Retro jde stále častěji do módy. Zářným příkladem je elektrický model ID.Buzz, který odkazuje na ikonický model Volkswagenu T1.
O tom, že by se mohl do portfolia Volkswagenu dostat ideový retronástupce původního modelu T1, se spekulovalo už v roce 2001. Tehdy totiž Němci ukázali poprvé koncept se vzhledem, který se právě legendárním modelem označovaným též Bulli, inspiroval. Tehdy to nakonec nedopadlo a retrododávka si musela na své oživení počkat. Dočkala se ho až s příchodem elektrické rodiny ID, do níž podobné auto dokonale zapadlo. Říká si ID. Buzz a zaujme nejen vnějším vzhledem.
Interiér a vnitřní prostor
Dvě věci jsou pro Volkswagen ID. Buzz stěžejní: retrodesign a velký vnitřní prostor. Dodávka stojí na platformě MEB určené výhradně pro elektrická vozidla, což dovolilo umístit baterie do podlahy a výrazně maximalizovat využití vnitřních rozměrů. S délkou 4712 milimetrů rozhodně nejde o žádnou malou dodávku, což potvrzují i skoro dvoumetrová šířka a necelé tři metry dlouhý rozvor náprav. Klasický ID. Buzz má pouze dvě řady sedadel, tři řady nabídne už sice představená, ale zatím neprodávaná, prodloužená verze. Dozadu se díky dvojici posuvných bočních dveří pohodlně nastupuje. Sedí se příjemně vysoko, nedostatek místa tam rozhodně není. Lavici dělenou v poměru 2:1 je navíc možné posouvat v rozsahu 150 milimetrů, k dispozici jsou i stolečky na opěradlech předních sedadel. Zavazadlový prostor pojme 1121 litrů po okraj zadních bočních oken, po sklopení sedadel je to přes 2200 litrů. Rovná podlaha pak znamená, že i z osobní verze lze udělat dodávku.
A retrodesign? Začněme v interiéru, který sice může využít dvoubarevného čalounění podobně jako karoserie, to je však jen za příplatek. A je to také vlastně jediný skutečně retroprvek, který uvnitř zákazník na první dobrou najde. Jinak je to čistá moderna: desetipalcový dotykový displej je standardem, za příplatek se dodává ještě o dva palce větší obrazovka, přičemž nechybí ani navigace. Také přítomny jsou dotykové plošky na ovládání hlasitosti, které v jiných koncernových vozech čelí kritice. Z jiných modelů rodiny ID je známý 5,3palcový digitální přístrojový displej nastavující se spolu s volantem.
Vnější design už je jasný odkaz na T1, případně T2. Nechybí dvoubarevným lakem vpředu naznačené „V“ doplněné o jiný odstín horní části karoserie. Je to prvek příplatkový, nicméně velice stylový. Trochu větší než na ostatních volkswagenů je logo vpředu, vzadu pak zaujmou především horizontální světelnou lištou propojené světlomety. Ostatně světelná lišta je i vpředu.
Motor a technika
Ačkoliv Volkswagen slibuje i další verze, aktuálně dostupný je ID. Buzz v jediném provedení. Jedná se o zadokolku s elektromotorem naladěným na 150 kW a 310 Nm. Jak bylo řečeno, auto stojí na modulárním základě MEB, nepřekvapí proto, že lithiové baterie v podlaze mají využitelnou kapacitu 77 kWh. Volkswagen udává na jedno nabití dojezd 402 až 423 kilometrů v závislosti na výbavě nebo jízdním stylu.
Nabíjet je baterku možné stejnosměrným proudem o výkonu až 170 kW, v takovém případě se dodávka dostane z 5 na 80 procent kapacity za 30 minut. Střídavý proud z domácí zásuvky všechno poněkud prodlouží, maximální výkon 11 kilowattů totiž znamená, že plná kapacita je k dispozici za sedm a půl hodiny. Ovšem jen tehdy, pokud nabíjíte z úplné nuly, což je víceméně spíše teoretická hodnota.
Technologicky je ID. Buzz vybaven zhruba podobně jako každý jiný volkswagen. To znamená standardní nouzové brzdění, pomocníka pro jízdu v pruhu nebo komunikaci mezi autem a infrastrukturou Car2X. Mezi příplatky pak figurují třeba sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempovat, pomocník pro jízdu po dálnici nebo parkovací asistent. Většina prvků je sdružená do volitelného paketu, nejde tedy koupit samostatně.
Technické údaje Volkswagen ID.BUZZ
Nejlevnější elektrická verze – Volkswagen ID. Buzz Pro | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 150 kW při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 310 při 0 |
Převodovka | jednostupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4712/1985/1909 |
Rozvor (mm) | 2989 |
Zavazadlový prostor (l) | 1121/2205 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2477/453 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1000/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 145 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,2 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
20,5-21,7 |
Dojezd (km) | 402-423 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 593 854 Kč (včetně DPH) |