Volkswagen Golf je na trhu už skoro 50 let. Když se v roce 1974 představila jeho první generace, byl to ohromný skok vpřed. Náskok před konkurencí si udržuje i v aktuální osmé generaci. Golf Variant je pevnou součástí modelové řady Golf od roku 1993.
Ta vzhledově navazuje na tu předchozí, zůstal typický masivní zadní sloupek, ale trochu se upravila přední maska včetně nových světlometů. Na rovnou střechu navazuje šikmo skloněné zadní okno ve stylu kupé. Nová generace Variantu má vnější délku 4633 mm (+ 66 mm oproti předchůdci). Rozvor náprav je nyní 2680 mm (+ 50 mm). S nárůstem délky došlo ke změně proporcí. Golf Variant vyvolává nyní dojem delšího a nižšího vozu. Přední a zadní světlomety používají ve všech verzích techniku LED.
Interiér a vnitřní prostor
V novém modelu Golf Variant nalezne pohodlí pět cestujících, protože prodloužení rozvoru bylo téměř kompletně využito ve prospěch interiéru. Délka interiéru se prodloužila o 48 mm na 1798 mm. Větší prostor pociťují především cestující na sedadlech vzadu, kteří mají k dispozici o 48 mm více místa pro nohy. Cestující mohou odložit svá zavazadla do velkoryse dimenzovaného zavazadlového prostoru. Až po horní hranu opěradel zadních sedadel má zavazadlový prostor objem 611 litrů (+ 6 litrů v porovnání s modelem Golf Variant 7). Při využití celé výšky interiéru až po strop s namontovanou síťovou přepážkou v úrovni opěradel předních sedadel vzroste objem na 1642 litrů (plus 22 litrů). Zavazadlový prostor lze snadno otevřít i s oběma rukama plnýma nákupních tašek nebo zavazadel. Na přání se totiž dodává elektrické ovládání zadního výklopného víka, které se otevře na povel specifického pohybu nohy pod zadním nárazníkem modelu Golf Variant.
Vyspělé technologie usnadňují také řízení vozu. Digitalizovaná přístrojová deska zlepšuje funkčnost nabídkou různých možností ovládání od dotykového až po hlasové. Nový Golf Variant sází na high-tech rovněž v oblasti zobrazování. Kromě různých verzí digitálního panelu přístrojů Digital Cockpit si mohou zákazníci objednat i Head-up display, který zobrazuje nejdůležitější provozní údaje, navigační pokyny a upozornění asistenčních systémů na čelní okno. Značná pozornost byla věnována samozřejmě bezpečnosti. Golf Variant proto přináší do svého segmentu řadu bezpečnostních inovací, jakou je například technologie Car2X, která upozorňuje řidiče na nebezpečné úseky na základě bezdrátové komunikace s ostatními vozidly a dopravní infrastrukturou.
Některé funkce jsou dostupné z volantu klasickými tlačítky, další dotykovými tlačítky na palubní desce, většina přes dotykovou obrazovku. K tomu pak teplotu a hlasitost audia ovládáte potažením prstu na plošce pod centrálním displejem, mezi obrazovkami můžete zase přepínat gestem mávnutí ruky.
Do Golfu se navíc nastěhovala i asistentka Alexa od Googlu, se kterou můžete komunikovat hlasem po oznámení věty „Hej, Volkswagen.“ Rozumí česky celou řadu pokynů týkajících se hlavně audia, navigace a klimatizace. V navigaci umí najít adresu nebo i plnit obecná přání typu „hledat restauraci“, v případě klimatizace zase umí rozlišit, jestli na ni mluví řidič nebo spolujezdec.
Motory a technologie
Golf Variant může mít pod kapotou nejmodernější motory na benzin, naftu nebo stlačený zemní plyn, nabízené v rozsahu výkonů od 81 kW (110 k) do 140 kW (190 k); verze Alltrack s prvky SUV poskytuje nejvyšší výkon 147 kW (200 k).
U zážehových motorů eTSI snižuje spotřebu paliva mild-hybridní technologie. Kombinací 48V řemenem poháněného generátoru s funkcí spouštěče, 48V lithium-iontového akumulátoru a motoru TSI vznikl nový částečně hybridní pohon (tzv. „Mild Hybrid“). Mezi výhody nových jednotek eTSI patří výrazné snížení spotřeby paliva, protože Golf Variant za příznivých provozních podmínek vždy vypíná přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním a pokračuje v jízdě setrvačností s nulovými lokálními emisemi. Všechny jednotky eTSI jsou proto sériově vybaveny sedmistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Osmý Golf také skvělé jezdí. Vůz má přesné řízení, skvěle reagující na řidičovy pokyny, díky kterému jde velmi precizně vést vybranou stopu. Na rozdíl od octavie má testovaná motorizace vzadu víceprvkovou nápravu, takže tlumení nerovností je na špičkové úrovni, a i v zatáčkách auto jistě a ochotně mění směr. Z podvozku je cítit lehkost, ale zároveň jistota. Plynule se prohání zatáčkami a je z něj vysloveně cítit jistota. Když potom přejedete na rozbitou silnici, auto jede hladce a o většině výmolů téměř nevíte.
Technické údaje Volkswagen Golf Variant
Nejlevnější zážehová verze – 1.0 TSI | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Řadový tříválcový zážehový motor | Řadový čtyřválcový vznětový motor |
Zdvihový objem (cm3) | 999 | 1968 |
Největší výkon (kW) | 81 | 85 |
Největší točivý moment (Nm) | 200 | 340 |
Převodovka | ručně řazená šestistupňová | ručně řazená šestistupňová |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4633 / 1789 / 1440 | 4633 / 1789 / 1440 |
Rozvor (mm) | 2669 | 2669 |
Zavazadlový prostor (l) | 611 | 611 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní hmotnost (kg) | 1242 | 1420 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | x/650 | x/720 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 202 | 202 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,5 | 9,1 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) (l/100 km) |
4,1/5,9/4,7 | 5,0 /3,2/ 3,9 |
Emise CO2 (g/km) | 124 | 118 |
CENA: | ||
640 900 Kč (včetně DPH) | 706 900 Kč (včetně DPH) |