BMW má dnes v nabídce hned pět čistých elektromobilů a další budou přibývat. Jen jediný byl jako elektromobil vyvíjený od základu, zbytek sdílí stejnou platformu jako sourozenci se spalovacím motorem. To je také případ BMW i4, což je vlastně elektrická verze řady 4 Gran Coupé.
Němci s tímto autem nastupují přímo proti nejoblíbenějšímu elektromobilu Evropy, Tesle Model 3, a pohříchu jde o jedno z mála aut, které americkému bestselleru konkuruje.
Interiér a vnitřní prostor
Zatímco zvenku je změn mezi spalovací a elektrickou verzí méně, v interiéru se návrháři i4 docela vyřádili a snažili se elektromobil odlišit co možná nejvíce. Především tak má auto dvě propojené zakřivené obrazovky, kterou jsou výstupem multimediálního systému a digitální přístrojové desky. V prvním případě je úhlopříčka 14,9 palce, digitální přístroje mají úhlopříčku 12,3 palce. Podobné řešení interiéru nabízí i další z elektromobilů mnichovské automobilky, velké SUV iX. Ovšem vzhledem k výchozímu modelu má i4 i fyzická tlačítka a je jich více než třeba právě u modelu iX. Ovládají některé základní funkce – klimatizace však mezi ně nepatří. Kde je sériová řada 4 také poznat, to jsou například výdechy ventilace (i když i ty se nakonec designově od spalovacího sourozence odlišují) nebo řešení středového tunelu.
Stejná platforma i4 a řady 4 přináší i stejné vnější rozměry, což znamená délku necelých 4,8 metru a rozvor protažený na 2856 mm. Díky dvěma párům dveří vzadu navíc se do čtyřdveřového kupé nastupuje o něco lépe jako do klasického dvoudveřového modelu, každopádně svažující se střech lehce omezuje hlavně prostor nad hlavou pro cestující vzadu. Obrovskou výhodou BMW i4 je naopak přístupnost zavazadlového prostoru, protože se jedná prakticky o liftback, tak se otevírá celá zadní část. Objem zavazadlového prostoru je 470 až 1290 litrů, z něj neukradl elektrický pohon ani litr. Ovšem na rozdíl od jiných elektromobilů nemá i4 ještě malý prostor pod přední kapotou.
Vnější vzhled je hodně podobní sourozenci se zážehovým nebo vznětovým agregátem. Ledvinky jsou velké a orientované vertikálně, navíc je snaha je alespoň vizuálně propojit lištou. Lepší pohled na přední část ale napoví, že nejde o klasickou masku s nasávacími otvory vzduchu, ale jen o atrapu, protože elektromobil něco takového nepotřebuje. Další změny zahrnují několik decentních modrých detailů či jiné označení vozu.
Motor a technologie
Hned na začátek dobrá zpráva pro tradicionalisty, protože základní BMW i4 eDrive40 je zadokolkou, jak velí tradice aut s modrobílou vrtulí. Jediný elektromotor má výkon 250 kW, přičemž auto s ním na 100 km/h zrychluje za 5,7 vteřiny. Udávaný dojezd se pohybuje mezi 494 až 590 kilometry, přičemž využitelná kapacita baterie je 80,7 kWh. Nabíjet je možná výkonem až 205 kW.
Stejný akumulátor má ve svých útrobách i verze vyladěná divizí M. Model i4 M50 má dva elektromotory a jedná se tak o elektrickou čtyřkolku s nejvyšším výkonem 400 kW. To už je stádo, které čtyřdveřové kupé vystřelí z 0 na 100 km/h za 3,9 vteřiny. Dojezd na jedno nabití je mezi 416 až 520 kilometry, což je i na tovární údaj automobilky relativně velký rozptyl.
Pokud jde o použité technologie, highlightem auta je už zmíněná zakřivená „dvojobrazovka“. Nicméně auto samozřejmě umí samo brzdit, a to i při detekci chodce, a umí také řidiče varovat při vybočení z jízdního pruhu. Z příplatků stojí jistě za zmínku laserová přední světla nahrazující standardní diody, případně také průhledový displej.
Technické údaje BMW i4
Nejlevnější elektrická verze – i4 eDrive40 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Elektromotor, pohon zadních kol |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 250 při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 430 při 0 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4783/1852/1448 |
Rozvor (mm) | 2856 |
Zavazadlový prostor (l) | 470/1290 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 2125/555 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1600/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 190 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 5,7 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (kWh/100 km) |
22,2 |
Dojezd (km) | 494-590 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 479 400 Kč (včetně DPH) |