Ačkoliv se Subaru proslavilo především benzinovými motory s protiběžnými písty a úspěchy v rallye, i tradiční japonská značka musí jít s dobou. Loni se tak do prodeje dostal první elektromobil se souhvězdím Plejáda ve znaku.
Jmenuje se Solterra a bystré oko v něm možná odhalí auto docela jiné, i když také japonské. Subaru totiž na vývoji elektromobilu spolupracovalo s Toyotou, která stejné SUV prodává jako bZ4X.
Interiér a vnitřní prostor
Solterra je středně velké SUV, což nejlépe prozrazují vnější rozměry. Délka jen těsně nedosahuje 4,7 metru, zatímco rozvor náprav má 2850 milimetrů, což je skutečně nadprůměrná hodnota. Podobně jako u jiných elektromobilů, i v tomto případě se projevuje fakt, že platforma byla od začátku vyvíjená právě jako elektrická. Tomu všemu odpovídá také podélný vnitřní prostor vzadu, který je opět nadprůměrným, navíc umocněný ještě rovnou podlahou a absentujícím středovým tunelem. Ani nad hlavou to není špatné, karoserie se nesvažuje nijak rychle. Zavazadlový prostor potom zvládne podle výbavy pojmout 452 nebo 441 litrů. To je s podlahou ve spodní poloze, pokud ji dáte nahoru, ubude 31 litrů.
Palubní deska je hodně excentrická a její absolutní dominantou je 12,3palcová dotyková obrazovka multimediálního systému. Ta ční do prostoru a kolem sebe má rámeček v černém klavírním laku. Podobně je proveden i panel klimatizace a ventilace níže, který se však ovládá pomocí dotykových tlačítek. Není to nejpraktičtější, klasický otočný ovladač by byl jistě vhodnějším nástrojem. Přesto Solterra nějaká ta fyzická tlačítka má, třeba na středovém tunelu nebo na volantu, který vzhledem ke zbytku palubní desky působí až konvenčně. Před ním je pak menší sedmipalcová obrazovka, posunutá dále směrem k čelnímu oknu, která nahrazuje přístrojový štít. Za zmínku také stojí textilní čalounění palubní desky nebo absentující kožené čalounění.
Solterra nabízí i zajímavé terénní schopnosti. Solidní je světlá výška 210 milimetrů, přední nájezdový úhel 17,7 stupně a zadní nájezdový úhel 25,4 stupně.
Motory a technika
Jak už bylo napsáno, Solterra má poháněná všechna kola, což v hantýrce elektromobilů neznamená nic jiného než dva elektromotory – na každé nápravě jeden. Oba mají shodný výkon 80 kilowattů, a tedy celkově má Subaru systémový výkon 160 kilowattů. To stačí ke zrychlení na 100 km/h z klidu za 6,9 vteřiny.
Akumulátor uložený v podlaze mezi nápravami má udávanou kapacitu 71,4 kWh, což už je dnes ve světě středně velkých elektrických SUV spíše jen lehký nadprůměr. Odpovídá tomu i dojezd, udávaný na 465 kilometrů v základní a dokonce jen 414 kilometrů ve vyšších výbavách. Důvodem je vyšší stavba karoserie a také hmotnost. I když tak mezi elektrickými SUV naopak patří k nižším. Elektrická SUV tak budou vždy ve výrazné nevýhodě oproti sedanům či liftbackům.
Nabíjení je možné stejnosměrným proudem o výkonu maximálně 150 kilowattů, střídavým proudem to Subaru zvládne nejvyšším výkonem 7,2 kilowattu.
Technologicky už ani základní verzi nic nechybí: nouzové brzdění, pomocník pro jízdu v pruhu, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat nebo panoramatický kamerový systém. Všechno Solterra má, stejně jako třeba čelní středový airbag.
Technické údaje Subaru Soltera
Nejlevnější elektrická verze – Comfort | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Dva synchronní střídavé elektromotory s permanentním magnetem, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) | 160 kW |
Největší točivý moment (Nm) | 337 |
Převodovka | samočinná, s redukčním převodem |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4690/1860/1650 |
Rozvor (mm) | 2850 |
Zavazadlový prostor (l) | 452 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2085/465 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 750/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 6,9 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 580 000 Kč (včetně DPH) |