Sportovní kombi CUPRA Leon se těší velké oblibě mezi firemními zákazníky. Láká na bohatou výbavu a plejádu pohonných jednotek, na jehož vrcholu je přeplňovaný dvoulitr s 228 kW a pohonem všech kol.
Cupra byla dříve synonymem pro sportovní verze seatů. Před pěti lety však Volkswagen posvětil uvedení nové sportovní značky CUPRA. Odborná veřejnost se na počin dívala skepticky. Rychlý obchodní úspěch, na jehož počátku stál právě model Leon, nakonec zaskočil i samotný koncern Volkswagen. S rostoucím počtem modelů rostl i úspěch značky. Nyní se největšímu zájmu zákazníků těší SUV Formentor.
Interiér a vnitřní prostor
Ale vraťme se k nominovanému leonu, který se stále těší velkému zájmu firemních zákazníků, kam ale putuje téměř výhradně v praktičtějším provedení kombi nazvaného Sportstourer. Leon sdílí technický základ s VW Golf nebo Škodou Octavia Combi, což je mimo jiné patrné na vnějších rozměrech. Na délku má kompaktní model 4657 milimetrů, zásadní je pro prostor na zadních sedadlech ale především rozvor náprav natažený na 2689 milimetrů. Není to mezi kompaktními kombíky kdovíjak rekordní hodnota, spíše lehce nadprůměrná. Přesto nabízí nadprůměrný prostor jak na zadních sedadlech, tak i v zavazadlovém prostoru. V základním uspořádání je pro zavazadla k dispozici 620 l, po sklopení sedadel objem naroste na 1600 litrů. Tedy pokud nezvolíte plug-in hybridní variantu. Díky umístěným akumulátorům se zavazadlový prostor zmenší na 470 l, respektive 1450 l, což už jsou podprůměrné hodnoty.
Podobně jako Golf nebo Octavia, tak i Leon bohužel nabízí ovládání ventilace a dalších palubních funkcí výhradně přes displej nebo dotykové plochy pod standardní desetipalcovou obrazovkou multimediálního systému. Využít lze i hlasové ovládání, nicméně klasická tlačítka pro nastavování alespoň hlasitosti nebo teploty bohužel chybí. Desetipalcový displej pak není maximem, ve vyšších výbavách má Leon ještě o dva palce větší úhlopříčku.
Vnější design se od SEATu Leon liší poměrně výrazně především díky sportovnějšímu nárazníku, nástavcům prahů nebo zadnímu spoileru. Standardem jsou též plně diodová přední a zadní světla nebo 18palcová litá kola.
Motory a technologie
CUPRA Leon Sportstourer sází na poměrně bohatou nabídku pohonných jednotek, která obsahuje zážehové i vznětové motory, respektive plaug-in hybridy. Vstupem do nabídky je zážehová přeplňovaná patnáctistovka TSI o výkonu 110 kilowattů, která se kromě ručního řazení dodává i jako mildhybrid se samočinným dvouspojkovým ústrojím. Následují dvoulitrové přeplňované benzinové čtyřválce TSI s výkonem 140, 180, 221 nebo 228 kilowattů. Tady už nic jiného než samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG nedostanete, u nejsilnější verze se pak motor výhradně pojí s pohonem všech kol.
Vznětovou část nabídky reprezentuje výhradně dvoulitrové TDI o výkonu 110 kilowattů. To se dodává s ručně řazenou nebo samočinnou převodovkou, která může být kombinována také s pohonem všech kol. Plug-in hybridy nabízí CUPRA dva: slabší má kombinovaný výkon 150 a silnější 180 kilowattů. Auto má vždy pohon předních kol a samočinnou dvouspojkovou převodovku se šesti stupni. Na plně nabitý akumulátor leon zvládne podle výrobce ujet 60 kilometrů jen na elektřinu.
Technologicky v základu nechybí nouzové brzdění a pomocník pro jízdu v pruhu. Nechybí ani progresivní řízení, desetipalcová dotyková obrazovka nebo elektronická uzávěrka diferenciálu na přední nápravě. Podle výbavy v ceně či za příplatek leon nabízí čtení dopravních značek, adaptivní tempomat nebo sledování mrtvého úhlu.
Technické údaje CUPRA Leon Sportstourer
Nejlevnější zážehová verze – 1.5 TSI Cupra | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI Cupra | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5000-6000 | 110 při 3250-4200 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 250 při 1500-3500 | 340 při 1600-3000 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4657/1799/1439 | 4657/1799/1439 |
Rozvor (mm) | 2689 | 2689 |
Zavazadlový prostor (l) | 620/1600 | 620/1600 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1410/605 | 1455/550 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1500/700 | 1800/740 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 216 | 212 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,2 | 9,1 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,0-6,8 | 4,6-5,0 |
Emise CO2 (g/km) | 136-154 | 122-130 |
CENA: | ||
829 900 Kč (včetně DPH) | 919 900 Kč (včetně DPH) |