Odklad platnosti emisní normy Euro 7 prozatím zachránil malá auta. Škoda tak může pokračovat ve výrobě svého bestselleru. Čtvrtá generace fabie staví na povedené platformě MQB A0, která je znatelně prostornější. Skvělý podvozek podporuje mimořádně vysoká tuhost karoserie. Z nabídky zmizela verze kombi i vznětové motory.
Letos je to 24 let, co se světu představila první Škoda Fabia. Po ukončení výroby citiga se zároveň stala i nejlevnějším modelem v nabídce. Úctyhodný je také fakt, že se stále jedná teprve o čtvrtou generaci poukazující na výjimečně dlouhý životní cyklus každé z nich.
Vývoj nové fabie začal úplně od začátku. Základem se poprvé stala modulární platforma MQB A0 mající hlavní podíl na úspěchu. Cílem týmu dvaceti designérů bylo vdechnout fabii emotivního ducha, aby byla přitažlivá i na pohled, a nejen mírou užitné hodnoty. Výsledkem jsou oku lahodící linie, které jsou navíc mimořádně funkční. Fabia se může pochlubit koeficientem odporu vzduchu Cd 0,28, což je v tomto segmentu unikát. Velkou měrou k tomu přispěly aktivní lamely ve spodní části nárazníku, výrazný prolis na kapotě, zadní spoiler i speciální plastová křidélka kol, s nimiž se Škoda vytáhla poprvé.
Fabia čtvrté generace sází na přehledný ceník složený ze třech výbav a přeplňovaných zážehových motorů MPI a TSI o objemech 1.0 a 1.5 litru. Ačkoliv je základní výbava bohatá, je k dispozici mnoho příplatkových prvků, takže si každý může poskládat auto dle své libosti.
Interiér a vnitřní prostor
Při pohledu do interiéru je jasné, že nezůstal kámen na kameni. Po otevření dveří si lze všimnout vystouplých madel dveří a kruhových výdechů klimatizace. Vše je doplněno vkusnými texturami, což kompenzuje fakt, že uvnitř nenajdeme měkčené plasty. Mřížka reproduktorů pokračuje ve formě teček po celé spodní části dveří, palubní deska má příjemný povrch, boky kapličky zdobí leštěný plast s logem Fabia a dělicí linie pod multimediální obrazovkou má nově textilní potah. U vyšších verzí dojem umocňují detaily barevně sladěné s exteriérem a ambientní LED osvětlení. Pochvalu si zaslouží sedadla výbavy Style s příkladným bočním vedením a rozšířenou oporou v oblasti lopatek. Za příplatek můžete mít i hlubší sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Zmínit musíme také široký rozsah nastavení sedadel i volantu v obou osách. Komfortní pozici si najde skutečně každý.
Usednutí za volant navodí pocit řízení většího vozu. Čtvrtá generace skutečně narostla – na délku o 111 mm, širší je o 48 mm a rozvor se zvětšil o úctyhodných 94 mm na 2564 mm. Výsledkem jsou čtyři plnohodnotná místa pro dospělé osoby. S ohledem na delší cesty lze drobnosti uložit do 16 míst o celkovém objemu 108 litrů. Poprvé se na fabii objevují dvoudílné zadní světlomety, čímž se zvětšil i otvor pro přístup do zavazadelníku o objemu 380 litrů (mezigeneračně +50 litrů).
Příplatkovou výbavou se fabia opět přiblížila vozům vyšších tříd. Premiéru zde slaví vyhřívané čelní sklo i volant, který může být nahrazen sportovním tříramenným s pádly pod volantem (DSG) a dvouzónová klimatizace s výdechy i pro cestující vzadu. Základní analogové budíky můžete ve výbavě Style nahradit programovatelnou digitální obrazovkou o velikosti 10,25 palce.
Doprostřed palubní desky lze umístit jedno ze tří multimediálních zařízení s úhlopříčkami 6,5 nebo 8 palců. Základní Swing disponuje připojením přes Bluetooth a Smartlink. Na přání dodávaná asistentka Laura rozumí patnácti jazykům. Vzhledem k propojení s chytrými telefony nabízí fabia jejich indukční nabíjení v prostoru před řadicí pákou. Základem on-line služeb je nouzové volání eCall a aplikace MyŠKODA umožňující dálkové spojení s vozem.
Škoda Fabia nabízí celkem 43 Simply Clever prvků, z čehož 5 je zcela nových. Automobilka poprvé představila například pružnou odkládací schránku v zavazadelníku, odnímatelný držák nápojů na středovém tunelu, misku s držákem nápojů pro zadní cestující, držák karet a tužky před řadicí pákou a odnímatelnou sluneční clonu pro vozy vybavené panoramatickým oknem.
Motory a technika
Široké spektrum očekávání hodlá fabia naplnit také paletou motorů EVO, jejichž výkony sahají od 59 kW do 110 kW. Základem je litrové MPI 59 kW spojené s pětistupňovým manuálem, který sdílí i TSI EVO 70 kW. Automat je dostupný pouze k silnějšímu TSI 81 kW, který můžete mít i se šestistupňovým manuálem a čtyřválci 1,5 TSI 110 kW stojícím na vrcholu nabídky.
Fabia se může pochlubit exemplárním odhlučněním kabiny od vnějšího okolí a především motoru. V běžných provozních otáčkách prakticky zmizelo pověstné „chrčení“ tříválcového motoru. Celkové nastavení vozu je „koncernově“ tužší, ale zároveň komfortní a sebejisté. Podvozek dobře absorbuje drobné výmoly, na hrbolech se pak příjemně zhoupne.
Modulární platforma MQB A0 pomohla fabii osadit až devíti airbagy a technologiemi asistované jízdy úrovně 2.0. Už základní výbava zahrnuje LED světlomety s denním svícením, zadní parkovací senzory, protikolizní asistent detekující vozy a cyklisty, asistent jízdy v pruhu, tempomat s omezovačem rychlosti, asistent rozjezdu do kopce a monitoring únavy řidiče. To vše je zahrnuto v základní výbavě.
Za zmínku také stojí, že je stále k dispozici třetí generace Fabie s karoserií kombi. V nabídce je pouze s motorem 1.0 TSI/70 kW. Cena základní verze je 359 900 Kč
Technické údaje Škoda Fabia
Nejlevnější zážehová verze – 1.0 MPI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 59 při 6300 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 93 při 3700-3900 |
Převodovka | pětistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4108/1790/1459 |
Rozvor (mm) | 2552 |
Zavazadlový prostor (l) | 380/1190 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1269/582 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 800/550 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 179 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 15,5 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5-5,5 |
Emise CO2 (g/km) | 114,2-123,7 |
CENA: | |
369 900 Kč (včetně DPH) |