Vlajková loď ve třídě SUV, Q8 e-tron, nyní prošla faceliftem, který přinesl řadu důležitých změn včetně výrazného navýšení dojezdu. K dispozici je mimo jiné i nový, výkonnější akumulátor s kapacitou 114 kWh.
První elektrické Audi e-tron vstoupilo na trh už v roce 2018. Na svou dobu nabízelo solidní dojezd a chlubilo se schopností tahat brzděné přívěsy o hmotnosti až 1800 kg. V té době žádný jiný konkurent nedokázal tahat více.
Při vývoji modelu Audi Q8 e-tron stála v popředí zájmu aerodynamika. Výsledkem je snížení součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx) z 0,26 na 0,24 u modelu Q8 Sportback e-tron a z 0,28 na 0,27 u modelu Q8 e-tron. Snížení bylo dosaženo především novými spoilery, které lépe optimalizují obtékání karoserie a podvozku. V oblasti masky chladiče přibyl samostavitelný systém elektricky ovládaných žaluzií. Tento systém ještě více optimalizuje obtékání přídě vzduchem, a zabraňuje nežádoucímu turbulentnímu proudění.
Základní modernizovaná verze 50 e-tron má nyní dva elektromotory o celkovém výkonu 250 kW a točivém momentu 664 Nm (dříve 230 kW a 500 Nm). S akumulátorem o kapacitě 95 kWh má na jedno nabití ujet 480 až 500 kilometrů. Verze 55 e-tron se chlubí navýšeným výkonem na 300 kW (dříve 265 kW). Díky 114kWh baterii má ujet 580 až 600 kilometrů. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.
Náročnějším klientům je určený vrcholný stupeň SQ8 e-tron. Je to vůbec poprvé, kdy Audi používá koncept tří elektromotorů. Jeden s výkonem 124 kW pohání přední kola, každé zadní kolo má pak svůj vlastní elektromotor o výkonu 98 kW. Souhrnný výkon je 370 kW (973 Nm).
Interiér a vnitřní prostor
Jak je v prémiovém segmentu zvykem, vnitřek vozu hýří prvotřídním dílenským zpracováním s mimořádně pečlivým výběrem materiálů. Horní část palubní desky a výplně dveří mají vždy černou barvu. Pro sedadla, madla dveří a spodní polovinu palubní desky je dostupná variace kůží a látek v černém, šedém, hnědém či světlém provedení. Podle toho se mění i podoba stropnice. Celkový dojem dotváří dekory z platanového, jasanového a nově i ořechového dřeva. Alternativou je hliníkové nebo kompozitové provedení, případně trvale udržitelná technická tkanina s podílem recyklovaných lahví PET.
Na příjemném zážitku se podílí panoramatické střešní okno s otevíratelným dílem a elektricky ovládanou clonou. Kromě standardní dvouzónové klimatizace nabízí Audi variantu se čtyřmi zónami a paket ambientního ovzduší. Ve zvláště parném létě přijde vhod třístupňové odvětrávání sedadel. Jejich příplatkové provedení nabízí pneumaticky nastavitelné boční polštáře na sedáku i opěradle, včetně masáže.
Audi Q8 e-tron je etalonem moderní doby, zvláště pokud zvolíte digitální zpětná zrcátka. Ta v kombinaci se standardním multimediálním systémem MMI Navigation plus vytvářejí až futuristický interiér. Infotainment tvoří horní 10,1palců široká obrazovka hlavního rozhraní a menší 8,6palcová slouží pro ovládání komfortních funkcí a zadávání povelů. K tomu můžete využít ještě hlasové ovládání s hovorovým porozuměním. Tim se eliminovala prakticky všechna fyzická tlačítka. Digitalizaci završuje programovatelný virtuální kokpit, který je na přání možné doplnit head-up displejem.
Motor a technika
Audi Q8 bylo významně modernizováno v celé řadě ohledů. Výroba nyní probíhá s neutrální bilancí emisí CO2.
Předchozí verze se také vyráběla v provedení 50 quattro a 55 quattro. Akumulátory disponovaly kapacitou 71 nebo 95 kWh (využitelná kapacita byla 65, respektive 87 kWh). Modernizovaný e-tron nyní nabízí akumulátory s 95 nebo 114 kWh. U obou akumulátorů lze procentuálně využít i nepatrně větší kapacitu, u menšího 89 kWh a u většího pak 106 kWh.
Zatímco u předchozího e-tronu jsme při venkovní teplotě 8 °C s výkonnějším 95kWh akumulátorem ujeli 330 km, nyní dojezd narostl na 360 km (se stejným akumulátorem 95 kWh). Dražší verze ale nyní nabízí akumulátor s kapacitou 114 kWh (využitelná 106 kWh). Díky vyššímu výkonu elektromotorů je spotřeba sice o něco vyšší (24,1 kWh/100 km), i tak lze při teplotě 11 °C ujet 440 km. Při výrazně defenzivní jízdě a vypnutém topení lze v praxi ujet nejvýše 500 km.
Není bez zajímavosti, že předchozí model jsme testovali i při jízdě s obytným přívěsem o hmotnosti 1800 kg. Souprava byla mimořádně stabilní díky těžkým akumulátorům umístěným mezi nápravami, spotřeba ale vzrostla téměř dvojnásobně (50,3 kWh/100 km) a dojezd (u akumulátoru 95 kWh) klesl na 180 km. Modernizované provedení s výkonnějším akumulátorem o využitelné kapacitě 106 kWh s přívěsem o celkové hmotnosti 1800 kg ujede lehce přes 200 km.
E-tron je prošpikovaný nejmodernějšími elektronickými systémy. K dispozici je na čtyři desítky asistenčních systémů. Až pět radarových senzorů, pět kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů sbírá informace o okolí, které jsou následně zpracovávány centrální řídicí jednotkou asistenčních systémů. Novinkou je asistenční systém remote park assist plus, který bude zařazen do nabídky v průběhu roku 2023. S jeho podporou zajede Audi Q8 e-tron i na úzká parkovací místa. Uživatel ovládá parkovací proces na chytrém telefonu prostřednictvím aplikace myAudi App. Jakmile vůz zaujme na parkovacím místě definitivní polohu, automaticky se vypne, zajistí proti samovolnému pohybu a uzamkne dveře. Před vyjetím z parkovacího místa zapne uživatel elektromotor v aplikaci myAudi App a s vozidlem si následně vyjede na dálku tak, aby mohl komfortně nastoupit.
Další zajímavosti jsou na přání dodávané digitální světlomety Matrix LED. Orientační osvětlení vyznačuje na zúžených úsecích polohu vozu v jízdním pruhu, a pomáhá tak řidiči držet se uprostřed. Navíc jsou k dispozici tři nové funkce: rozšířené informace o dopravě, osvětlení jízdního pruhu s ukazatelem směru jízdy a orientační osvětlení na silnicích.
Technické údaje Audi Q8 e-tron
Nejlevnější verze – 50 e-tron | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Dva elektromotory pohánějí všechna kola. Stálý redukční převod. |
Zdvihový objem (cm3) | x |
Největší výkon (kW) | 250 |
Největší točivý moment (Nm) | 500 |
Převodovka | Samočinná, jednostupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4915/1935/1633 |
Rozvor (mm) | 2928 |
Zavazadlový prostor (l) | 0,569/1,725 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2585/650 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1800/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 200 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (kWh/100 km) |
20,1-24,0 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
2 168 900 (včetně DPH) |