Opel Grandland, ještě s písmenem X v názvu, které loni zmizelo, se poprvé ukázal už v roce 2017, kdy se z něj stala náhrada nejen SUV Antara, ale také MPV Zafira. Jednalo se o jedno z prvních aut, které Opel postavil v kooperaci s koncernem PSA na jeho technice. Grandland je tak blízkým příbuzným mimo jiné Peugeotu 3008. Nyní je po výrazné modernizaci.
Facelift proběhl před dvěma lety výrazně proměnil jeho design, který se stále vyvíjí. Stěžejním prvkem je čelní maska zvaná Opel Vizor, kdy světla a maska tvoří opticky jeden úzký celek. Nová koncepce si vyžádala úplnou proměnu předních světlometů, vzadu přišla ke slovu upravená optika skupinových reflektorů. Ačkoliv vzhled Grandlandu nevypadá nijak zpátečnicky, je vnímán jako konzervativnější alternativa k sourozencům od Peugeotu i Citroënu. To je dobře, protože i v rámci skupiny Stellantis má každá značka své místo a cílí na trochu jinou klientelu.
Zajímavostí je velice jednoduchý ceník složený ze dvou výbav, takže už základní model nabízí vše potřebné. Výstupní verze obouvá 17palcová kola a její kompletní LED technika disponuje automatickým senzorem pro dálkový režim. Vyšší řada GR zaujme o palec většími koly a kontrastně černými logy. Na výběr je pět barev karoserie a stejný počet designů kol o průměru až 19 palců.
Interiér a vnitřní prostor
Interiér je plně v souladu s trendem současných modelů německého výrobce. Digitální přístrojový štít s dotykovou obrazovkou multimediálního systému tak vizuálně tvoří jeden celek. Obojí je mimochodem v základní výbavě, obě obrazovky pak mají úhlopříčku sedm palců, která ale může u přístrojového štítu vylézt na 12 palců a u multimediálního systému na 10 palců. Úpravou prošel i zbytek středového panelu, nechybí třeba volič převodovky známý i z některých modelů Peugeot.
Velikostně se Grandland hlásí jasně k autům jako Škoda Karoq, Hyundai Tucson nebo Kia Sportage. Délka atakuje 4,5 metru, rozvor náprav pak má 2675 mm. Není to rozhodně málo a potvrzuje to i dostatek prostoru. Zavazadlový prostor má v základu 514 a po sklopení sedadel 1625 litrů, opět tedy nejde o vyloženě malé auto. K co největšímu pohodlí na delších cestách pak přispívají příplatkové sedačky s ortopedickým certifikátem.
Motory a technika
Z pohledu skladby motorů si „klasický Grandland“ může dovolit nabídnout konvenční sestavu, protože vedle něj se prodává i plug-in hybridní řada včetně výkonné varianty GSe. Běžný základ tvoří benzinová tříválcová dvanáctistovka s přeplňováním o výkonu 96 kW. Ta se nabízí se šestistupňovou ručně řazenou, nebo osmistupňovou samočinnou převodovkou. Při vyšších kilometrových nájezdech pak může zaujmout vznětový čtyřválec 1.5 CDTI o výkonu 96 kW, ovšem výhradně se samočinnou převodovkou. Na pohon všech kol u běžných spalovacích verzí zapomeňte, Grandland se sice tváří dobrodružně, ale čtyřkolku nikdy nedostal. Částečně ji nahrazuje upravená kontrola trakce s pěti jízdními režimy, která se za deset tisíc korun dodává pro dvě nejvyšší výbavy.
Jiné je to v plug-in hybridní variantě GSe, která se nabízí ve dvou verzích. Slabší s jedním elektromotorem má celkem 165 kW, silnější se dvěma elektromotory, a tedy i pohonem všech kol, nabízí výkon 221 kW. Oba vozy mají osmistupňovou samočinnou převodovku, 14,2kWh akumulátor a elektrický dojezd 67 kilometrů (dle metodiky WLTP) – v praxi se dojezd pohybuje od 47 do 57 km. Průměrná spotřeba se pohybuje do 1,8 l/100 km a emise se povedly stlačit na 40 gramů na ujetý kilometr. Nabíjení je pak možné nejvyšším výkonem 7,4 kW. Cena se ale šplhá přes hranici 1,1 milionu korun.
Z technických vychytávek nabízí Grandland třeba adaptivní tempovat, ovšem výhradně se samočinnou převodovkou, bezklíčkové odemykání pátých dveří, nebo 360stupňovou parkovací kameru. Něco má ve standardu až nejvyšší výbava, za něco je třeba si i u ní připlatit, jako třeba za maticové diodové světlomety IntelliLux Pixel, které dokáží svítit pořád dálkově a vykrývat protijedoucí vozidla. Všechny vozy jsou dodávány s pětiletou zárukou omezenou nájezdem 100 000 kilometrů.
Technické údaje Opel Grandland
Nejlevnější zážehová verze – 1.2 TURBO | Nejlevnější vznětová verze – 1.5 Diesel AT8 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtříválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1499 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 96 při 5500 | 96 při 3750 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1750 | 300 při 1750 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4477/1906/1609 | 4477/1906/1609 |
Rozvor (mm) | 2675 | 2675 |
Zavazadlový prostor (l) | 514/1652 | 514/1652 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1506/469 | 1598/477 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1400/685 | 1300/730 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 188 | 195 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,1 | 11,5 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,1-6,3 | 5,4-5,6 |
Emise CO2 (g/km) | 138-143 | 142-146 |
CENA: | ||
749 990 Kč (včetně DPH) | 839 990 Kč (včetně DPH) |