Volkswagen Arteon je důkazem toho, že když automobilka správně trefí recept na první pokus, v průběhu životního cyklu stačí provádět jen drobné aktualizace. Pravda, v případě Arteonu přibyla v roce 2020 nová karosářská varianta Shooting Brake, o které se spekulovalo už od roku 2017. Sportovní kombi tak ještě výrazněji rozšířilo počet zájemců.
Pozoruhodné je, že od tohoto milníku uplynula dlouhá doba bez zásadnějších změn. Přitom se stále těší velké oblibě, za což může stabilní nabídka klasických zážehových i vznětových motorů, kterou doplňuje plug-in hybrid. To, aby měli na výběr i manažeři se zájmem o přírodu. Zajímavé také je, že Arteon přežil s karoserií sedan sesterský Passat. I kombíky pomalu vymírají ve prospěch segmentu SUV.
Pojem Shooting Brake vznikl před desítkami let pro luxusní kombi využívané lovci k převozu na hony včetně jejich střelecké výbavy. V moderní automobilové terminologii se pojem shooting brake už nepoužívá pro lovecká auta, ale pro křížence mezi kupé a kombíkem.
V České republice je Arteon úspěšný vůz. K červnu letošního roku se ho prodalo 435 kusů. Pro srovnání, masovějšího Passatu automobilka ve stejném období registrovala 593 kusů. Klíčem k úspěchu musí být jeho design, protože ostatní techniku víceméně sdílí s Passatem. Pohledná je už výchozí liftbacková varianta, ale ta kombíková je snad ještě povedenější. Nejatraktivnější je Arteon Shooting Brake při pohledu zboku – obrovský rozvor, elegantní linie střechy, celkově přikrčená silueta… to vše se zkrátka velmi povedlo. Při otevření dveří pak ještě vyniknou bezrámová okna.
Snaha nabídnout auto větší a luxusnější než passat Volkswagen nejprve neúspěšně zhmotnil v limuzíně Phaeton, později přišel s o poznání žádanějším modelem CC. Oba typy skončily bez náhrady a německá automobilka to zkusila potření – znovu a jinak. Arteon se stal prodejně úspěšným modelem a nové, praktičtější kombi prodeje ještě více podpoří.
Interiér a vnitřní prostor
Svažující se střecha absolutně neomezuje prostor pro cestující. Jak pro nohy, tak hlavu mají i více narostlí lidé místa dost. Proti liftbacku narostl zavazadlový prostor o symbolické 2 litry na 565 litrů. Nechybí praktické doplňky jako háčky na tašky nebo elektrické ovládání pátých dveří.
Interiér se proti první generaci arteonu zdigitalizoval. Většina věcí se ovládá přes centrální obrazovku, samostatný dotykový displej má klimatizace. Všechno je tam, kde má být, i použité materiály odpovídají ceně.
Manažera na dlouhých cestách by mohl potěšit Travel Assist, balík asistenčních systémů pro poloautomatickou jízdu. Ten kombinuje asistent pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat a systém pro čtení dopravních značek. To vše spolupracuje navíc ještě s navigací. Řidič zadá cíl cesty a na tempomatu nastaví rychlost. Auto ji pak udržuje jako u klasického adaptivního tempomatu, ale místo toho, aby vůz brzdil, jen když dojede jiné auto, zpomaluje na povolené limity třeba při vjezdu do obce, sjezdu z dálnice nebo před většími zatáčkami.
Motory a technika
Výběr pohonných agregátů je velmi široký – od benzinu přes vznětový motor až po plug-in hybrid. Jeho součástí jsou zážehové čtyřválce 1.5 TSI (110 kW/150 k) nebo 2.0 TSI (140 kW, 206 kW, 235 kW) a turbodiesely 2.0 TDI (110 kW a 147 kW). Poslední alternativou je plug-in hybridní pohon 1.4 TSI PHEV o výkonu 115 kW. V závislosti na zvoleném motoru zajišťuje přenos hnací síly šestistupňová ručně řazená převodovka nebo sedmistupňová samočinná převodovka DSG. Vrcholná zážehová i vznětová motorizace dává moznost zvolit pohon všech kol.
I na klikaté silnici můžete s vozem jezdit opravdu velmi rychle. Podvozek sice není zbytečně tvrdý, ale v zatáčkách se auto téměř nenaklání a chování je velmi čitelné. Pohon všech kol ještě přidává na jistotě třeba na mokrém či zasněženém povrchu. Perfektní jsou i adaptivní tlumiče s několika možnostmi nastavení.
Technické údaje Volkswagen Arteon Shooting Brake
Nejlevnější zážehová verze – 1.5 TSI | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 | 110 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | X | X |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4866/1871/1442 | 4866/1871/1442 |
Rozvor (mm) | 2835 | 2835 |
Zavazadlový prostor (l) | 565/1632 | 565/1632 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2080 | 2200 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1600/750 | 2000/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 217 | 218 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | x | x |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,4 | 4,9 |
Emise CO2 (g/km) | 144-145 | 128 |
CENA: | ||
1 165 900 Kč (včetně DPH) | 1 212 900 Kč (včetně DPH) |