Dacia Spring je nejlevnějším elektromobilem na českém trhu. Ačkoliv i ona poslední dobou několikrát zdražila a z ceny pod půl milionu korun se vyhoupla o téměř sto tisíc výš, jako jediná se dokáže dostat pod hranici 600 000. A to i po nedávné modernizaci, v rámci které nabízí znatelně výkonnější elektromotor a bohatší výbavu.
Spring nemá moc čím vizuálně překvapit. Vychází z Renaultu Kwid původně určeného pro rozvojové trhy jako Indie, Brazílie nebo Čína. Svou první premiéru si odbyl v roce 2015. Francouzi ale auto znatelně vylepšili a nadělili mu tedy i plně elektrickou variantu, která se v různých koutech světa prodává pod různými jmény. V Jižní Americe je to Kwid E-Tech, v Číně to byl nejdříve Renault City K-ZE a pak se objevil jako Dongfeng s různými označeními. V Evropě je to tedy od roku 2021 Dacia Spring. Vyrábí se v Číně.
Interiér a vnitřní prostor
Nízké ceně odpovídá i provedení interiéru. Všude naleznete tvrdé plasty, nápadité tvarování nečekejte, všechno je tady podřízeno účelnosti a nízké ceně. Dacia poměrně rychle pochopila, že vzhledem k parametrům musí mít toto městské auto za uvedenou cenu bohatou výbavu. A tak má jediný stupeň Extreme, zavedený při již zmiňované nedávné modernizaci, v ceně tak naleznete například navigaci, manuální klimatizaci, rádio, elektricky ovládaná okna nebo zadní parkovací snímače a kameru. Při uvedení na trh byly k dispozici dva výbavové stupně, kdy ten levnější nabízel skutečně jen to nejnutnější.
Že je Spring autem z kategorie těch nejmenších prozrazuje už jeho délka 3734 milimetrů doplněná rozvorem 2423 milimetrů. Šířka navíc nedosahuje ani 1,6 metru, a tak je nasnadě, že uvnitř bude místa maximálně „tak akorát“: Však je elektrický Rumun také homologován jen jako čtyřmístný, na prostřední sedačku vzadu by se zkrátka nikdo nevešel. Místa před koleny je tedy tolik, kolik byste od pětidveřového městského auta čekali, zavazadlový prostor ale pojme v základu vůbec ne špatných 290 litrů. To je na úrovni i některých větších vozů. Po sklopení sedadel už je ale k dispozici jen 620 litrů. Kdo by chtěl vozit náklad, může sáhnout po verzi Cargo, která je standardně dvoumístná s nákladovým prostorem a je i levnější (538 400 Kč s DPH).
Motory a technologie
Jak bylo zmíněno, Dacia Spring nedávno prošla modernizací, která se nedotkla jen vzhledu s novým logem, ale i pohonného ústrojí. Elektromotor posílil na 48 kW, dříve měl o 15 kW méně. Na některých trzích (například Francie) se nabízejí obě verze současně, v Česku je k dispozici výhradně jen ta výkonnější. Provozní hmotnost se dostane pod jednu tunu, takže i s relativně slabým motorem akceleruje miniauto z 0 na 50 km/h za 3,9 s. Dvojnásobnou rychlost zvládne pokořit za 13,7 s a nejvyšší rychlost je omezena na 125 km/h.
Lithiová baterie se při modernizaci nezměnila, její využitelná kapacita je i nadále 26,8 kWh. Není to nejmenší baterka na trhu, Fiat 500e má v základní konfiguraci ještě menší kapacitu, i tak to ale stačí k maximálnímu dojezdu 220 kilometrů (dle WLTP). Je to hodnota udávaná automobilkou v kombinovaném cyklu, ve městě by Spring na jedno nabití měl ujet až 310 kilometrů. My jsme v mrazech se springem v kombinovaném režimu ujeli 160 km, při teplotách nad 10°C pak 190 km. S vypnutým topením lze ujet i udávaných 220 km. Mimochodem nabíjení je možné stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 30 kilowattů, což za ostatními elektromobily výrazně zaostává. Navíc je za rychlodobíjení nutné připlatit 15 tisíc korun. Z 10 na 80 procent kapacity se v takovém případě akumulátor nabije za necelou hodinu, z wallboxu pak plné nabití zvládá do 5 hodin a z běžné zásuvky získáte plnou kapacitu za 13,5 hodiny.
Základní délka tovární záruky je tři roky, nebo 100 000 km.
Technické údaje Dacia Spring
Nejlevnější elektrická verze – Dacia Spring Extreme | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 48 kW při 4057-6000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 113 při 500-4057 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 3734/1579/1516 |
Rozvor (mm) | 2423 |
Zavazadlový prostor (l) | 290/620 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 975/330 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 0 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 125 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 13,7 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (kWh/100 km) |
11,9 |
Dojezd (km) | 220 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
576 400 (včetně DPH) |