21 listopadu, 2024

Škoda Octavia

Omlazená Škoda Octavia nenabízí převratné technické změny. Za nejdůležitější ale považujeme návrat k pestré paletě verzí, které dostaly octavii na výsluní.

 Po delší pauze bude například možné opět objednávat i provedení s pohonem všech kol. Pod kapotou se nyní objevují výhradně čtyřválce, v nabídce dále zůstávají vznětové motory, ručně řazené převodovky, víceprvková zadní náprava nebo sportovní verze RS. Tím vším jde octavia proti trendu současného neuspokojivého vývoje, který jen škrtá, zmenšuje, zjednodušuje a bezhlavě elektrifikuje. Svou pestrou nabídkou octavia nahrává flotilám, pro které má připraveny i atraktivní slevy.

Zvenčí poznáte modernizovanou octavii především podle upravených nárazníků a standardně montovaných LED světel s výraznější grafikou denního svícení. Příplatková Matrix LED sestava druhé generace přizpůsobuje paprsky světelným podmínkám i v mlze. Celkový vzhled vozu se v detailech mění v závislosti na výbavě. V úvodní fázi jsou pouze tři, ale rozrostou se na celkem pět plus dynamické RS. Aktuálně je na výběr devět laků karoserie, ale pokud máte jiný vkus, v nabídce prémiových laků jsou desítky dalších odstínů. Za kombi si připlatíte 40 000 Kč.

Interiér a vnitřní prostor

 Octavia je poprvé plně digitalizovaná už od základu, protože klasická přístrojová deska s Maxi-DOTem nahrazuje desetipalcový štít podpořený head-up displejem u aktuální výbavy First Edition Ultimate. Sekunduje mu stejně velký infotainment, který lze nahradit zcela novým zařízením s úhlopříčkou 13 palců s přepracovanou grafikou a intuitivnějším ovládáním.

 Multimediální zařízení přijímá aktualizace vzduchem a je stabilně připojené k internetu, z čehož profitují nové aplikace. Dokoupit lze vybrané prvky výbavy, například více barev a efektů pro ambientní osvětlení. Mnohem užitečnější je integrace umělé inteligence do asistentky Laury, která nyní poskytne odpovědi na nespočet dotazů, ale zároveň nemá přístup k osobním údajům o voze nebo uživateli kvůli ochraně dat.

 Motory a technika

 Z nabídky pohonů zmizel zážehový tříválec. Nahrazuje ho čtyřválcové TSI o objemu 1,5 litru s výkonem 85 kW. Spojené je se šestistupňovým manuálem, samočinnou převodovku dostanete k jeho mildhybridnímu derivátu. Stejná sestava je dostupná i pro výkonnější provedení se 110 kW. Silnější dvoulitr se 150 kW je automaticky spojený s převodovkou DSG a pohonem všech kol. Vrcholná motorizace 2.0 TSI se 195 kW je vyhrazena modelu RS. Identickou startovní laťku mají i dvoulitrové diesely. Dodávány jsou s výkony 85 a 110 kW. V prvním případě s manuálem, ve druhém se samočinnou převodovkou. Mluví se také o příchodu plug-in hybridního pohonu. To automobilka ale zatím nepotvrdila.

Víceprvkových zadních náprav je v nižší střední třídě už jako šafránu. Automobilky se snaží zjednodušovat montáž a snižovat náklady. Na náročnější zákazníky se tak postupně zapomíná. Octavia tak po faceliftu i nadále nabízí kompromis. Doposud představené motory 1.5 TSI a 2.0 TDI s 85 a 110 kilowatty a pohonem předních kol mají ve všech variantách vzadu jednoduchou klikovou nápravu s vlečenými rameny. Víceprvková náprava bude dostupná pro motory 2.0 TSI s pohonem všech kol (150 kW) a výkonné RS se 195 kilowatty.

Na poli bezpečnostních prvků je největší novinkou sofistikovaný asistent únavy řidiče, který mají i modely Superb s Kodiaq. Asistent sbírá informace z různých řídicích systémů, například pro jízdu v pruhu. Díky tomu dokáže rozpoznat krátkodobou nepozornost od dlouhodobé indispozice a vyslat varování ve třech intenzitách. Pokud řidič nezareaguje, vůz plynule zastaví a zavolá pomoc.

Druhým pomocníkem je automatické příčné i podélné parkování. Ve druhém případě umí octavia i vyjet. Nechybí ani učení se trasy pro autonomní zaparkování, kdy řidič bude zvenčí hlídat vůz skrze chytrý telefon. Bezpečnost podpoří protikolizní asistent při couvání.

Novinkou je aplikace, s níž lze platit za pohonné hmoty přímo z vozu, nebo služba schopná vyhledat parkovací místo a zprostředkovat platbu. Vůz dále poskytne informace o dopravní situaci, počasí, zprávách a událostech v kalendáři. Správci vozových parků ocení ovládání zámků chytrým telefonem, vzdálené plánování tras nebo zobrazení a export jízdních dat.

Praktické smýšlení inženýrů při vývoji vozu dokládají inovativní prvky jako zapínání všech funkcí vyhřívání jedním tlačítkem (sedadel, volantu, předního a zadního okna), USB-C konektor s výkonem 45 wattů a automatické odemykání/zamykání vozu s detekcí osob do vzdálenosti 1,5 metru.

Technické údaje Škoda Octavia

  Nejlevnější zážehová verze – 1.5 TSI/85 kW Nejlevnější vznětová verze –  2.0 TDI/85 kW
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1 498 1968
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 85 při 5000–6000 85 při 2750–4250
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 220 při 1500–3000 300 při 1600–2500
Převodovka šestistupňová, manuální šestistupňová, manuální
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4698/1829/1470 4698/1829/1470
Rozvor (mm) 2686 2686
Zavazadlový prostor (l) 600/1555 600/1555
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1504/523–610 1584/ 451–594
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1300/670 1500/710
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 203 214
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 10,4 10
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
5,2–5,7
Emise CO2 (g/km) 118–129
CENA:
  629 900 Kč (včetně DPH) 679 900 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit