U Audi Q8 je svět ještě v pořádku. I nejlevnější verze mají zážehové i vznětové šestiválce. Osm válců pak obrovské SUV rozhýbe na 305 km/h. Unikátní přehlídku nejmodernějších technologií je samozřejmostí.
Audi vstoupilo do segmentu velkých SUV relativně pozdě. Zatímco BMW nebo Mercedes představily X5, respektive třídu M ještě v 90. letech, Audi Q7 se poprvé objevilo až v roce 2005. Podobné to bylo i s křížencem SUV a kupé. Jestliže BMW X6 se objevilo už koncem roku 2007, Audi Q8 mělo premiéru až v roce 2018. Není to ale nutně na škodu, čtyři kruhy svého konkurenta X6 nebo Mercedesu GLE Coupé vyladily téměř k dokonalosti.
Interiér a vnitřní prostor
O BMW X6 i Mercedesu GLE lze na první pohled říct, jaký model je jejich základem, kterého auta jsou derivátem. U Audi Q8 to tak úplně neplatí. V Ingolstadtu zvolili cestu sice stejného technického základu, ale dost svébytného vnějšího vzhledu. Výsledkem je, že Q8 vypadá na první pohled dynamičtěji než Q7, zároveň ale také působí více mohutným a reprezentativním dojmem. Nechybí maska chladiče zvaná Singleframe, poznávací to znamení všech nových Audi. Bezprostředně na ni navazují hlavní světlomety. Střecha se v zadní části na rozdíl od konkurentů nesvažuje tak rychle, zakončená je pak propojenými skupinovými světlomety.
Také interiér se od toho v Q7 odlišuje. Především Q8 je striktně pětimístná, přičemž má mezi nápravami tři metry a dlouhá je téměř pět metrů. Se šířkou téměř dva metry o výškou 1,7 metru je Q8 skutečně velkým kusem auta. A na rozdíl od některých konkurentů se velké vnější rozměry pozitivně promítají i do vnitřního prostoru, který je pro pět cestujících dostačující, i přes svažující se střechu. Zavazadlový prostor pak má relativně velký vstupní otvor a objem v základu 605 litrů. Po sklopení sedadel se otevře prostor objemu 1755 litrů.
Samotný vzhled kabiny hodně určují displeje. Jen vpředu jsou totiž celkem tři. Začít můžeme u standardního digitálního kokpitu s úhlopříčkou 12,3 palce, na který je možné promítat dokonce i data z navigace. Právě navigace s 3D zobrazením patří k základní výbavě Q8, přičemž její hlavní pole je centrální 10,1palcový displej. Třetí obrazovka je pak na středovém tunelu, má 8,6 palce a ovládá se přes ní klimatizace, případně se přes ní zadává text do navigace. Ano, Q8 nemá klasická fyzická tlačítka, vše je nutné dělat přes obrazovku, případně hlasem. Naštěstí rozhraní je docela intuitivní, a tak si lze rychle zvyknout.
Motory a technika
Všechny Q8 mají dnes nějakou formu elektrifikace. Základem jsou samozřejmě 48V mildhybridy, které neumí jezdit jen na elektřinu, jejich fungování ale umí ušetřit nějakou tu desetinku litru paliva, případně pomoci i s dynamikou. Zážehový mildhybrid je jediný: šestiválec s označením 55 TFSI má výkon 250 kilowattů a spotřebuje v průměru 10,3 až 11,8 litru benzinu na 100 km. Vznětové mildhybridy jsou dva: šestiválce 45 TDI a 50 TDI. Prvně jmenovaný nabízí 170 kilowattů, druhý 210 kilowattů. Spotřeba je u obou udávaná stejná, od 8,1 do 9,2 l/100 km dle metodiky WLTP. Stejné je u všech tří verzí také použití osmistupňové samočinné převodovky v kombinaci s pohonem všech kol.
Vedle mildhybridních verzí se Q8 nabízí i ve sportovní verzi RS Q8 (plug-in hybridní model TSFI e i SQ8 s klasickým osmiválcem v době psaní tohoto textu není možné objednávat). Pod kapotou má čtyřlitrový zážehový osmiválec, jde však opět o mildhybrid s výkonem 441 kW. Pohon všech kol a samočinné řazení jsou samozřejmostí, stejně jako nevyšší rychlost až 305 km/h.
Stejně jako kterékoliv jiné Audi, i Q8 je nabitá technologiemi. O třech obrazovkách už byla řeč, dále nechybí ale ani nouzové brzdění s detekcí chodců i cyklistů, panoramatický kamerový systém nebo udržování jízdního pruhu. Standardem jsou i diodové světlomety vpředu. Auto ale umí i maticová diodová světla s vykrýváním protijedoucích vozidel a za příplatek nabízí i systém nočního vidění.
Technické údaje Audi Q8
Nejlevnější zážehová verze – 55 TFSI quattro | Nejlevnější vznětová verze – 45 TDI quattro | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný šestiválec, 48V mildhybridní systém, pohon všech kol | Vznětový přeplňovaný šestiválec, 48V mildhybridní systém, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 | 2967 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 250 při 5200-6400 | 170 při 3500-5000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 500 při 1370-4500 | 500 při 1500-3000 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4996/1995/1694 | 4996/1995/1694 |
Rozvor (mm) | 3004 | 3004 |
Zavazadlový prostor (l) | 605/1755 | 605/1755 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2170/650 | 2278/612 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2800/750 | 2800/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 250 | 226 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 5,6 | 7,1 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
10,3 | 8,1 |
Emise CO2 (g/km) | 233 | 212 |
CENA: | ||
2 089 900 (včetně DPH) | 1 961 900 Kč (včetně DPH) |