Audi Q8 je vlajkovou lodí výkonných SUV od roku 2018. Ve stále první generaci se udržuje v kondici skrze dílčí modernizace, což jen podtrhuje nadčasovost původního návrhu.
Q8 si zachovává robustní stavbu SUV vyznačující se dlouhým rozvorem, krátkými převisy a mohutnou šířkou. Příď vozu je ještě výraznější díky nové masce chladiče, jejíž ozdobná výplň se mění v závislosti na verzi a nově dostává dvourozměrné logo čtyř kruhů. A utáhne brzděné přívěsy o hmotnosti až 3,5 tuny!
Uspořádání LED denního svícení vám také napoví, jaká světla majitel zvolil. Na výběr jsou standardní, matrixová a jejich laserová alternativa s programovatelnou grafikou ve čtyřech režimech a vyšším dosvitem dálkového režimu při rychlosti nad 70 km/h.
Světelný podpis si můžete upravit i na příplatkových zadních OLED svítilnách. Drobných změn se dočkaly oba nárazníky, stejně jako designy litých kol dodávaných v průměrech od 21 do 23 palců. Paleta barev se rozšířila o nový modrý, červený a zlatavý odstín. Karoserii je možné zvýraznit pakety ozdobných prvků v černé barvě. Sportovní pojetí ve stylu S line je samozřejmostí.
Interiér a vnitřní prostor
Technikou napěchovaný interiér zdobí sedačky se šedým prošíváním. Na výběr je devět různých obložení se dřevěnou, kovovou i karbonovou strukturou. Multimediální zařízení podporuje aplikace třetích stran v obchodu, takže si můžete dopřát třeba hudební obsah z Amazon music nebo Spotify. Když jsme u digitalizace, virtuální kokpit nyní upozorňuje na nebezpečí při změně pruhu, okolní provoz, nedostatečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a řidiči dává informace o semaforech na trase.
Jak se na vyšší třídu patří, interiér je od základu plný povedené techniky a luxusních materiálů. Kvalitní kůže se zde prolíná s koženkou, což oceníte zejména na ergonomicky příjemných sedadlech. Ta mají v základu elektrické ovládání a u řidiče i paměť polohy. Možnosti personalizace jsou obrovské. Jen čalounění je dodáváno v deseti barvách, které ještě doplňují exkluzivní pakety. To samé platí pro volant dodávaný ve třech variantách s pádly řazení, plochou spodní hranou i výhřevem.
Jízdní data se zobrazují na 12,3palcovém virtuálním kokpitu s full HD rozlišením a 3D mapovými podklady. Vyšší verze „plus“ přidává nová zobrazovací schémata. Sestavu lze doplnit head-up displejem ukazujícím rychlosti, dopravní značky, navádění navigace i aktivitu asistenčních systémů.
Pro ovládání multimédií, telefonování, navigace a dalších služeb slouží 10,1palcová horní obrazovka. Ve spodní části středové konzole se nachází menší 8,6palcový displej sloužící k pohodlnějšímu ovládání klimatizace, komfortních prvků a zadávání pokynů navigace. Když dojde na Audio, Q8 nabízí základní 10reproduktorovou sestavu. Připlatit se lze za sety Bang & Olufsen 3D se 17 nebo 23 reproduktory a výkonem až 1920 wattů.
Motory a technika
Jelikož se bavíme o sportovně laděném SUV, i nejlevnější verze 45 TDI nabídne vznětový třílitr se zdravým výkonem 170 kW a 500 N.m točivého momentu. Díky němu zdolá Q8 stovku za 7,1 sekundy a rozjede se až na 226 km/h. Prostřední varianta 50 TDI je naladěná na 210 kW a 600 N.m. Sprint z 0 na 100 km/h se tím zkracuje na 6,1 sekundy a maximální rychlost narůstá na 241 km/h. Nejsilnější z běžné řady je Audi Q8 55 TFSI, jehož zážehový šestiválec produkuje 250 kW s 500 N.m. Zde je maximální rychlost nastavena na 250 km/h a na stovku se vůz podívá během 5,6 sekundy.
Ať už si vyberete jakýkoliv model, vždy bude vybaven 48V mild-hybridním ústrojím a rekuperační soustavou o výkonu až 8 kW. Plynulou jízdu zajišťuje osmistupňový automat tiptronic, zatímco přenos výkonu na kola zůstává na trvalém pohonu všech kol.
Rozšířená základní výbava přináší 19palcová kola, couvací kameru, automatická dálková světla, komfortní klíček, couvací kameru a parkovacího asistenta. Z prvků na přání stojí za zmínku vzduchové odpružení a natáčení zadních kol o 5 stupňů, které oceníte ve městském provozu a při parkování. Průměr otáčení se totiž zkrátí o metr.
Pro milovníky výkonu tu nadále zůstává řada SQ8 s vidlicovým osmiválcem o objemu 4.0 litru. Jeho výkon dosahuje 373 kW se 770 N.m točivého momentu. Navzdory hmotnosti 2,3 tuny vystartuje na stovku za 4,1 sekundy. V zatáčkách si rychlost udrží díky aktivním stabilizátorům, jejichž elektromotory pomáhají kompenzovat boční náklon. Když je potřeba zpomalit, vůz zkrotí kotouče o průměrech 400 mm vpředu a 350 mm vzadu. Od běžné Q8 se „esko“ odlišuje agresivnějšími nárazníky a maskou chladiče s ozdobami tvaru L.
Technické údaje Audi Q8
Nejlevnější zážehová verze – 55 TFSI quattro | Nejlevnější vznětová verze – 45 TDI quattro | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný šestiválec, pohon všech kol | Vznětový přeplňovaný šestiválec, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 | 2967 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 250 při 5200 – 6400 | 170 při 3500 – 5000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 500 při 1370 – 4500 | 500 při 1500 – 3000 |
Převodovka | osmistupňová, samočinná | osmistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4992/1995/1697 | 4992/1995/1697 |
Rozvor (mm) | 2998 | 2998 |
Zavazadlový prostor (l) | 605 | 605 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2175/655 | 2235/665 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2800/750 | 2800/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 250 | 226 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 5,6 | 7,1 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
10,2-11,4 | 8,0-8,9 |
Emise CO2 (g/km) | 231-260 | 210-232 |
CENA: | ||
2 152 900 Kč (včetně DPH) | 2 039 900 Kč (včetně DPH) |