Pátá generace tradičního Renaultu Megane je pouze elektrická. Škoda, řeknete si. Ale tenhle megane patří mezi nejpovedenější elektromobily. Tedy samozřejmě s výjimkou ceny, porovnáváme-li s konvenčními pohony.
Hned v úvodu je třeba říci, že Francouzi mají cit pro povedený design. Zvláště vedle současné řady Megane vypadá elektrický derivát o značný skok moderněji. Za zmínku stojí, že na co veřejnost nalákala diváky konceptem, to jim ve výsledku dala i u sériového modelu.
Zvláště poutavé je denní svícení LED, které je vskutku originální a jasně rozpoznatelné. S délkou 4,2 metru má Megane E-Tech velmi krátké převisy a celkovou stavbou využívající jako základ platformu CMF-EV míří spíše do segmentu crossoverů. Klienty Renault láká na pětiletou záruku omezenou nájezdem 100 000 km.
Interiér a vnitřní prostor
Elektrický megane se znatelně zmenšil. Oproti hatchbacku dosluhující čtvrté generace je o znatelných 160 mm kratší. S délkou 4200 mm tak patří k nejmenším automobilům nižší střední třídy. Menší je i šířka, 46 mm je v interiéru znát. Prostor na zadních sedadlech je tak stísněný. S ohledem na menší proporce ale překvapí objem zavazadlového prostoru (389 l), který má navíc pod dnem další solidní prostor pro nabíjecí kabely.
Další body získává megane za prezentaci zcela nového digitálního kokpitu. Pravda, tento koncept již najdeme v novém australu, ale megane byl první, kde automobilka použila obří lomenou dotykovou obrazovku s úhlopříčkou 9 nebo 12 palců ve vyšších výbavách, kde je spojena s google navigací a online připojením. Případně může být kombinována s prémiovou audiosoustavou Harman Kardon. Na jednolitém panelu jí sekunduje 12,3 palce velký přístrojový štít.
Motory a technologie
Zatímco loni bylo možné vybírat ze dvou verzí, z letošního ceníku vstupní varianta EV40 zmizela. Jak název napovídá, nabídla 40kWh akumulátor s dojezdem 300 kilometrů a elektromotor s výkonem 96 kW. Díky tomu se cenově dostala po 1 milion korun (945 000 Kč).
Zájemci o elektrický megane se znatelně výkonnějším akumulátorem (60 kWh) i elektromotorem (160 kW) tedy budou muset sáhnout hlouběji do kapes. S takovým výkonem lze snadněji odhalit kvalitní podvozek. Megane se v této konfiguraci stává velice zábavným elektromobilem. V praxi lze bez problémů na jedno nabití ujet 400 km. To je velmi solidní hodnota, které jsme dosáhli při 30 °C a puštěné klimatizaci. Tak úmorné vedro u elektromobilů energeticky odpovídá zimní teplotě kolem 0 °C a zapnutému topení. V rámci redakčního testu jsme naměřili kombinovanou spotřebu 16,3 kWh/100 km, což de facto odpovídá údaji výrobce (16,1 kWh/100 km dle metodiky WLTP).
Megane nezklame ani jízdními vlastnostmi. V této disciplíně se elektromobily velmi viditelně zlepšují a megane není výjimkou. Na konečném výsledku se podílí řada detailů, především ale víceprvková zadní náprava, optimální naladění útlumové charakteristiky a nízká hmotnost, díky které auto netrpí ani podélným vlněním, které trápí řadu konkurenčních modelů při jízdě po nerovnostech. Elektrický megane je pouze o 100 kg těžší nežli starší verze s konvenčními motory. Pohotovostní hmotnost 1711 kg je s ohledem na třídu i hmotnost výkonného 60kWh akumulátoru (398 kg) mezi podobnými konkurenty jedna z nejnižších.
Megane lze nabíjet střídavým proudem o výkonu až 22 kW (AC). Délka nabíjení z 5 na 100 % kapacity proběhne za tři hodiny a patnáct minut. Znatelně rychlejší je nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 130 kW, takže nabití z 10 na 80 % trvá za ideálních podmínek jen 35 minut.
Technické údaje Renault Megane E-Tech
Nejlevnější verze – EV60 220k optimum range | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotory, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 160 kW při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 300 při 0 |
Převodovka | Samočinná devítistupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4200/1768/1505 |
Rozvor (mm) | 2685 |
Zavazadlový prostor (l) | 389 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1636/450-522 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 900/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,5 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16,1 |
Dojezd (km) | 450 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 205 000 Kč (včetně DPH) |