Třídě kompaktních kombi na českém trhu tradičně dominuje Škoda Octavia. Neohroženou pozici české stálice se pokoušelo a pokouší dobýt spousta modelů. Třetí generace Peugeotu 308 vyráží do boje s nadprůměrným zavazadlovým prostorem a klasickými pohony i plug-hybridy. Zároveň ale podprůměrným prostorem na zadních sedadlech.
Zajímavá alternativa Peugeotu sází na mnohem výraznější design než předchůdce, vycizelovaný interiér s malým volantem a výše posazenými budíky a také plug-in hybridní pohon. Vedle toho má pak velký zavazadlový prostor, který skutečně atakuje mladoboleslavský model.
Čím se peugeot rozhodně také odpoutává od konkurence, to je vnější i vnitřní design. Zvenku jde o první auto francouzského výrobce s novým logem, které je navíc umístěno na velké masce, vizuálně propojené s hlavními světlomety. Ty už od základu svítí diodově, dvě nejvyšší výbavy mají dokonce maticové diodové světlomety s vykrýváním protijedoucích vozidel. Vzadu pak nechybí symbol tří drápů, opět jsou reflektory diodové.
Interiér a vnitřní prostor
Právě zavazadlovým prostorem je potřeba začít představování francouzského zástupce. Základní spalovací verze totiž nabízejí 608 až 1634 litrů. To je hodnota ve třídě jistě nadprůměrná, byť na 640 litrů Škody Octavia to nestačí. S plug-in hybridním ústrojím sice objem trochu klesne, 548 litrů je už ale více, než kolik nabízí Octavia do zásuvky. Za pozornost pak jistě stojí rozvor náprav o délce 2732 mm, který vyjma technicky příbuzného Opelu Astra Sports Tourer nemá mezi kompaktními kombi prakticky konkurenci. Však je také před koleny na zadních sedadlech dostatek místa.
Na vzhled kabiny nových peugeotů už je možné si za deset let zvyknout. Poprvé se totiž řešení zvané i-Cockpit, tedy malý volant a výše posazené budíky, objevilo v roce 2012. Od té doby Francouzi svou chloubu pořádně vycizelovali, takže 308 SW má už v základu digitální budíky s deseti palci, které jsou u dvou nejvyšších výbav dokonce trojrozměrné. Na ně navazuje dotyková centrální obrazovka multimediálního systému, která má deset palců. Od druhého stupně výbavy je auto vybaveno ještě virtuálními ovládacími prvky pod obrazovkou, jejichž funkce si může řidič přizpůsobit podle svých požadavků. Na druhou stranu má auto stále i fyzická tlačítka třeba pro nastavování klimatizace, peugeot také upozorňuje na ortopedická sedadla.
Motory a technologie
Na českém trhu je Peugeot 308 SW momentálně dostupný se dvěma spalovacími a dvěma plug-in hybridními jednotkami. Na benzin jezdí tříválec 1.2 PureTech o výkonu 96 kW v kombinaci s manuální šestistupňovou nebo automatickou osmistupňovou převodovkou. Naftu spaluje čtyřválec 1.5 BlueHDi o výkonu rovněž 96 kW a výhradně se samočinným řazením.
Plug-in hybrid vždy vychází z přeplňované benzinové šestnáctistovky, liší se ale jejím výkonem. Elektromotor o výkonu 81 kW je pro obě verze stejný. Slabší hybrid do zásuvky tak má celkem 133 kW a silnější 165 kW. Obě verze jsou předokolky, na čtyřkolku třeba jako u Opelu Grandland zapomeňte. Baterie má kapacitu 12,4 kWh, na jedno nabití tak kombi ujede 60, respektive 59 kilometrů v silnějším provedení. Spotřeba se pohybuje na úrovni 1,1 až 1,2 l/100 km a emise jsou pod hranicí 30 g CO2 na ujetý kilometr. Nabíjet je možné výkonem až 7,4 kW. A příští rok přijede i plně elektrická verze.
Několik technologických vychytávek v podobě třeba 3D budíků už jsme zmínili výše. 308 SW má každopádně standardní sadu asistenčních systémů včetně nouzového brzdění, sledování slepého úhlu, adaptivního tempomatu, udržování jízdního pruhu nebo sledování dopravy při couvání. Podle výbavy jsou asistenty standardní, nebo příplatkovou výbavou. Dále nechybí ani bezdotykové otevírání víka zavazadlového prostoru, v nabídce příslušenství se pak objevují některé prvky z 3D tiskárny.
Technické údaje Peugeot 308 SW
Nejlevnější zážehová verze – Peugeot 308 SW 1.2 PureTech 130 S&S MAN6 Active Pack | Nejlevnější vznětová verze – Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 Active Pack | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1499 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 96 při 5500 | 96 při 3750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1750 | 300 při 1750 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | Osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4636/1852/1442 | 4636/1852/1442 |
Rozvor (mm) | 2732 | 2732 |
Zavazadlový prostor (l) | 608/1634 | 608/1634 |
HMOTNOSTI: | ||
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1310/540 | 1400/550 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1250/680 | 1500/730 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 210 | 208 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,8 | 10,9 |
Spotřeba paliva | 5,6-5,7 | 4,9-5 |
(kombinovaná) (l/100 km) | ||
Emise CO2 (g/km) | 127-128 | 118-121 |
CENA: | ||
650 000 Kč (včetně DPH) | 760 000 Kč (včetně DPH) |