21 listopadu, 2024

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 je revolučním elektromobilem nejen pro značku Hyundai, ale i pro celý koncern HMG. Je první, který je od základů stavěný jako elektromobil, a má moderní elektrickou platformu s 800voltovou architekturou. Díky té má extrémně rychlé nabíjení výkonem až 220 kW! Nyní je modernizován. 

Elektrifikované modely Hyundai zaznamenaly za poslední tři roky výrazný nárůst. Mají velmi dobrou reputaci a vysokou spolehlivost. To se odráží v důvěře trhu, tedy v zůstatkových hodnotách jehož hodnoty se u modelu Ioniq 5 po třech letech provozu a ujetí 150 000 km drží nad 50 %. Ioniq má tak mezi elektromobily jednu z nejvyšších hodnot na trhu.

Ioniq 5 prošel modernizací a to po pouhém roce od uvedení na trh. Jak se dá očekávat, na designu se nic neměnilo, tedy pokud nebudeme počítat možnost vybrané odstíny karoserie nově kombinovat s nelakovanými černými nárazníky a projekčním osvětlením LED.

Významnou změnou prošel managment baterie zaměřený a efektivnější práci s teplotami. Při naplánování trasy v navigaci se zastávkou na nabití systém automaticky nastaví optimální teplotu akumulátoru s předstihem, aby byly zajištěny optimální podmínky a umožněno co nejrychlejší nabíjení.

V příplatkové výbavě se u nejvyšší výbavy poprvé objevují digitální zpětná zrcátka. Jsou součástí paketu Technology v ceně 70 000 Kč. Ten zahrnuje také asistent zabraňující kolizi při couvání, autonomní parkování na dálkové ovládání (řidič nesedí ve voze), kamerový systém 360° včetně sledování mrtvého úhlu, autonomní sestavu schopnou vést vůz po dálnici a rozšířený systém prediktivního brzdění.

Interiér a vnitřní prostor

Interiér je velmi prostorný, podlaha je rovná bez středového tunelu. Díky tomu bylo možné použít posuvnou středovou konzoli „Universal Island“, kterou lze mezi sedadly posouvat v rozsahu 140 mm.

Ioniq 5 je také vybaven elektricky nastavitelnými sedadly vpředu. Cestující si u nich mohou nastavit optimální polohu pro odpočinek například při nabíjení. Opěradlo se v takovém případě výrazně sklopí a nohy podepře další výklopný segment sedáku. Opěradla sedadel jsou navíc o 30 procent tenčí, což zvětšilo prostor pro kolena cestujících vzadu.

Na mnoha místech v interiéru jsou použity ekologické materiály z trvale udržitelných zdrojů, jakými jsou recyklované lahve PET nebo příze z rostlinných materiálů (bio PET), ale i přírodní vlny, ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů či bio laky s rostlinnými výtažky. Tyto materiály jsou použity například na sedadlech, čalounění stropu, výplní dveří, podlaze či loketních opěrkách.

Široká, konfigurovatelná, dvojitá zobrazovací plocha zahrnuje 12″ dotykový displej informačního a zábavního systému a 12″ digitální přístrojový panel bez kapličky, který lze individualizovat podle vkusu. Ioniq 5 je prvním modelem značky vybaveným vyspělým head-up displejem s volitelnými funkcemi rozšířené reality (AR HUD), který čelní okno s trochou nadsázky přemění v displej.

Motory a technologie

Novou platformu i elektrickou koncepci využívá také sourozenecká Kia EV6. I když se na první pohled jedná o zcela rozdílné automobily, zdání klame. Elektrická platforma pracující s 800 volty přináší vyšší účinnost pohonu a mimořádně vysoký nabíjecí výkon (220 kW). Nejlevnější Ioniq 5 stojí 1,15 milionu korun. Pohání ho základní elektromotor o výkonu 125 kW, využitelná kapacita akumulátoru je 58 kWh. Verze s výkonnějším akumulátorem (77 kWh) i elektromotorem (168 kW) je o 120 000 Kč dražší.

Elektromotor je u verze s pohonem jedné nápravy umístěn vzadu a pohání zadní kola. K dispozici je ve verzi se 125 nebo 168 kW. Verze 4×4 má dva motory o souhrnném výkonu 239 kW.

Testovaná verze měla pohon zadních kol, výkonnější akumulátor (77 kWh) a temperamentní elektromotor se 168 kW. Náročnější zákazníci pak mohou sáhnout po verzi s pohonem všech kol. Většině ale tato středně výkonná verze bude plně postačovat. Navíc dobře odladěný podvozek i díky nízkému těžišti auta odvádí velmi dobrou práci s dává částečně zapomenout na vyšší pohotovostní hmotnost. Na 20palcových kolech už ale není tak komfortní, jak bychom očekávali. Akumulátor Li-Pol o využitelné kapacitě 77 kWh má podle metodiky WLTP vystačit na ujetí 481 km. V rámci redakčního testu jsme při běžném jízdním stylu ujeli 401 km, v případě defenzivní jízdy pak 450 km. Pro nás je ale důležitý běžný jízdní styl, kterým poměřujeme všechny testované vozy. Výsledný dojezd je mezi elektrickými SUV jeden z nejlepších.

Mimořádně rychlé nabíjení

Většina elektromobilů využívá 400voltovou instalaci pohonu. Ioniq ale nabízí novou, 800voltovou, což umožňuje lithium-polymerový akumulátor nabíjet rychlonabíječkami o výkonu až 220 kW. To zatím nemá obdoby. Takto výkonných rychlonabíječek je ale zatím v Evropě jen velmi málo. Díky většímu akumulátoru ještě o 20 kW více (240 kW) zvládne sesterský model Kia EV6. Na druhou stranu tento špičkový výkon je využíván v poměrně malém nabíjecím úseku. Přesto je rychlost nabíjení výjimečná. Z 10 na 80 % lze akumulátor nabít za pouhých 18 minut!

Technické údaje Hyundai Ioniq 5

  Nejlevnější verze – ECO 58 kWh
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru synchronní motor s permanentním magnetem, pohon zadních kol
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 125 při 0
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 350 při 0
Převodovka Stálý redukční převod
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4635/1890/1605
Rozvor (mm) 3000
Zavazadlový prostor (l) 527+57
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1905/465
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) x-750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 185
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 8,5
Spotřeba elektřiny
(kombinovaná) (kWh/100 km)
16,7
Dojezd (km) 384
Emise CO2 (g/km) 0
CENA:
  1 149 990 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit