21 listopadu, 2024

Jeep Avenger

Je to rok, co Jeep odhalil svůj vůbec první produkční elektromobil. Avenger svou kariéru odstartoval ukázkově, když krátce po svém zrození zvítězil v prestižní anketě evropského auta roku.

Avenger stojí na platformě pro malá auta v koncernu Stellantis dobře známé, využívají ji i třeba Opel Mokka nebo Peugeot 2008. Zároveň se ale od těchto aut odlišuje svým vnějším vzhledem, kde i přes přítomnost akumulátoru vypadá jako skutečný Jeep. Avenger je ale k mání i se zážehovým přeplňovaným tříválcem 1.2/74 kW. Oproti elektrické verzi je o 300 000 korun levnější.

Interiér a vnitřní prostor

Jeep Avenger je malé SUV s délkou ani ne 4,1 metru a rozvorem náprav protaženým na 2562 mm. V interiéru proto nelze čekat zázraky. Je to auto, které zabere zhruba stejně místa jako Škoda Fabia nebo Peugeot 208. Jenže avenger na rozdíl třeba od Opelu Mokka nemá tak rychle se svažující střechu, proto je prostornější. Díky vyšší stavbě karoserie bylo možné umístit i zadní sedáky znatelně výš. Tím pádem klesají prostorové nároky v oblasti kolen cestujících. Pohodlně se tak dozadu posadí i cestující s výškou 180 cm.

Zavazadlový prostor má 380 litrů v základním uspořádání se spalovacím a 355 litrů s elektrickým motorem. Frunk, tedy malý kufr vpředu jako některé elektromobily, nemá.

Palubní deska si především ve vyšších výbavách hraje s barvami, může mít totiž žlutě lakované obložení, které výrazně kabinu prosvětluje. Žluté mohou být i akcenty na sedačkách, což dotváří zajímavou mladistvost. Samozřejmě jsou ale k dispozici i konzervativnější kombinace. Základem palubní desky je volně stojící obrazovka multimediálního systému. Lhostejno v jaké výbavě, vždy má rozměr 10,25 palce, pouze navigace se dodává za příplatek. Konektivita s chytrými telefony už je ale zase bez příplatku. Standardní jsou i digitální ukazatele přístrojové desky, nejnižší výbava má sedm palců, vyšší se chlubí úhlopříčkou 10,25 palce. Do toho Jeep nezapomněl ani na praktická tlačítka ve spodní části palubní desky.

Designově je avenger typický Jeep se sedmi lamelami v čelní masce, a to i když je v útrobách elektrický pohon. Světla pak tvoří s maskou vizuálně jeden celek, když jsou vypnutá, vypadá to, jako by byla vpředu jen lesklá černá plocha. Ač nejde o čtyřkolku, chlubí se avenger nadprůměrnou světlou výškou (200 mm) nebo dvacetistupňovým nájezdovým úhlem. Jak v interiéru, tak i exteriéru pak elektrickou verzi od té spalovací odlišují jen detaily.

Motory a technologie

Avenger je evropské auto roku, což mu přidává na důvěryhodnosti. Jedním z faktorů, který jistě hrál svou roli, bylo i pohonné ústrojí, tedy to elektrické. Jeep stojí na platformě, která umožňuje zástavbu akumulátoru, i klasických spalovacích agregátů. Elektropohon má výkon 115 kW, který roztáčí přední kola. Druhý elektromotor vzadu je možný, loňský koncept to naznačil, nicméně sériově se nic podobného zatím nenabízí.

Akumulátor má využitelnou kapacitu 51 kWh, což je mezi malými auty standardní hodnota. Kombinovaný dojezd je podle metodiky WLTP 400 kilometrů, v reálném provozu je v závislosti na používání topení či klimatizace od 290 do 360 km. Ovšem při úsporné jízdě pouze po okresních silnicích a při vypnuté klimatizaci a topení se lze překvapivě snadno dostat k udávanému dojezdu 400 km a tedy i spotřebě 12 kWh/100 km. Avenger dokáže výtečně nakládat s energií. Povedená rekuperace dokáže razantně snižovat průměrnou spotřebu i když při ustálených rychlostech 90 km/h (14,5 kWh/100 km) a 130 km/h (23,3 kWh/100 km) nepatří i díky hranaté karoserii k nejúspornějším. Avenger je povedenou ukázkou toho, že elektromobily mají svůj význam především v malých autech.

Akumulátor je možné dobíjet až 100 kilowatty a stejnosměrným proudem, respektive 11 kilowatty u proudu střídavého. V případě rychlonabíjení je avenger z 20 na 80 procentech za 24 minut, 11kW zásuvka to zvládne za zhruba pět a půl hodiny.

Staromilci mohou sáhnout po benzinové variantě, kterou reprezentuje tříválcová přeplňovaná dvanáctistovka o výkonu 74 kW spojená se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou a pohonem předních kol. Tato verze stojí 599 900 Kč, je tak o 300 000 korun levnější, než elektrický avenger.

Technicky nejzajímavějším je asi vylepšená kontrola trakce Selec-Terrain, která má několik režimů pro různé typy povrchů a částečně tak supluje chybějící čtyřkolku. Jinak má avenger standardně nouzové brzdění a podle výbavy standardně nebo za příplatek sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat nebo parkovací senzory vpředu, vzadu i na boku.

Technické údaje Jeep Avenger

  Nejlevnější elektrická verze – Jeep Avenger Electric
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Asynchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) xxx
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 115 kW při 0
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 260 při 0
Převodovka samočinná, s fixním převodem
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4084/1776/1528
Rozvor (mm) 2562
Zavazadlový prostor (l) 355/1250
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1536/489
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) nemůže
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 150
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 9
Spotřeba energie
(kombinovaná) (kWh/100 km)
15,4-15,9
Emise CO2 (g/km) 0
CENA:
  959 900 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit