Citroën se nejprve před dvěma lety vrátil do segmentu kompaktních hatchbacků s modelem C4, aby následně mohl oživit svou přítomnost i mezi sedany. Sympatický model může jezdit na benzín nebo elektřinu.
Recept je to jednoduchý, tak jako kdysi. Dvojitý šíp zkrátka vzal základní C4, prodloužil její zadní část, zvýšil světlou výšku podvozku a vytvořil model C4 X. Kdo se v automobilových zkratkách vyzná, asi tuší, že písmeno X není v názvu úplně samoúčelné. Znamená totiž tak trochu terénní kořeny, ovšem bez pohonu všech kol. Terénní sedan? I to by mohl Citroën být.
Navíc obě auta stojí na stejné modulární platformě, což znamená mimo jiné i to, že vedle spalovacích motorů se nabízí i jako čistý elektromobil ë-C4 X.
Interiér a vnitřní prostor
Začít můžeme konstatováním, že C4 X je oproti klasické C4 o celých 24 centimetrů delší. Jásání nad velkým vnitřním prostorem pro kolena vzadu ale není tak úplně na místě, protože novinka svou větší délku vložila do zadního převisu.
Rozvor náprav s délkou 2670 milimetrů se nikterak nezměnil: znamená to, že místa před koleny je relativní dostatek. Potěší sedák zadních sedadel dobře podpírající stehna cestujících a příjemně skloněné opěradlo. Elegantní svažující se střecha o něco omezuje prostor nad hlavami vzadu. Nad sedáky ale stále zbývá 910 mm, což stačí i pro cestující s výškou kolem 180 cm.
Příjemné překvapení čeká v zavazadlovém prostoru který v základním uspořádání nabízí 510 litrů. Jak už jsme zmínili, C4 X je sedan. Vstupní otvor je tak relativně omezený, jakkoliv ne vyloženě malý.
Oproti klasické C4 se v přední části interiéru nic nezměnilo. To znamená třeba to, že už v základu je multimediální systém s deseti palci. U něj se můžeme na chviličku zastavit, protože má třeba otočným ovladačem nastavitelnou hlasitost. To se u spousty konkurentů nevidí. Infotainment by možná mohl být více intuitivní, je to ale věcí zvyku. Navigace se dá dokoupit za příplatek, naopak zrcadlení chytrého telefonu je v ceně. Digitální jsou i budíky, vždy mají úhlopříčku 5,5 palce a od třetí výbavy jej standardně doplňuje průhledový displej. Klasická tlačítka má auto i níže ve středovém panelu.
Design je čistě individuální záležitostí. Lze ho označit za povedený, elegantní, ten, kdo pamatuje první C4 Sedan mu bude rozumět. Prodloužené zadní partie jsou na zbytek auta naroubované elegantně, částečně pomáhá i černou ochranné obložení spodní části karoserie. Standardem jsou i velká kola, ocelové „osmnáctky“, od druhé výbavy jsou z lehkých slitin.
Motory a technika
Na spalovací motory C4 X nezanevřela, ačkoliv žádné překvapení se oproti ostatním autům Stellantisu na platformě e-CMP nekoná. Benzinový tříválec 1.2 PureTech s přeplňováním turbodmychadlem se nabízí ve dvou výkonových verzích: 74 nebo 96 kilowattů. Slabší motor má ručně řazenu šestistupňovou převodovku, silnější si dopřává osmistupňový automat.
Právě silnější benzinový tříválec je i se zrychlením na 100 km/h za 9,4 vteřiny nejlepším sprinterem celé nabídky.
Nejúspornější je ale stále naftový čtyřválec 1.5 BlueHDi. Ten si totiž papírově vezme maximálně pět litrů paliva na 100 kilometrů. Má přitom také výkon 96 kilowattů, sprintuje o 0,1 vteřiny déle s maximem 206 km/h se jedná také o co do rychlosti nejlepší verzi v nabídce. Poháněná jsou opět přední kola, znovu přes osmistupňovou samočinnou skříň.
Technicky zajímavým prvkem jsou tlumiče s hydraulickými dorazy, které pomáhají zvyšovat komfort jízdy a částečně se inspirovaly v legendárním hydropneumatickém odpružení. Dále ve standardu také nechybí nouzové brzdění nebo pomocník pro jízdu v pruhu. Vyšší výbavy, anebo příplatkový ceník, umí též nabídnout třeba sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat nebo nouzové brzdění s nočním režimem.
Technické údaje Citroën C4 X
Nejlevnější zážehová verze – Citroën C4 X 1.2 PureTech 100 S&S MAN6 Feel | Nejlevnější vznětová verze – Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 Feel Pack | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1499 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 74 při 5500 | 96 při 3750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 205 při 1750 | 300 při 1750 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4600/1800/1525 | 4600/1800/1525 |
Rozvor (mm) | 2670 | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 510 | 510 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1300/390 | 1395/390 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1000/650 | 1200/695 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 184 | 206 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,3 | 9,5 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,4 | 4,9-5,0 |
Emise CO2 (g/km) | 122 | 129-130 |
CENA: | ||
604 000 (včetně DPH) | 759 000 Kč (včetně DPH) |