21 listopadu, 2024

Mercedes-Benz eCitan

Mercedes-Benz byl úspěšný především v segmentu středně velkých a velkých dodávek, kompaktní modely byly ale dlouho začarovanou kategorií. To se začalo postupně měnit až s modelem Citan, který Němci vyvíjeli společně s Renaulterm.

Citan konstrukčně vychází z Renaultu Kangoo. Nyní je k dispozici ve velmi povedené druhé generaci, která nově nabízí také elektrický pohon.

Interiér a vnitřní prostor

Na rozdíl od čistě osobního modelu EQT, který se od benzinové třídy T odlišuje jinou přední částí, nemáte elektrický Citan od jeho spalovacího sourozence jak poznat. Ta auta jsou si vizuálně podobná jako pověstně vejce vejci a snad jen stylizované písmeno „e“, které označuje elektrický pohon, prozradí, že je něco jinak. Znamená to mimo jiné i to, že základ Renaultu Kangoo maskuje trojcípá hvězda více než dobře, příbuznost bystré oko odhalí snad až podle zadních vertikálních svítilen.

Ani kabina se od spalovací verze nijak výrazně neodlišuje: volič automatu je na zvýšené části středového panelu, dotykový displej mít elektrická verze také může a mezi budíky bude vždycky nejvýše obrazovka palubního počítače. Nicméně eCitan stojí v základní verzi včetně daně více než milion. A ačkoliv platíte primárně stále ještě docela drahý elektropohon, základní verze vozu má jen přípravu pro rádio. To samotné stojí 8660 korun. Klimatizace ale v základu je.

Kabina má standardně dvě sedačky, mezi příplatky je ale i dvoumístná lavice spolujezdce, klasický skříňový eCitan tak pojme nejvýše tři cestující. Nabízí se pak ve dvou délkách: 4,5 nebo 4,9 metru. Mění se tím samozřejmě objem nákladového prostoru, který má 2,9 m3 nebo 3,62 m3 s delší karoserií. Nosnost je maximálně 459 kg u kratší a 659 kg u delší verze. Dodejme ještě, že eCitan se nabízí i v osobní verzi Tourer, která má vždy 4,5metrovou karoserii, maximálně pět míst k sezení a až 1979 litrů pro zavazadla.

Motor a technologie

Co se použité techniky týče, nemůže eCitan vlastně ničím překvapit. Má stejný pohon opět jako Kangoo (a také příbuzný Nissan Townstar), který pohání přední kola. Elektromotor nabízí 90 kW a nejvyšší točivý moment 245 Nm. Akumulátory s využitelnou kapacitou 45 kWh stačí na dojezd až 284 kilometrů u krátké, respektive až 274 kilometrů u dlouhé varianty. Tourer má pak ujet 280 kilometrů.

Maximální dobíjecí výkon stejnosměrným proudem je 80 kilowattů. To už je u elektromobilů hodnota, které nikoho nepřekvapí. Lze ji tak označit za lehce podprůměrnou. Z 10 na 80 procent kapacity se akumulátor dostane za 38 minut. Střídavým proudem z 11kW zásuvky mu nabití akumulátoru zabere asi 4,5 hodiny, klasická zásuvka se bude s dodávkou trápit ještě o poznání déle. Mimochodem eCitan rozhodně není žádný rychlík, jezdí maximálně 130 km/h.

Jak už jsme napsali, technologie teoreticky v autě být mohou, je ale potřeba za ně připlatit. U dodávky je nouzové brzdění v paketu se sledováním mrtvého úhlu, pomocníkem pro jízdu v pruzích a asistentem pro udržování rychlosti, který vyjde na téměř 42 000 korun. Připlácí se i za parkovací senzory, samočinné parkování anebo multimediální systém a navigací. To ale platí pro klasickou dodávku, osobní Tourer má třeba elektronické asistenční systémy v ceně, byť parkovací senzory nebo multimediální systém jsou i u něj za příplatek.

Technické údaje Mercedes-Benz eCitan

  Nejlevnější elektrická verze –  112 Base
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Syncrhonní elektromotor s permanentním magnetem, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) xxx
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 90
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 245
Převodovka samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4498/1859/1819
Rozvor (mm) 2716
Nákladový prostor (m3) 2,9
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1771/459
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1450/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 130
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) neudáváno
Spotřeba energie
(kombinovaná) (kWh/100 km)
18,9
Dojezd (km) 284
Emise CO2 (g/km) 0
CENA:
  1 061 170 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit