Citroen velmi příjemně překvapil novým modelem C5 X. Je mimořádně prostorný a komfortní. Podvozek dokonale žehlí nerovnosti, cestující si tak s trochou nadsázky mohou připadat jako na létajícím koberci.
Je to už pár let, co Citroën vyklidil pozice ve střední třídě. Sedanu a kombi C5 se nedařilo úplně podle představ. Automobilka se tak raději zaměřila na menší segmenty a SUV C5 Aircross. Loni se však Citroën rozhodl do střední třídy vrátit. Protože model C5 X není úplně klasickým zástupcem této kategorie, umí nabídnout řadu benefitů, kterými se od konkurence odlišuje.
Interiér a vnitřní prostor
Citroën C5 X se na první pohled hlásí k extravagantnější části historie francouzské značky. Sází na výrazný vnější vzhled, který v sobě snoubí prvky ze světa SUV a liftbacků či velkých hatchbacků. K tomu se přidává ještě špetka kombi, patrná ale především v praktičnosti a vnitřním prostoru. C5 X je každopádně jakýmsi „superkřížencem“ hned několika automobilových kategorií. Základem sice je platforma EMP2 jako u většiny kompaktních modelů Stellantisu, ovšem s rozvorem protaženým na 2785 mm a délkou přes 4,8 metru. Jedná se tak o jasného zástupce střední třídy, což potvrzuje i dostatek prostoru na zadních sedadlech v podélném i příčném směru. Zavazadlový prostor má v základu 545 litrů a po sklopení zadních sedadel 1640 litrů. Je to lehce nadprůměrná hodnota.
Interiér je primárně hodně komfortní, ostatně celé nastavení auta včetně tlumičů to hraje hodně na komfortní notu. Zároveň ale dobře kombinuje modernu s klasikou. Už od základní verze má přístrojovou desku se sedmipalcovým displejem a desetipalcovou centrální dotykovou obrazovku, která se ve vyšších verzích mění na dvanáctipalcovou. Nicméně mu nechybí ani klasická fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace. Vše pak doplňuje ještě head-up displej ve vyšších verzích výbavy, promítající na čelní sklo důležité informace o jízdě.
Motory a technologie
Motorová paleta C5 X je přímočará a jednoduchá. Na naftové čtyřválce, nebo dokonce šestiválce známé z původní C5 zapomeňte. Tady se jezdí čistě na benzin, nebo ještě lépe na elektřinu. Základní motorizaci představuje přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka o výkonu 96 kW. Na první pohled může rozhodnutí použít do tak velkého auto motor jen se třemi válci docela rozporuplně, minimálně na papíře je to ale motor s relativně obstojnými dynamickými parametry: zrychlení na 100 km/h za 10,4 vteřiny a nejvyšší rychlost 210 km/h. A spotřeba je kolem šesti litrů na 100 km.
Větší přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 133 kW, se odebrala do věčných lovišť, takže zůstala už jen dvojce plug-in hybridů. Podle stupně přeplňování mají 133 nebo 165 kW se shodným točivým momentem 360 N.m. V obou případech využívají jako základ zážehovou šestnáctistovku laděnou u slabší verze na 110 kW, u silnějšího provedení na 133 kW. Elektromotor vždy nabídne 81 kW a 320 N.m. Energii čerpá z 12,4kWh akumulátoru, který má podle automobilky vystačit na 60 km v bezemisním režimu. Nejrychlejšího nabití (1 hodina a 40 minut) dosáhnete kombinací 7,4kW palubní nabíječky se 6,6kW wallboxem.
Citroën C5 X patří po technické stránce k nadprůměrně vyspělým. O head-up displeji už byla řeč, ovšem bavit se je možné i o plejádě bezpečnostních asistentů. V základu má auto nouzové brzdění, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu i čtení značek omezujících rychlost. Čím více je však majitel ochoten sáhnout do kapsy, tím více zajímavých technologií auto má. Nechybí tak adaptivní tempomat s funkcí automatického rozjezdu či zastavení, nouzové brzdění detekující chodce, cyklisty i dopravu v noci, sledování mrtvého úhlu, 360stupňový kamerový systém nebo monitorování provozu za autem při couvání.
Technické údaje Citroën C5 X
Nejlevnější zážehová verze – 1.2 PureTech 130 S&S EAT8 Feel | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 96 při 5500 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1750 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4805/1859/1485 |
Rozvor (mm) | 2785 |
Zavazadlový prostor (l) | 545/1640 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1418/562 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1050/745 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 210 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,4 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) | 6 |
Emise CO2 (g/km) | 135-136 |
CENA: | |
930 000 Kč (včetně DPH) |