Už žádná giulietta nebo mito. Alfa Romeo ukončila téměř padesátiletou tradici výroby hatchbacků a místo nich přináší SUV Tonale, které je navíc o poznání větší a dražší. Italové s ním vstupují do nové éry nejen co se týče segmentu, ale i technologií.
Ačkoliv Alfa Romeo již spadá do koncernu Stellantis, který rychle nasazuje do italských značek francouzskou techniku, nejnovější počin tonale je čistě výtvorem z vlastních dílen. Základem je platforma SCCS, konkrétně ve verzi Small Wide Long, kterou využívá i Jeep Compass. I přes základ odvozený původně od malých vozů ale tonale váží přes 1,5 tuny. Nejde tedy o žádného drobečka.
Alfa Romeo byla vždy značkou pro řidiče hledající jakýsi vyšší stupeň pouta mezi člověkem a automobilem. Na nevšední zážitek vás připraví už samotný příchod k vozu. Tonale přineslo do portfolia značky nové designové pojetí, které letos v dubnu v rámci faceliftu přijaly i modely Giulia a Stelvio. Přitom identita značky zůstala nedotčená.
Na přídi stále najdeme centrálně umístěné „srdce“ a světlomety opticky složené ze třech segmentů. Stejný světelný podpis uvidíme také vzadu. Oba konce spojují decentně pojaté boky se svažující se střechou, která však není na úkor pohodlí zadních cestujících.
Pozornosti jistě neunikne, že vrcholné tonale má dvířka na obou zadních blatnících. Ano, s tímto dynamickým SUV automobilka poprvé vstoupila do světa elektrifikace a plug-in hybrid posunula rovnou na nejvyšší příčku. Aby to bylo zvenčí náležitě patrné, vůz obouvá kola o průměrech 18 až 20 palců s barevnými středy. K dispozici je šest laků karoserie, z nichž příplatková není pouze základní červená.
Interiér a vnitřní prostor
Vnitřním prostorem se až tak neliší od velkého stelvia. V úrovni ramen je sice interiér o 5 cm užší, v ostatních parametrech ale drží krok. Tonale je dokonce lehce velkorysejší na zadních sedadlech v prostoru nad hlavou (+1 cm) a pro kolena (+2 cm). Tím pádem se do druhé řady pohodlně usadí i osoby s výškou 190 cm. Zavazadlový prostor je o 13 cm kratší, ale o 4 cm širší a hlubší. Jeho celkový objem je v základu 385 litrů, ale sklopením zadních sedadel se dostanete až na 1430 litrů.
S modelem tonale byla automobilka ještě pečlivější ve výběru materiálů a pochválit lze i příkladné dílenské zpracování. Čalounění má vždy praktický tmavý odstín s možností příplatku za kožené provedení u nejvyšší verze. Nad rámec základu se si můžete dopřát vyhřívaný volant, sedadla s elektrickým nastavením, vyhříváním i ventilací a panoramatickým střešním oknem.
Motory a technika
Tonale umí nabídnout plejádu pohonných jednotek. Zážehové motory reprezentuje čtyřválec 1.5 Turbo a podle stupně přeplňování nabízí 96 nebo 118 kW. K dispozici je také vznětový čtyřválec 1.6 JTDm o výkonu 96 kW. Na samém vrcholu pak najdeme plug-in hybrid s výkonem 206 kW a točivým momentem skromných 250 N.m. Základem je zážehový čtyřválec objemu 1.3 litru s výkonem 132 kW. Spolu se šestistupňovou samočinnou převodovkou pohání přední kola, zatímco zadní roztáčí elektromotor o výkonu 90 kW. Kombinovaný výkon obou motoru tak dosahuje nadprůměrných 206 kW. Díky akumulátoru s využitelnou kapacitou 12 kWh má tonale v elektrickém režimu ujet až 70 km.
Novému pohonu byly přizpůsobeny jízdní režimy systému D.N.A. Nejvýraznějšího zážitku dosáhnete v módu Dynamic, kdy převodovka, motor a systémy stability přejdou do nejsportovnějšího nastavení s plným využitím potenciálu vozu. „Natural“ budete využívat při běžném cestování, kdy jde o vyvážené zapojení spalovacího i elektrického pohonu. Posledním je režim „Advance Efficiency“ využívající maximální výhody elektrického pohonu a rekuperace.
V rámci příplatkové výbavy se lze rozmazlit balíčkem asistentů zahrnujícím sledování mrtvého úhlu, kamerový systém 360°, aktivní udržování v jízdním pruhu nebo asistent jízdy v koloně.
To ale neznamená, že by byl základ nějak ošizen. Naopak. Každé tonale je vybaveno zadní parkovací kamerou, omezovačem rychlosti, inteligentním rychlostním asistentem, protikolizním systémem s detekcí chodců i cyklistů, hlídáním jízdních pruhů a šesti airbagy.
Zůstatkové hodnoty
Vývoj zůstatkových hodnot je u italské značky velmi zajímavý. Do roku 2005 měly automobily Fiatu a Alfy Romeo mimořádně vysoké zůstatkové hodnoty a u některých modelových řad dokonce přeskočily konkurenční volkswageny. Od konce výroby Fiatu Stilo – tedy od roku 2007 – ale začaly postupně klesat s výjimkou divize užitkových automobilů. Od roku 2021, kdy se značky Fiatu společně s francouzským PSA začlenily do společnosti Stellantis, začaly opět výrazně růst. Alfa Romeo Tonale je toho jasným důkazem. Po třech letech provozu a nájezdu 150 000 km jsou zůstatkové hodnoty ještě nadpoloviční. To je mimořádné.
Technické údaje Alfa Romeo Tonale PHEV
Nejlevnější plug-in hybridní verze – PHEV Q4 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec +elektromtor, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1332 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 206 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 250 |
Převodovka | šestistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4528/1835/1614 |
Rozvor (mm) | 2636 |
Zavazadlový prostor (l) | 385/1430 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1910/585 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1250/700 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 206 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6,2 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
1,3 |
Emise CO2 (g/km) | 29 |
CENA: | |
1 289 000Kč (včetně DPH) |