Model Staria patří mezi nejzajímavější loňská automobilová překvapení. Nabízí vyspělou techniku, překvapivě prostorný interiér a vysoký jízdní komfort. Staria perfektně supluje cenově dostupnou velkoprostorovou třídu i v oblasti manažerských automobilů. K dispozici je i verze 4×4.
Staria na první pohled vypadá jako koncept, ale automobilka měla dostatek kuráže na to, aby extravagantní vzhled přenesla do sériové výroby. Vůz byl totiž původně koncipovaný pro vodíkový pohon, proto byl zvolen i nevšední vzhled typický právě pro vodíková auta. Protože je ale síť plnicích stanic ve světě stále v plenkách, automobilka původní záměr přehodnotila a zvolila konvenční pohon se vznětovým motorem. Zvolená platforma ale umí nabídnout také hybridní, nebo čistě elektrický pohon. A tak je jen otázkou času, kdy se systém pohonu rozšíří.
Starie je k dispozici jak v užitkové, tak osobní verzi, která skvěle supluje luxusnější velkoprostorová auta. Hlavní rozdíl mezi oběma verzemi je v podvozku. Užitková verze má méně komfortní zadní tuhou nápravu a listová pera kvůli vyšší nosnosti, osobní verze zase nabízí odpružení vinutými pružinami, lepší jízdní vlastnosti, vyšší komfort, ale nižší užitečnou nosnost.
Určitou nevýhodou je skutečnost, že je k dispozici pouze jedna délka karoserie. Na druhou stranu staria není žádný drobeček, s délkou 5,25 metru a rozvorem 3,27 metru patří k větším zástupcům středně velkých dodávek. Stejnými rozměry se chlubí i osobní verze. Dalším významným benefitem je příznivá cena. Nejlevnější, velmi dobře vybavená osobní devítimístná verze s nadprůměrně výkonným vznětovým motorem (130 kW) startuje na ceně 945 000 Kč s DPH.
Interiér a vnitřní prostor
Při vývoji nového MPV zvolil Hyundai zajímavý postup, kdy nejdříve navrhl interiér a podle něj koncipoval vnější karoserii. Důvodem byla zpětná vazba zákazníků, kteří kladou důraz na prostor a vysokou variabilitu.
Jednoduchou příď modelu STARIA zdobí horizontální světla pro denní svícení spolu s obrysovým světlem, které společně zabírají celou šířku vozidla. Široká maska chladiče s jedinečnou mřížkou přispívá k okamžité identifikaci vozu. Jeho sofistikovaný vzhled je definován také nízko uloženými světlomety po obou stranách masky chladiče. Hyundai používá u všech částí přídě stejnou barvu karoserie. Velkoplošná panoramatická boční okna protažená více dolů zlepšují celkový výhled. Záď s vertikálními zadními svítilnami a širokým zadním oknem má jednoduchý a čistý vzhled. Zadní nárazník je umístěn velmi nízko pro snadnou manipulaci se zavazadly nebo nákladem.
Přístrojová deska zaměřená na řidiče má futuristický vzhled. K tomu přispívá digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce umístěný ve zvýšené poloze, což částečně nahradilo head-up displej. Centrem multimediální zábavy a správy komfortních funkcí je multimediální zařízení dodávané s obrazovkami o úhlopříčce 8 a 10,25 palce. Už základní verze disponuje digitálním příjmem rádia a bezdrátovým spojením chytrých telefonů přes Android Auto a Apple CarPlay. Lepší provedení profituje z online služeb.
Odkládací prostory jsou dostupné v horním oddílu stropní konzoly, ve spodní zóně přístrojové desky a v horní a spodní části středové konzoly. Schránka středové konzoly nabídne držáky nápojů, vstupy USB a dodatečné odkládací prostory.
Dle požadovaného účelu si lze interiér přizpůsobit v široké škále. Na výběr je látkové i kožené čalounění s možností prémiového provedení Nappa. Přední sedadla mohou být vyhřívaná i ventilovaná. Chlazení je dostupné také pro druhou řadu. Kromě základní verze jsou všechny Starie vybavené automatickou klimatizací se samostatnými výdechy pro druhou a třetí řadu.
Sedmimístná verze zahrnuje relaxační nastavení prémiových sedadel ve druhé řadě, která se jedním stisknutím tlačítka automaticky uvedou do specifické polohy poskytující sedící osobě optimální oporu těla a zlepšující celkový pocit komfortu. Alternativou je verze se devíti sedadly.
Velikost zavazadlového prostoru se mění v závislosti na počtu sedadel. Ponechání pouze předních sedadel vytvoří prostor o objemu 4 935 l. Naopak v devítimístné konfiguraci zůstane stále zajímavých 831 až 1 303 litrů.
Motor a technika
Zatímco koncern Stellantis u svých užitkových aut značek Peugeot, Citroën a Opel letos přestává postupně nabízet spalovací motory, které nahrazuje čistě elektrickým pohonem, Hyundai jde přesně opačným směrem, což jí přináší i konkurenční výhodu.
Staria je dodávána výhradně se vznětovým přeplňovaným čtyřválcem CRDi o objemu 2.2 litru. Výkon 130 kW se 430 Nm točivého momentu v kombinaci se 75itrovou nádrží poskytuje komfort na dlouhé cesty. Musí se ale počítat s výletním tempem, protože staria váží kolem 2 tun. Spojení je možné se šestistupňovým manuálem, nebo osmistupňovým automatem. Nevýhodou je snížení hmotnosti pro brzděné přívěsy (ze 2000 kg na 1500 kg). Od druhé úrovně výbavy je možné objednat pohon všech kol, za který připlatíte 50 000 korun. Výhledově staria nabídne plug-in hybridní alternativu.
Novinka si drží vysoký standard i v oblasti podpory řidiče. Samozřejmostí je automatické nouzové brzdění s detekcí vozidel, chodců i cyklistů. Systém také varuje před srážkou pro odbočování vlevo a sleduje situaci v mrtvém úhlu. Vrcholná verze se může pochlubit pokročilým systémem autonomní jízdy po dálnici.
Na model Staria poskytuje Hyundai tříletou záruku bez omezení kilometrů včetně asistenčních služeb. Po 10 let se nemusí platit za aktualizace mapových podkladů a na 5 let je předplacení i služby Live Services, pokud je vůz vybaven navigací.
Technické údaje Hyundai Staria
Nejlevnější vznětová verze – 2.2 CRDi | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2199 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 130 při 3800 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 430 při 1500-2000 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5253/1997/1990 |
Rozvor (mm) | 3273 |
Zavazadlový prostor (l) | 2890 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2193/837 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2000/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 185 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 12,5 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
7,8-8,0 |
Emise CO2 (g/km) | 205-210 |
CENA: | |
949 990 Kč (včetně DPH) |