Mercedes-Benz byl úspěšný především v segmentu středně velkých a velkých dodávek, kompaktní modely byly ale dlouho začarovanou kategorií. To se začalo postupně měnit až s modelem Citan, který Němci vyvíjeli společně s Renaulterm.
Citan konstrukčně vychází z Renaultu Kangoo. Nyní je k dispozici ve velmi povedené druhé generaci, která nově nabízí také elektrický pohon.
Interiér a vnitřní prostor
Na rozdíl od čistě osobního modelu EQT, který se od benzinové třídy T odlišuje jinou přední částí, nemáte elektrický Citan od jeho spalovacího sourozence jak poznat. Ta auta jsou si vizuálně podobná jako pověstně vejce vejci a snad jen stylizované písmeno „e“, které označuje elektrický pohon, prozradí, že je něco jinak. Znamená to mimo jiné i to, že základ Renaultu Kangoo maskuje trojcípá hvězda více než dobře, příbuznost bystré oko odhalí snad až podle zadních vertikálních svítilen.
Ani kabina se od spalovací verze nijak výrazně neodlišuje: volič automatu je na zvýšené části středového panelu, dotykový displej mít elektrická verze také může a mezi budíky bude vždycky nejvýše obrazovka palubního počítače. Nicméně eCitan stojí v základní verzi včetně daně více než milion. A ačkoliv platíte primárně stále ještě docela drahý elektropohon, základní verze vozu má jen přípravu pro rádio. To samotné stojí 8660 korun. Klimatizace ale v základu je.
Kabina má standardně dvě sedačky, mezi příplatky je ale i dvoumístná lavice spolujezdce, klasický skříňový eCitan tak pojme nejvýše tři cestující. Nabízí se pak ve dvou délkách: 4,5 nebo 4,9 metru. Mění se tím samozřejmě objem nákladového prostoru, který má 2,9 m3 nebo 3,62 m3 s delší karoserií. Nosnost je maximálně 459 kg u kratší a 659 kg u delší verze. Dodejme ještě, že eCitan se nabízí i v osobní verzi Tourer, která má vždy 4,5metrovou karoserii, maximálně pět míst k sezení a až 1979 litrů pro zavazadla.
Motor a technologie
Co se použité techniky týče, nemůže eCitan vlastně ničím překvapit. Má stejný pohon opět jako Kangoo (a také příbuzný Nissan Townstar), který pohání přední kola. Elektromotor nabízí 90 kW a nejvyšší točivý moment 245 Nm. Akumulátory s využitelnou kapacitou 45 kWh stačí na dojezd až 284 kilometrů u krátké, respektive až 274 kilometrů u dlouhé varianty. Tourer má pak ujet 280 kilometrů.
Maximální dobíjecí výkon stejnosměrným proudem je 80 kilowattů. To už je u elektromobilů hodnota, které nikoho nepřekvapí. Lze ji tak označit za lehce podprůměrnou. Z 10 na 80 procent kapacity se akumulátor dostane za 38 minut. Střídavým proudem z 11kW zásuvky mu nabití akumulátoru zabere asi 4,5 hodiny, klasická zásuvka se bude s dodávkou trápit ještě o poznání déle. Mimochodem eCitan rozhodně není žádný rychlík, jezdí maximálně 130 km/h.
Jak už jsme napsali, technologie teoreticky v autě být mohou, je ale potřeba za ně připlatit. U dodávky je nouzové brzdění v paketu se sledováním mrtvého úhlu, pomocníkem pro jízdu v pruzích a asistentem pro udržování rychlosti, který vyjde na téměř 42 000 korun. Připlácí se i za parkovací senzory, samočinné parkování anebo multimediální systém a navigací. To ale platí pro klasickou dodávku, osobní Tourer má třeba elektronické asistenční systémy v ceně, byť parkovací senzory nebo multimediální systém jsou i u něj za příplatek.
Technické údaje Mercedes-Benz eCitan
Nejlevnější elektrická verze – 112 Base | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Syncrhonní elektromotor s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 90 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 245 |
Převodovka | samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4498/1859/1819 |
Rozvor (mm) | 2716 |
Nákladový prostor (m3) | 2,9 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1771/459 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1450/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 130 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | neudáváno |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
18,9 |
Dojezd (km) | 284 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 061 170 Kč (včetně DPH) |