Po čtyři desetiletí je Renault Espace měřítkem v oblasti prostoru, pohodlí, variability a v posledních letech rovněž exceloval výbavou a pokrokovou technikou. Zkrátka plně uznával všechny hodnoty, kterými má správné MPV disponovat.
S novou generací postavenou na platformě CMF-CD se miláček rodin nepatrně zmenšil, ale užitná hodnota překvapivě neutrpěla. Nový espace je o 140 mm kratší a o 32 mm nižší. Vnitřní prostor s délkou 2,5 metru od čelního skla ke třetí řadě sedadel je přitom větší.
Moderní platforma mezigeneračně ušetřila 215 kg a dalším bonusem je optimalizovaná aerodynamika v oblasti zpětných zrcátek a střechy zakončené spoilerem. Velmi pečlivě je také zakrytovaný podvozek. To vše má pozitivní vliv na spotřebu i jízdní vlastnosti.
Interiér a vnitřní prostor
Espace můžete mít bez příplatku v pětimístném i sedmimístném provedení. Druhá řada sedadel dělená v poměru 60 : 40 má polohovatelná opěradla a možnost podélného posunu v rozpětí 220 mm. Při nástupu do třetí řady je lze posunout až o 260 mm a sklopit opěradlo. Ačkoliv espace měří jen 4,72 metru, všichni cestující vzadu mají dostatek místa pro kolena. Ve třetí řadě je ale nad hlavou méně prostoru, a tak se sem usadí jen cestující s výškou do 175 cm.
Samozřejmostí je velké množství držáků na kelímky a veliké úložné prostory. Ty mají celkem objem 39 l, přičemž 20 l v přední části. Za opěradly třetí řady je ještě 159 l pro zavazadla. V pětimístné konfiguraci se objem zvětší na 777 l a po sklopení prostředních opěradel prostor naroste na 1818 l.
Espace je nabízen ve třech výbavách, přičemž základ nabídne 24palcovou obrazovku OpenR, elektricky ovládané páté dveře, bezdrátovou nabíječku telefonu, systémy Isofix na levém a pravém sedadle ve druhé řadě a bezpečnostní paket včetně systému varování před mrtvým úhlem. Čalounění je látkové z recyklátu.
Digitální panel sdružuje 12,3palcový přístrojový štít a vertikálně postavené dotykové multimediální zařízení. Sestavu doplňuje 9,3palcový head-up displej. Prostředí infotainmentu je přizpůsobitelné, včetně programovatelného tlačítka na volantu. Cestování usnadní aplikace Google a nastavení celkové atmosféry interiéru skrze systému MULTI-SENSE.
Motory a technika
Je škoda, že chybí tradiční výběr motorizací. Na českém trhu je dostupný pouze s hybridem E-Tech o výkonu 147 kW, přitom pod kapotou vrčí tříválcová zážehová dvanáctistovka. Ta sama o sobě vyvine 96 kW, jenže jí pomáhají rovnou dva elektromotory. První o výkonu 50 kW zajišťuje v kombinaci z 2kWh baterií bezemisní jízdu a druhý má na starost startování motoru a chod převodovky. I on se ale dokáže zapojit do zrychlení. Soběstačné nabíjení si řídí motor, kterému pomáhá rekuperace s nastavitelnou intenzitou.
Existuje až 15 různých kombinací zapojení pohonu, přičemž ve městě dokáže jet vůz až z 80 procent na elektřinu a ušetřit tím 40 procent paliva. Do managementu promlouvají i data chytré navigace.
V rámci prvního novinářského představení jsme s espacem ujeli přes 500 km po nejrůznějších silnicích. Velmi příjemně nás překvapil podvozek a spotřeba, která se v kombinovaném režimu ustálila na 6,6 l/100 km. Při tabulkové spotřebě 4.7 litru má dojezd 1 100 kilometrů. S ohledem na proporce automobilu, ale i výkon je to vynikající hodnota. Určité připomínky jsme měli k délce přeřazení rychlostních stupňů a plynulosti tahu pohonu, ale díky nadprůměrnému výkonu obou motorů je dynamika i přesto vynikající. Při úplném vybití akumulátoru je temperament závislý pouze na spalovacím motoru, a tak je úbytek výkonu patrný. Na druhou stranu zcela vybít akumulátor se jen tak nepovede. Systém pohonu se ho snaží při poklesu pod 20 % využitelné kapacity velmi často dobíjet, a to i skrze spalovací motor.
Jízdní vlastnosti přinášejí radost díky neobvykle vysoké agilitě, za kterou stojí propracovaný systém řízení zadní nápravy 4Control Advanced umožňující vytočení zadních kol až o pět stupňů. Espace se tak vrhá do zatáček s nebývalým elánem. Řiditelná zadní náprava je k dispozici standardně od druhé úrovně výbavy. Sportovnějšímu pocitu napomáhá poměrně strmé a přesné řízení. Při komfortním nastavení sice auto působilo vláčně, ve sportovním módu volant ztuhl a ovládání rázem dostalo jiný rozměr. Vynikající je také schopnost tlumit nerovnosti a potlačovat boční náklony.
Není bez zajímavosti, že každý espace odjíždí s pětiletou zárukou omezenou nájezdem 150 000 km. Ceník zahrnuje tři úrovně výbavy, šest laků karoserie a disky s průměry 19 až 20 palců.
Technické údaje Renault Espace
Nejlevnější hybridní verze – E-Tech full hybrid 200 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec v kombinaci s elektromotorem a startér-generátorem, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Největší výkon celého ústrojí (kW) při otáčkách (1/min) | 147 |
Největší točivý moment celého ústrojí (Nm) při otáčkách (1/min) | 205 + 205 + 50 |
Převodovka | 2+4 st. samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4722/1825/1645 |
Rozvor (mm) | 2738 |
Zavazadlový prostor (l) | 159-777/1818 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1662-1772/485-568 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1600/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
4,7-4,8 |
Emise CO2 (g/km) | 106-109 |
CENA: | |
999 000 Kč (včetně DPH) |