21 listopadu, 2024

Audi Q8

Obří pětimetrové Audi Q8 vychází z modelu Q7, techniku přebírá z vrcholného sedanu A8. Velmi vyspělé SUV může pohánět celá řada motorů. Vrcholem je zážehový osmiválec s výkonem 441 kW. K pokoření rychlosti 100 km/h postačí necelé 4 sekundy.

Audi vstoupilo do segmentu velkých SUV relativně pozdě. Zatímco BMW nebo Mercedes představily X5, respektive třídu M ještě v 90. letech, Audi Q7 se poprvé objevilo až v roce 2005. Podobné to bylo i s křížencem SUV a kupé. Jestliže BMW X6 se objevilo už koncem roku 2007, Audi Q8 mělo premiéru až v roce 2018. Není to ale nutně na škodu, čtyři kruhy svého konkurenta X6 nebo Mercedesu GLE Coupé vyladily téměř k dokonalosti.

Interiér a vnitřní prostor

O BMW X6 i Mercedesu GLE lze na první pohled říct, jaký model je jejich základem, kterého auta jsou derivátem. U Audi Q8 to tak úplně neplatí. V Ingolstadtu zvolili cestu sice stejného technického základu, ale dost svébytného vnějšího vzhledu. Výsledkem je, že Q8 vypadá na první pohled dynamičtěji než Q7, zároveň ale také působí více mohutným a reprezentativním dojmem. Nechybí maska chladiče zvaná Singleframe, poznávací to znamení všech nových Audi. Bezprostředně na ni navazují hlavní světlomety. Střecha se v zadní části na rozdíl od konkurentů nesvažuje tak rychle, zakončená je pak propojenými skupinovými světlomety.

Také interiér se od toho v Q7 odlišuje. Především Q8 je striktně pětimístná, přičemž bez pěti milimetrů má mezi nápravami tři metry a dlouhá je témě pět metrů. Se šířkou téměř dva metry o výškou 1,7 metru je Q8 skutečně velkým kusem auta. A na rozdíl od některých konkurentů se velké vnější rozměry pozitivně promítají i do vnitřního prostoru, který je pro pět cestujících dostačující, i přes svažující se střechu. Zavazadlový prostor pak má relativně velký vstupní otvor a objem v základu 605 litrů. Sedadla jdou navíc sklopit, to tak otevře prostor o objemu 1755 litrů.

Samotný vzhled kabiny hodně určují displeje. Jen vpředu jsou totiž celkem tři. Začít můžeme u standardního digitálního kokpitu s úhlopříčkou 12,3 palce, na který je možné promítat dokonce i data z navigace. Právě navigace s 3D zobrazením patří k základní výbavě Q8, přičemž její hlavní pole je centrální 10,1palcový displej. Třetí obrazovka je pak na středovém tunelu, má 8,6 palce a ovládá se přes ní klimatizace, případně se přes ní zadává text do navigace. Ano, Q8 nemá klasická fyzická tlačítka, vše je nutné dělat přes obrazovku, případně hlasem. Naštěstí rozhraní je docela intuitivní, dá se tak na to zvyknout.

Motory a technologie

Téměř všechny Q8 mají dnes nějakou formu elektrifikace. Základem jsou samozřejmě 48V mildhybridy, které neumí jezdit jen na elektřinu, jejich fungování ale umí ušetřit nějakou tu desetinku paliva, případně pomoci i s dynamikou. Zážehový mildhybrid je jediný: šestiválec s označením 55 TFSI má výkon 250 kW a spotřebuje v průměru 10,3 až 11,8 litru benzinu na 100 km. Vznětové mildhybridy jsou dva: šestiválce 45 TDI a 50 TDI. Prvně jmenovaný nabízí 170 kW, druhý 210 kW. Spotřeba je u obou udávaná stejná, od 8,1 do 9,2 l/100 km. Stejné je u všech tří verzí také použití osmistupňové samočinné převodovky v kombinaci s pohonem všech kol.

Vedle mildhybridních verzí se Q8 nabízí i jako plug-in hybrid TFSI e s celkem 280 nebo dokonce 340 kW. Čistě elektrická dojezd je u nich přes 50 km. Další alternativu představují sportovní verze SQ8 a RS Q8. V obou případech má auto pod kapotou zážehový osmiválec – ovšem u SQ8 bez elektrické asistence s celkem 373 kW, zatímco u RS Q8 jde opět o mildhybrid s výkonem 441 kW. Pohon všech kol a samočinné řazení jsou samozřejmostí.

Stejně jako kterékoliv jiné Audi, i Q8 je nabitá technologiemi. O třech obrazovkách už byla řeč, dále nechybí ale ani nouzové brzdění s detekcí chodců i cyklistů, panoramatický kamerový systém nebo udržování jízdního pruhu. Standardem je i elektrické víko zavazadlového prostoru a diodové světlomety vpředu. Auto ale umí i maticová diodová světla s vykrýváním protijedoucích vozidel a za příplatek nabízí i systém nočního vidění.

Technické údaje Audi Q8

  Nejlevnější zážehová verze –  55 TFSI quattro Nejlevnější vznětová verze –  45 TDI quattro
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový přeplňovaný šestiválec, 48V mildhybridní systém, pohon všech kol Vznětový přeplňovaný šestiválec, 48V mildhybridní systém, pohon všech kol
Zdvihový objem (cm3) 2995 2697
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 250 při 5200-6400 170 při 3500-5000
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 500 při 1370-4500 500 při 1500-3000
Převodovka osmistupňová, samočinná osmistupňová, samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4986/1995/1705 4986/1995/1705
Rozvor (mm) 2995 2995
Zavazadlový prostor (l) 605/1755 605/1755
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 2175/645 2235/655
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 2800/750 2800/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 250 226
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 5,6 7,1
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
10,3-11,8 8,1-9,2
Emise CO2 (g/km) 233-269 212-240
CENA:
  2 087 900 (včetně DPH) 1 959 900 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit