22 října, 2024

Ford Mustang Mach-E GT

Se sportovní ikonou má Mustang Mach-E společné jen logo a základní designové prvky. To ale ničemu nevadí. Mezi ostatními elektromobily exceluje jízdními vlastnostmi a nezklame ani dojezdem. Navíc se stal prvním modelem značky, který je konstruovaný pouze jako elektromobil. Nyní přichází s řadou změn i rozšířením nabídky.

Ford začne v letošním roce montovat do vozů Mustang Mach-E určených pro evropský trh lithium-železo-fosfátové (lithium iron phosphate, LFP) baterie.

Technologie LFP pomáhá snížit závislost na kritických nerostných surovinách jako nikl a kobalt.  Proto perfektně zapadá do úsilí Fordu vybudovat pro své elektromobily takový dodavatelský řetězec, který bude dodržovat stejné standardy udržitelnosti a lidských práv jako samotná automobilka.

S tradičním mustangem má mach-e kromě loga společné i základní designové rysy. Jinak jde ale o úplně jiné auto navíc od počátku koncipované jako elektromobil. Zatímco mustangy jsou kupé nebo kabriolety, mach-e je SUV kupé a je prvním, který má místo pro pět cestujících a zároveň i pět dveří.

Že se jedná o vrcholné GT, prozradí už přední nárazník se specifickými výkroji po stranách a odděleným centrálním otvorem ve spodní části. Také lemy blatníků už nejsou černé, ale ladí s barvou karoserie. Vrcholná linie má také o palec větší kola (20 palců), protože skrze ně vpředu prosvítají 19palcové kotouče Brembo. Panoramatickou střechu sice můžete mít na všech verzích, ale jen u GT za ni nemusíte připlácet 25 000 korun.

Interiér a vnitřní prostor

Stejně očividné jsou znaky také v interiéru, kde tělo okamžitě obejmou anatomická sedadla Ford Performance. Přední část je potažená perforovaným velurem, zatímco ze zadní strany chrání vinyl. Se sportovním pojetím ladí multifunkční volant, černé pedály i specifické nerezové lišty prahů. Veškerá jízdní data má řidič před sebou na 10,2palcovém digitálním přístrojovém štítu. Zbytek asistentů a komfortní funkce ovládá posádka na gigantické centrální obrazovce s úhlopříčkou nadprůměrných 15,5 palce. Systém SYNC 4A nabízí cloudové aplikace včetně navigace a bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů prostřednictvím platforem Apple CarPlay a Android Auto.  S vozem lze komunikovat i na dálku s použitím aplikace FordPass Connec.

Navzdory svažité střeše zůstává díky rozvoru 2984 mm dostatek místa ve druhé řadě sedadel a myslelo se i na zavazadlový prostor o objemu 402 litrů. Tuto hodnotu lze vylepšit na 1420 litrů sklopením zadních sedadel. Výhodou elektrického pohonu je druhý kufr v přední části, který přidává dalších 100 litrů pro menší zavazadla.

Pohonné ústrojí a technologie

Nejslabší verze elektrického mustangu stojí pod 1,5 milionu korun. Nabízí pohon zadní nápravy a výkon 198 kW se slabším akumulátorem (76 kWh, využitelných je 70 kWh). Tato výkonová verze je k dispozici i s pohonem všech kol.

Silnější mustang s pohonem zadních kol (216 kW, 99 kWh aku) stojí už přes 1,65 milionu korun. Vyšší verze s pohonem všech kol pak nabízí dva elektromotory umístěné na přední i zadní nápravě a souhrnný výkon 258 kW, což i vozu o hmotnosti přes 2,3 tuny dává obstojnou dynamiku.

Pokud jste ochotni přehoupnout se přes 2 miliony korun, můžete si dopřát vrcholnou verzi GT nabízející 358 kW a 860 N.m točivého momentu. Mimochodem, klasický mustang s osmiválcem je naladěný na „pouhých“ 330 kW. Díky tomu dokáže dvoutunové SUV pokořit hranici 100 km/h za 4,4 sekundy a poté pokračovat až na maximální rychlost 200 km/h. Navýšený výkon však přináší daň v podobě nižšího dojezdu. Zatímco nejslabší verze ujede s 99kWh baterií 600 km, v případě GT se hodnota snížila na 490 km.

Nabíjet lithium-iontový akumulátor je možné pomocí rychlonabíječky výkonem až 150 kW. V takovém případě získáte 99 km dojezdu za 10 minut. Někteří korejští konkurenti díky 800voltové architektuře dosahují až 220 kW, ale vyzkoušeli jsme si, že tohoto výkonu lze dosáhnout jen po krátkou dobu. Mustang má daleko plošší nabíjecí křivku, a tak rozdíl v časech není nikterak propastný. Slabší akumulátor (76 kWh) lze 150kW nabíječkou doplnit z 5 na 80 % za 38 minut, výkonnější s 99 kWh pak za 45 minut. Navíc platí, že čím výkonnější je nabíjecí stanice, tím dražší je elektrická energie z ní. Rychlonabíječky jsou vhodné spíš pro nouzové dobíjení nebo při jízdách na delší vzdálenosti.

I přes vyšší pohotovostní hmotnost si řízení elektrického mustangu užijete. Sportovně střižené SUV nabízí překvapivě komfortní podvozek, naladění ale není přehnaně měkké, a tak v zatáčkách dává částečně zapomenout na vyšší hmotnost a dovolí i průjezd mírně bokem, čímž se také hlásí k tradici značky. U verze GT zvláště vyniká celkové nastavení podvozku, zvláště na českých silnicích, i když je vrcholná verze ještě o 10 mm blíže k vozovce. Rozložení hmotnosti mezi nápravy je téměř ideální a nejlépe se GT cítí ve sportovním režimu, který upřednostňuje pohon zadních kol.

Technické údaje Ford Mustang Mach-E GT

  Nejlevnější elektrická verze –  Mach-E GT
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Dva elektromotory, pohon všech kol
Největší výkon (kW)  358
Největší točivý moment (Nm)  860
Převodovka Jednostupňová
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4743/1881/1613
Rozvor (mm) 2984
Zavazadlový prostor (l) 402/1420+100
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 2332/310
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1500/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 200
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 4,4
Spotřeba paliva (kombinovaná) (kWh/100 km) 21,2
Dojezd (km) 490
Emise CO2 (g/km) 0
CENA
  2 023 900 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit