Nová, šestá generace Subaru Outback, která se v Evropě začala prodávat v roce 2021 letos nabízí řadu drobných vylepšení. Sympatické je, že bez ohledu na hybridní bláznovství se i nadále nabízí s klasickým, nadprůměrně objemným boxerem.
Subaru Outback je stálicí mezi kombíky. Celosvětově byste dokonce nenašli oblíbenější vůz s touto karoserií, za což mohou především Spojené státy, kde se japonský model prodává skutečně výborně a je k dispozici i se znatelně výkonnějším přeplňovaným boxerem. V Evropě jde pořád spíše o volbu individualistů, které láká specifický motor s protiběžnými písty nebo fakt, že jinak než v terénní podobě japonský model ani nejde koupit.
Interiér a vnitřní prostor
Subaru Outback se ve stávající generaci nabízí v Evropě od roku 2021 a letos se dočkalo decentního omlazení. To se nijak nedotklo velikosti kombíku. Ten má na délku bezmála 4,9 metru, mezi nápravami je pak 2745 milimetrů. Paradoxně je tedy kombík delší, ale s kratším rozvorem než jaký nabízí třeba elektrická Solterra. Cestující na zadních sedadlech se každopádně ani v kombi tísnit nebudou, podélné i nad hlavou je prostoru dostatek a mimochodem vyhřívání zadních sedaček je standardní výbavou vozu. Základní objem zavazadlového prostoru je potom 561 litrů, po sklopení sedadel je podle zvolené výbavy k dispozici 1750 až 1822 litrů.
Letošní modelový rok 2023 byl dále vylepšen. Kromě specifického designu kol pak vrcholnou výbavu navenek prozrazuje pouze několik drobností z výbavy, jako jsou automaticky sklopná zrcátka při zamčení, kamery pro sledování prostoru okolo vozu Multi View Monitor Systém v masce a zrcátku nebo střešní okno. Jiné výbavové stupně tyto prvky užitečné a stylové drobnosti nenabízejí. Je ovšem sympatické, že jediným příplatkovým prvkem v nabídce jsou metalické laky za 12 000 Kč.
Palubní deska v sobě spojuje něco z tradicionalistického a něco z moderního světa. Tak třeba centrální dotyková obrazovka je orientovaná na výšku a má úhlopříčku 11,6 palce. Navigaci nabízí také, ale až od druhého výbavového stupně. Co je však důležitější, to jsou ovládací prvky, protože Outback má nastavování hlasitosti nebo ladění rozhlasových stanic řešeno klasicky pomocí otočných ovladačů. Příjemné je také tlačítkové nastavení klimatizace, které je řešeno ale nikoliv otočným ovladačem, nýbrž tlačítky s šipkami. Přidání nebo ubrání teploty je tak otázkou klikání, ale alespoň ne dotykových plošek. Před řidičem jsou klasické analogové budíky s menším palubním počítačem.
Vnější design pak překvapí jen málokoho. Outback sice každou z šesti generací dospívá, nicméně jeho recept s plastovým obložením spodní části karoserie a zvýšenou světlostí se nemění. Kdysi se v USA dokonce vedle kombíku nabízel i stejně řešený sedan. Že se Subaru nezalekne terénu napovídají i světlá výška 213 milimetrů v kombinaci s nájezdovým úhlem 19,7 stupně vpředu a 22,6 stupně vzadu.
Motory a technologie
Otázka prostoru pod kapotou je u outbacku naprosto jednoduchá. V Evropě ho vyplňuje vždy jen atmosférický průměrně výkonný čtyřválec s protiběžnými písty objemu 2,5 litru. Oproti předchozí generaci byl kompletně přepracovaný. Boxer dostal přímé vstřikování benzinu, filtr pevných částic a vyšší kompresní poměr (12:1 oproti 10,3:1). Nižší spotřeba se odrazila v nepatrně sníženém výkonu (ze 129 na 124 kW), současně ale narostl točivý moment (z 235 na 252 Nm).
Nový bezpečnostní systém EyeSight zvládne i automatický vyhýbací manévr a cestování zpříjemní pokročilý adaptivní tempomat. Vedení v pruhu je nyní přesnější a po průjezdu zatáčkou nekličkuje.
Technologicky je ale Outback rozhodně na úrovni s konkurencí. Už v základní výbavě nechybí natáčecí diodová přední světla, nouzové brzdění, pomocník pro jízdu v pruhu, hlídání mrtvého úhlu či adaptivní tempomat. Nejvyšší výbava pak nabízí ke všemu možnému ještě také kamerové sledování okolí vozu.
Stejně jako forester, impreza a XV, také nový outback už stojí na platformě SGP s extra tuhou konstrukcí. Pevnější karoserie je nejen bezpečnější, ale zvyšuje jízdní stabilitu a zkracuje reakci na náhlou změnu směru jízdy. Použity jsou lepší odhlučňovací materiály především v podbězích a podlaze. S novou karoserií a bezpečnostními systémy navíc outback získává maximální počet bodů v nárazových testech v Japonsku, Evropě i USA, kde jsou považovány za vůbec nejnáročnější. Outback se tak spolu s prémiovými značkami Audi, BMW a Mercedes zařadil mezi vůbec nejbezpečnější automobily.
Na mimořádně vysoké bezpečnosti se také podílí standardně dodávaný bezpečnostní systém EyeSight který zvládne i automatický vyhýbací manévr a cestování zpříjemní pokročilý adaptivní tempomat. Elektrický posilovač brzd navíc v kritických situacích samočinného brzdění dokáže oproti stávajícímu modelu vyvinout o 30 % větší brzdný účinek.
Systém sledování řidiče, který už využívá Forester e-Boxer, při nastoupení rozezná obličej řidiče a automaticky mu nastaví sedadlo, zrcátka, ventilaci a audiosystém. Za jízdy pak upozorní, pokud řidič přestává sledovat dopravní situaci před vozidlem.
Technické údaje Subaru Outback
Nejlevnější zážehová verze: ACTIVE, FB25 124 kW (169 k) |
|
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový atmosférický čtyřválec s protiběžnými písty, trvalý pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2498 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 124 při 5000-5800 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 252 při 3800 |
Převodovka | samočinná, s plynule měnitelným převodem |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4870/1875/1675 |
Rozvor (mm) | 2745 |
Zavazadlový prostor (l) | 561/1822 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1716/484 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2000/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 193 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,2 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
8,6 |
Emise CO2 (g/km) | 193 |
CENA: | |
1 110 000 (včetně DPH) |