Kia EV9, nová vlajková loď značky, se probojovala do finále evropského i českého Auta roku. Odborní novináři chválili zvolený koncept vozu, který nemá zatím přímého konkurenta, použité technologie, vnitřní prostor a na svou velikost a hmotnost i jízdní vlastnosti. Méně sympatická je dvoumilionová cena.
Na druhou stranu, když Kiu EV9 vidíte na vlastní oči a svezete se s ní, mrknete na základní výbavu, použité technologie a přihlédnete k její velikosti i kapacitě akumulátoru, cenu 1 950 000 Kč lze odůvodnit. A nachází se těsně pod hranicí, která je ještě uznatelná do firemních nákladů.
Co se týče designu, Kia vsadila na mimořádně futuristické tvary s výraznými hranami, které v tomto segmentu fungují velmi dobře a EV9 dodávají robustní vzhled. U verze GT-Line Launch Edition je navíc podpořena adaptivními světlomety Dual LED, sportovním předním nárazníkem a 21palcovými koly. Karoserie je dostupná v devíti odstínech a chlubí se solidním aerodynamickým koeficientem Cx 0,28.
Interiér a vnitřní prostor
Na palubní desce se automobilce podařilo dosáhnout harmonie moderního designu s přívětivou ergonomií v podobě zachování fyzických tlačítek pro hlavní funkce třízónové klimatizace a infotainmentu. Veškerá jízdní a multimediální data se promítají na dvojici obrazovek o shodných úhlopříčkách 12,3 palce. Mezi nimi je nezvykle umístěn třetí 5,3palcový displej pro přímé ovládání klimatizace. Přístrojový štít doplňuje head-up displej, zatímco infotainment využívá aktualizace vzduchem. Jeho navigace upravuje trasu a zastávky v závislosti na povětrnostních podmínkách a profilu silnice. Před naplánovanou zastávkou zároveň připraví baterii na nabíjecí proces, čímž nabíjení může urychlit i o více jak 25 %.
Kia EV9 je mimořádně všestranným vozem. Díky pětimetrové délce s více než třímetrovým rozvorem nabízí objemný zavazadlový prostor a mimořádně variabilní interiér, jehož podoba se mění v závislosti na výbavě. Ty jsou dvě a v obou případech se sedmimístným uspořádáním. Za příplatek lze prostřední řadu vyměnit za dvě křesla s možností otočení o 90° směrem ven pro snadné usazení dětí. Ve druhém případě se sedadla otáčejí o 180°, čímž vytvoří vzadu konferenční salonek s rovnou podlahou. Mimochodem, sedadla v prvních dvou řadách jsou vždy vyhřívaná i klimatizovaná. Také sedadla řidiče a spolujezdce disponují relaxačním režimem pro odpočinek během nabíjení.
I když jsou vyklopená všechna opěradla, stále máte k dispozici 308 l v zavazadlovém prostoru. Po sklopení třetí řady objem naroste na 828 l. Pokud sklopíte i druhou řadu, dostanete se na 2393 l, přičemž pořád máte ještě volný prostor pod přední kapotou s objemem 90 l (verze 4×4 má 52 l).
Motory a technika
Polemika kolem výběru pohonu je jednoduchá. Levnější varianta je vybavena jedním elektromotorem o výkonu 150 kW s 350 Nm točivého momentu. V této specifikaci vůz zrychlí na stokilometrovou rychlost za 9,4 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 185 km/h.
Alternativou je dvoumotorová sestava s pohonem všech kol a výkonem 283 kW s točivým momentem 700 Nm. Tím se sprint na stejnou rychlost zkracuje na 5,3 sekundy, což je u auta vážícího přes 2,5 tuny úctyhodná hodnota. Nejvyšší rychlost je zvýšena na 200 km/h. Značnému potenciálu odpovídá i schopnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg, což je mezi elektromobily zatím nevyšší hodnota. Za slabší verzi ale zapřáhnete jen 900 kg.
Velkou předností elektromobilů Kia je povedená platforma E-GMP s 800V soustavou pro ultra rychlé nabíjení. Kia EV9 je na českém trhu dostupná s 99,8kWh akumulátorem nabíjitelným výkonem 350 kW. Díky tomu to baterie zvládne z 10 na 80 procent za 24 minut. Komunikace mezi vozem a nabíječkou je už automatická. Vzhledem k její velikosti si dovolí napájet externí příslušenství proudem 220 V do výkonu 3,68 kW. Vůz se může propojit s domácností a sloužit jako zdroj energie během drahého tarifu. Dokonce umí vracet elektřinu poskytovateli sítě prostřednictvím inteligentního systému řízení. To ale zatím legislativa neumožňuje.
Stejně jako u ostatních modelů i zde Kia dává sedmiletou záruku omezenou nájezdem 150 000 km. Stejně dlouhá je i záruka na baterii s garancí 70procentní kapacity.
Technické údaje Kia EV9
Nejlevnější elektrická verze – RWD | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentními magnety, pohon zadních kol |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 150 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 350 |
Převodovka | Stálý redukční převod |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5010/1980/1750 |
Rozvor (mm) | 3100 |
Zavazadlový prostor (l) | 308-2393 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2426-2492 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 900/450 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 185 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,4 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
20,2 |
Dojezd (km) | 563 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
Kč (včetně DPH) | 1 949 980 |