuga HEV
Nejlevnější hybridní verze – 2.5 Duratec Hybrid ST-Line | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový čtyřválec v kombinaci s elektromotorem , pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2490 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 140 při 5500 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 200 při x |
Převodovka | s plynule měnitelným převodem, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4614/1883/1666 |
Rozvor (mm) | 2710 |
Zavazadlový prostor (l) | 581/1530 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1701/514 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1600/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 196 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,1 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km; kWh/100 km) |
5,4-5,6 |
Emise CO2 (g/km) | 123-128 |
CENA: | |
1 018 900 Kč (včetně DPH) |