U elektromobilů má Hyundai i Kia před řadou značek technologický náskok. Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6 a je toho jasným důkazem. Hyundai nyní z rukávu vytasil eso v podobě velmi zajímavého modelu Ioniq 6.
Ioniq 6 zaujme naprosto neobvyklým futuristickým designem, technologiemi, ale i jízdními vlastnostmi a cenou, která startuje na částce 1,16 milionu korun. A samozřejmě dojezdem, respektive spotřebou.
Ioniq 6 staví na nové platformě E-GMP, která umožňuje velmi rychlé nabíjení a také využívání auta jako velké powerbanky. Hyundai se navíc nedrží zpátky ani co se týká designu. Díky výborné aerodynamice u něj automobilka dokonce používá označení „streamliner“.
Do futuristického designu se buď zamilujete, nebo ho jednoznačně odmítnete. Jiné varianty nepřicházejí příliš v úvahu. Zadní partie, které vévodí výrazný spoiler, připomíná Porsche 911. Nechybějí pixelové světlomety, motiv známý už z Ioniqu 5, výraznější jsou vzadu, kde se táhnou přes celou šířku auta. Jeho koeficient odporu vzduchu cx je 0,21, což je vynikající hodnota. Pomáhají k ní třeba i zapuštění kliky dveří.
Interiér a vnitřní prostor
Interiér je futuristický, ale kdo zná Ioniq 5, neubrání se pocitu, že tohle už tak trochu někde viděl. Použité materiály v interiéru a dílenské zpracování u obou elektrických modelů patří mezi špičku. Základ představují dvě spojené 12,3palcové obrazovky – jedna nahrazuje budíky, druhá je výstupem multimediálního systému. Není tady žádná „základní verze“, i nejlevnější Ioniq 6 má rovnou navigaci či veškerou telefonní konektivitu. Co byste hledali marně, to je logo na volantu. Místo něj má auto čtyři diody, které mimo jiné slouží jako ukazatel stavu nabití baterie. Stejně jako u powerbanky, co nosíte v tašce. Podobný ukazatel je i v předním nárazníku.
Ioniq 6 je velké auto. Na délku má 4855 milimetrů a mezi nápravami si vozí bez pěti centimetrů třímetrový rozvor. To samo o sobě napovídá, že před koleny budou mít cestující vzadu dostatek místa. Realita taková skutečně je. Vzadu si lze užívat královský prostor. Snad jen nad hlavou vzadu je to vzhledem ke svažující se střeše malinko horší. Ale i postavy s výškou 185 cm mají nad hlavou malou prostorovou rezervu. Sklon zadních opěradel nelze měnit, což je u sedanu standardem, nic méně zvolený úhel opěradla je velmi příjemný.
Zavazadlový prostor pojme v základu papírově 401 litrů, Ioniq 6 je ale sedan, nikoli liftback, takže otvor je poněkud menší, ale tuhost karoserie znatelně vyšší. Na druhou stranu, Korejec má frunk, tedy malý zavazadlový prostor vpředu. Jeden elektromotor pouze vzadu znamená 45 litrů třeba na nabíjecí kabely, čtyřkolka prostor smrskne na 14,5 litru. To, že auto stojí na elektrické platformě mimo jiné také umožnilo, že vzadu je rovná podlaha.
Motory a technologie
Už jsme to naznačili, Ioniq 6 se nabízí ve verzi s jedním nebo dvěma elektromotory, a má tedy poháněná zadní, nebo všechna kola. Začněme vstupním modelem, který má jediný elektromotor o výkonu 111 kilowattů v kombinaci s baterií o využitelné kapacitě 53 kWh. Udávaný je dojezd 429 kilometrů na jedno nabití a právě dobíjení je i u nejslabší varianty možné maximálním výkonem 350 kilowattů – z 10 na 80 procent se akumulátor dostane za nějakých osmnáct minut. Jen na to musí být vhodná stanice.
Větší baterka s využitelnou kapacitou 77,4 kWh váže zadokolku o výkonu 168 kW anebo čtyřkolku o výkonu 239 kW. Pro první zmíněnou variantu je udávaný dojezd 614 kilometrů, pro druhou pak 583 kilometrů. Jak ukázal nedávný test německého autoklubu ADAC v reálných podmínkách, úplně přesně těchto hodnot dosáhnout nelze, ale odchylka je u zadokolky malá a auto hravě překoná 550 kilometrů. Čtyřkolka k tomu všemu zrychluje za 5,1 vteřiny a baterii lze u obou dobíjet až 350 kilowatty, takže za osmnáct minut je k dispozici 80 procent kapacity. Zajímavé také je, že ioniq lze nabíjet 400 nebo 800 V. U nabíječky s nižším napětím si hodnotu upraví na potřebných 800 V. Ale i z běžného wallboxu výkonnější akumulátor nabijete přes noc do plné kapacity.
My jsme se v rámci objektivního měření spotřeby sice nedostali ani na hodnoty naměřené německým autoklubem ADAC, kombinovaná spotřeba 15,7 kWh/100 km a dojezd přes 487 km s naplno zapnutou klimatizací u verze s pohonem zadních kol (168 kW) a tedy i s výkonnějším akumulátorem patří k nejlepším hodnotám, která jsme v rámci našeho testovacího okruhu u elektromobilu naměřili. V zimě podle našich zkušeností sice spotřeba stoupne přibližně na 18,5 kWh/100 km. S ohledem na již zmíněnou velikost automobilu, jehož délka se blíží pěti metrům, to jsou ale stále výtečné hodnoty
Za technologicky nejzajímavější považujeme velmi praktickou funkci V2L. Pomocí adaptéru, který zapojíte do nabíjecího konektoru, můžete akumulátorem v autě napájet elektrospotřebiče jako televizi, gril, pilu nebo třeba elektrickou kytaru. Zkrátka cokoli s příkonem až 3200 W /16A. To už jsou slušné spotřebiče. Pozitivní také je, že tuto vychytávku má Ioniq 6 v základní výbavě.
To za digitální vnější zpětná zrcátka dáte 40 000 korun, dostupná jsou navíc jen v nejvyšší výbavě. Ioniq 6 má pak v základu nouzové brzdění i pomocníka pro jízdu v pruhu a mezi příplatky (či v nejvyšší verzi v základu) patří například kamerové sledování mrtvého úhlu nebo dálkové ovládání při parkování bez řidiče.
Technické údaje Hyundai Ioniq 6
Nejlevnější elektrická verze – Eco Smart s aku 53 kWh | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 111 kW při 0 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 350 při 0 |
Převodovka | samočinná, s fixním převodem |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4855/1880/1495 |
Rozvor (mm) | 2950 |
Zavazadlový prostor (l) | 411 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1850/430 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 750/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 185 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,8 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
13,9 |
Dojezd (km) | 429 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 159 990 Kč (včetně DPH) |