Omlazená Škoda Octavia nenabízí převratné technické změny. Za nejdůležitější ale považujeme návrat k pestré paletě verzí, které dostaly octavii na výsluní.
Po delší pauze bude například možné opět objednávat i provedení s pohonem všech kol. Pod kapotou se nyní objevují výhradně čtyřválce, v nabídce dále zůstávají vznětové motory, ručně řazené převodovky, víceprvková zadní náprava nebo sportovní verze RS. Tím vším jde octavia proti trendu současného neuspokojivého vývoje, který jen škrtá, zmenšuje, zjednodušuje a bezhlavě elektrifikuje. Svou pestrou nabídkou octavia nahrává flotilám, pro které má připraveny i atraktivní slevy.
Zvenčí poznáte modernizovanou octavii především podle upravených nárazníků a standardně montovaných LED světel s výraznější grafikou denního svícení. Příplatková Matrix LED sestava druhé generace přizpůsobuje paprsky světelným podmínkám i v mlze. Celkový vzhled vozu se v detailech mění v závislosti na výbavě. V úvodní fázi jsou pouze tři, ale rozrostou se na celkem pět plus dynamické RS. Aktuálně je na výběr devět laků karoserie, ale pokud máte jiný vkus, v nabídce prémiových laků jsou desítky dalších odstínů. Za kombi si připlatíte 40 000 Kč.
Interiér a vnitřní prostor
Octavia je poprvé plně digitalizovaná už od základu, protože klasická přístrojová deska s Maxi-DOTem nahrazuje desetipalcový štít podpořený head-up displejem u aktuální výbavy First Edition Ultimate. Sekunduje mu stejně velký infotainment, který lze nahradit zcela novým zařízením s úhlopříčkou 13 palců s přepracovanou grafikou a intuitivnějším ovládáním.
Multimediální zařízení přijímá aktualizace vzduchem a je stabilně připojené k internetu, z čehož profitují nové aplikace. Dokoupit lze vybrané prvky výbavy, například více barev a efektů pro ambientní osvětlení. Mnohem užitečnější je integrace umělé inteligence do asistentky Laury, která nyní poskytne odpovědi na nespočet dotazů, ale zároveň nemá přístup k osobním údajům o voze nebo uživateli kvůli ochraně dat.
Motory a technika
Z nabídky pohonů zmizel zážehový tříválec. Nahrazuje ho čtyřválcové TSI o objemu 1,5 litru s výkonem 85 kW. Spojené je se šestistupňovým manuálem, samočinnou převodovku dostanete k jeho mildhybridnímu derivátu. Stejná sestava je dostupná i pro výkonnější provedení se 110 kW. Silnější dvoulitr se 150 kW je automaticky spojený s převodovkou DSG a pohonem všech kol. Vrcholná motorizace 2.0 TSI se 195 kW je vyhrazena modelu RS. Identickou startovní laťku mají i dvoulitrové diesely. Dodávány jsou s výkony 85 a 110 kW. V prvním případě s manuálem, ve druhém se samočinnou převodovkou. Mluví se také o příchodu plug-in hybridního pohonu. To automobilka ale zatím nepotvrdila.
Víceprvkových zadních náprav je v nižší střední třídě už jako šafránu. Automobilky se snaží zjednodušovat montáž a snižovat náklady. Na náročnější zákazníky se tak postupně zapomíná. Octavia tak po faceliftu i nadále nabízí kompromis. Doposud představené motory 1.5 TSI a 2.0 TDI s 85 a 110 kilowatty a pohonem předních kol mají ve všech variantách vzadu jednoduchou klikovou nápravu s vlečenými rameny. Víceprvková náprava bude dostupná pro motory 2.0 TSI s pohonem všech kol (150 kW) a výkonné RS se 195 kilowatty.
Na poli bezpečnostních prvků je největší novinkou sofistikovaný asistent únavy řidiče, který mají i modely Superb s Kodiaq. Asistent sbírá informace z různých řídicích systémů, například pro jízdu v pruhu. Díky tomu dokáže rozpoznat krátkodobou nepozornost od dlouhodobé indispozice a vyslat varování ve třech intenzitách. Pokud řidič nezareaguje, vůz plynule zastaví a zavolá pomoc.
Druhým pomocníkem je automatické příčné i podélné parkování. Ve druhém případě umí octavia i vyjet. Nechybí ani učení se trasy pro autonomní zaparkování, kdy řidič bude zvenčí hlídat vůz skrze chytrý telefon. Bezpečnost podpoří protikolizní asistent při couvání.
Novinkou je aplikace, s níž lze platit za pohonné hmoty přímo z vozu, nebo služba schopná vyhledat parkovací místo a zprostředkovat platbu. Vůz dále poskytne informace o dopravní situaci, počasí, zprávách a událostech v kalendáři. Správci vozových parků ocení ovládání zámků chytrým telefonem, vzdálené plánování tras nebo zobrazení a export jízdních dat.
Praktické smýšlení inženýrů při vývoji vozu dokládají inovativní prvky jako zapínání všech funkcí vyhřívání jedním tlačítkem (sedadel, volantu, předního a zadního okna), USB-C konektor s výkonem 45 wattů a automatické odemykání/zamykání vozu s detekcí osob do vzdálenosti 1,5 metru.
Technické údaje Škoda Octavia
Nejlevnější zážehová verze – 1.5 TSI/85 kW | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI/85 kW | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1 498 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 85 při 5000–6000 | 85 při 2750–4250 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 220 při 1500–3000 | 300 při 1600–2500 |
Převodovka | šestistupňová, manuální | šestistupňová, manuální |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4698/1829/1470 | 4698/1829/1470 |
Rozvor (mm) | 2686 | 2686 |
Zavazadlový prostor (l) | 600/1555 | 600/1555 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1504/523–610 | 1584/ 451–594 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1300/670 | 1500/710 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 203 | 214 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,4 | 10 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,2–5,7 | – |
Emise CO2 (g/km) | 118–129 | – |
CENA: | ||
629 900 Kč (včetně DPH) | 679 900 Kč (včetně DPH) |