Scenic bývalo vždy synonymum pro kompaktní rodinné MPV se spoustou místa, chytrých nápadů a variability. Renault však od zavedených tradic velkoprostorových vozů dlouhodobě ustupuje a po espacu přetvořil i svou druhou rodinnou stálici.
Scenic se nestal klasickým SUV, ale spíše kombinuje karoserii hatchbacku a crossoveru. Ovšem výhradně s elektrickým pohonem, čímž doplňuje dřívější megane.
Interiér a vnitřní prostor
Vnitřní prostor bývalo dlouho druhé jméno Renaultu Scenic, který svou kariéru začal v 90. letech ještě s dodatkem Mégane. Bylo to jedno z prvních kompaktních MPV na světě a dlouhá léta pomáhalo definovat tuto kategorii mimo jiné i praktičností. A to se víceméně povedlo převést i do nové generace. Při rozvoru 2785 mm je prostor pro kolena vzadu skutečně královský i pro urostlé jedince. I chodidla strčíte pod přední sedadlo, jakkoliv ne stoprocentně komfortně při nejnižší nastavené poloze.
Stěžovat si rozhodně nelze ani na místo nad hlavou nebo pro ramena. Zavazadlový prostor pojme v základu 478 litrů i s prostorem pod podlahou, kde je praktická odkládací schránka na dobíjecí kabely a povinnou výbavu. Prostor pod přední kapotou ale chybí.
Zavazadlový prostor je tedy dostatečně objemný, ale méně variabilní a hůře využitelný. Jeho práh je vysoko, šířka zavazadlového prostoru je s 94 cm lehce podprůměrná a při sklopení zadních opěradel vznikne výrazný schod.
Variabilita zadních sedadel je omezená. Nelze měnit sklon opěradel pro sezení, Praktická multifunkční loketní opěrka vzadu, která se lehce dokáže proměnit třeba v držák tabletu, je k dispozici od druhého výbavového stupně.
Interiér je jinak velmi povedený, řidič ocení skvělou ergonomii, displeje přístrojů a multimediálního systému ve tvaru písmene L jsou známé už z modelů Megane nebo Espace, infotainment má navíc software Google včetně navigace od druhého výbavového stupně. Celé je to tak rychlé, intuitivní a pracuje to i s online informacemi o dopravě.
Motory a technika
Český trh je poněkud solitérem, scenic se na něm totiž nabízí výhradně s jediným druhem pohonného ústrojí. Ne že by snad někde měli spalovací verzi, auto nabízí pouze elektrický pohon, jako megane nebo Nissan Ariya. Existuje však ale verze s menším akumulátorem a nižším výkonem, která sice ujede papírově jen 430 kilometrů, je ale také cenově dostupnější.
Na českém trhu je k dostání výhradně varianta s využitelnou kapacitou baterie 87 kWh. To je samo o sobě velmi pozoruhodné číslo doposud vyhrazené jen luxusním modelům povětšinou ve třídě velkých SUV. Odpovídá tomu i papírový dojezd 625 kilometrů, který se v reálném provozu může s mixem silnic přiblížit hranici 500 kilometrů. To je mezi elektromobily skvělá hodnota. Na dálnici pak má scenic ujet 300 kilometrů. Akumulátor se dá dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 150 kW a střídavým o výkonu až 22 kW, což je hodnota, kterou konkurence povětšinou nedosahuje.
Výkon jediného elektromotoru vpředu je 160 kW. Renault s ním má velmi slušnou dynamiku podpořenou zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,9 vteřiny. Především má ale auto výkonový potenciál, což znamená, že i při dálničních rychlostech má ochotu jít nad v Česku povolený limit bez toho, aniž by musel řidič motor nějak výrazně trápit. Už v základu pak scenicu nechybí třeba tepelné čerpadlo, kompletní sadu asistentů včetně sledování mrtvých úhlů nebo upozornění na vozidla při couvání má ale až nejvyšší výbavový stupeň.
Technické údaje Renault Scenic E-Tech
Nejlevnější elektrická verze – E-Tech EV87 Evolution | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s elektrickým buzením, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | xxx |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 160 kW při 5473 – 11 688 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 300 při 1000 – 5090 |
Převodovka | samočinná, jednostupňová |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4470/1864/1572 |
Rozvor (mm) | 2785 |
Zavazadlový prostor (l) | 478 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1842/599 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1100/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,9 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16,8-17,3 |
Emise CO2 (g/km) | 0 |
CENA: | |
1 085 000 Kč (včetně DPH) |