Kuga je pro Ford stěžejní model. Nejenže se nachází v nejžádanějším segmentu SUV, ale zároveň jde o nejprodávanější plug-in hybrid v Evropě poslední tři roky po sobě. Modernizovaná verze se pyšní novou technikou a designem, který se mění dle výbavových linií.
Ford Kuga se na trhu objevil poprvé v roce 2008 a od té doby je jeho nedílnou součástí. Největšími trumfy v rukávu jsou sofistikované pohony, které svými vlastnostmi stojí na špici segmentu, což přidává další plusové body na variabilitě a užitné hodnotě. Ta je nastavená na míru evropským zákazníkům, jelikož kuga se vyrábí ve španělské Valencii s využitím 3D tisku u řady součástek.
Do letošního roku vyrazila s novým vzhledem, který ji na přídi přidává světelný pruh, novou masku chladiče a zajímavější tvar denního svícení. Mimochodem, světla mají v základu kompletní LED sestavu s automatickým přepínáním dálkového režimu. Na přání dodávaná varianta Dynamic Pixel využívá data z navigace i kamery a podle nich upravuje tvar světelného toku. Také nárazníky jsou výrazně přepracované a jejich finální podoba se odvíjí od zvolené výbavy.
Interiér a vnitřní prostor
Základní proporce interiéru zůstaly zachovány, ačkoliv Ford provedl tlačítkovou čistku. Panel ovládání rádia pod dotykovou obrazovkou nahradila dotyková lišta nastavení klimatizace, která byla dříve ve spodní části. Tam jsou nyní tlačítka startování, kamerového systému, parkovacích senzorů a nastavení hlasitosti audia. Zjednodušilo se i pojetí středového tunelu, kde většinou najdeme kruhový ovladač automatické převodovky. Manuál se dodává pouze k základní motorizaci.
Palubní systém SYNC 4 se 13,2palcovou obrazovkou pracuje ve srovnání s předchůdcem dvakrát rychleji, podporuje 5G síť pro plynulé užívání online aplikací a bezdrátově zrcadlí chytré telefony. Vestavěná navigace neustále aktualizuje informace o dopravě a vzhledem k oblibě využívání kugy jako tažného vozidla, lze do systému zadat celkové rozměry soupravy, podle nichž vůz upraví trasu. Vyhne se ostrým zatáčkám a problematickým zúžením.
Komfort cestování zvyšuje nejen užitečná elektronika, ale také příplatková přední sedadla s certifikací AGR. Zadní sedadla kugy jsou podélně posuvná, takže vytvoříte přes metr volného místa pro nohy, nebo zvětšíte objem zavazadelníku až o 140 litrů. Jeho základní objem činí u klasické motorizace 590 litrů, v případě hybridu a plug-in hybridu se musíte spokojit s 518 litry. Maximální kapacita po sklopení opěradel je 1530 litrů.
Motory a technika
Kuga exceluje zejména mezi elektrifikovanými pohony. Od roku 2021 táhne nepřerušenou linii nejprodávanějšího plug-in hybridu v Evropě. Důvodů je několik. Předně je tato varianta založená na nezvykle velkém čtyřválci Duratec o objemu 2.5 litru. Celkový výkon soustavy dosahuje 178 kW s maximální rychlostí 200 km/h. V čistě elektrickém režimu, kdy je maximální rychlost omezená na 137 km/h, ujede 62 až 69 km. Zajímavostí je schopnost táhnout brzděný přívěs do hmotnosti 2100 kg.
Stejnou schopností disponuje i hybrid s pohonem všech kol založený na identickém zážehovém motoru. Celkový výkon 134 kW je ve srovnání s hybridní předokolkou téměř shodný, stejně jako maximální rychlost 196 km/h. Kromě tažné síly vyniká také dynamikou, kdy stovku pokoří za 8,3 sekundy oproti 9,1 sekundám. Hybrid s pohonem předních kol utáhne 1600 kg a 100 km/h dosáhne za 9,1 sekundy. Díky nižší spotřebě také ujede až 900 km, protože ve městě zvládne jet 64 % na elektřinu. Za pohon všech kol si navíc připlatíte kolem 50 000 Kč. V obou případech dostanete bezestupňový automat eCVT.
Vyznavači klasiky sáhnou po základním EcoBoostu o objemu 1.5 litru naladěném na 110 kW. Zde je možná volba mezi šestirychlostním manuálem nebo osmistupňovým automatem.
Na poli asistenčních systémů přichází nová generace adaptivního tempomatu, který nyní dokáže automaticky brzdit před zatáčkami a křižovatkami, stejně jako za ostatním provozem. Kamerový systém se záběrem kolem celého vozu nabízí pohled z ptačí perspektivy, takže parkování, příprava na připojení přívěsu, nebo i vjetí do automatické myčky jsou hračkou.
Kuga je v základu vybavena dvouzónovou automatickou klimatizací, navigací, bezklíčkovým přístupem i startováním, senzorem stěračů, tempomatem, protikolizním asistentem s detekcí chodců i cyklistů, předními a zadními parkovacími senzory s kamerou, kontrolou stability a trakce a dalšími pomocníky.
Technické údaje Ford Kuga
Nejlevnější zážehová verze – 1.5 EcoBoost | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1499 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5000 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 240 při 1600-4000 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4604/1882/1662 |
Rozvor (mm) | 2711 |
Zavazadlový prostor (l) | 885 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1526/549 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1730/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 195 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,5 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
6,4-7 |
Emise CO2 (g/km) | 145-160 |
CENA: | |
851 900 Kč (včetně DPH) |