Subaru přichází na trh se třetí generací hatchbacku Impreza a crossoveru XV, který se nyní přejmenoval na Crosstrek. Není bez zajímavosti, že se pro své univerzální jízdní schopnosti a vysokou bezpečnost propracoval do finále ankety Auto roku v ČR.
Za úspěchem stojí řada předností, které odborná porota na crosstreku ocenila. Jde především o neobvykle univerzální jízdní vlastnosti, vysokou bezpečnost, prostorný interiér, radost z řízení nebo trakci pohonu všech kol.
Interiér a vnitřní prostor
Společně s crosstrekem, který je nástupcem crossoveru XV, Subaru uvedlo na trh také hatchback Impreza. Třetí generace těchto nejprodávanějších modelů staví na modulární platformě SGP. Crosstrek je oproti původnímu modelu XV o 10 mm delší a nižší. Rozvor narostl o 5 mm, šířka je stejná. Přestože se vnější rozměry změnily jen minimálně, zavazadlový prostor je po sklopení sedadel větší o 121 litrů (1314 l). Naopak základní objem klesl z 385 na 315 litrů.
Crosstrek a impreza jsou v prostoru pro cestující stejné jako předchozí generace. Vnitřní rozměry jsou působivé, šířka interiéru je v segmentu nižší střední třídy vůbec největší. Například oproti Volkswagenu Golf jsme v úrovni loktů naměřili o znatelných 60 mm více, v úrovni ramen je to obdobné. Šířka je natolik štědrá, že konkuruje automobilům střední třídy, a to dokonce tak, že i oproti Škodě Superb má o 7 mm navrch. Podobně velkorysý je prostor i pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Například oproti Škodě Octavia je na zadních sedadlech o 50 mm více místa.
Mezi imprezou a crosstrekem je znát zásadnější rozdíl v naladění podvozku. Impreza je klasický hatchback, nemá tedy terénní ambice. Vystačí si s běžnou světlou výškou a odpružením naladěným na silnice, po kterých zatáčí jako po kolejích. Crosstrek je jiný, nabízí neobvykle univerzální podvozek. V terénu zvládá překvapivě hodně. Světlá výška je nadprůměrných 220 mm, větší je také zdvih pérování, jiné jsou tlumiče i pružiny, znamenitá je trakce na kluzkém povrchu.
Stálý pohon všech kol je u obou modelů shodný. Třetí generace mění poměr distribuce točivého momentu mezi přední a zadní nápravu z 50 : 50 na 60 : 40. Jízdní režim X-Mode po aktivaci tlačítkem zůstává stále zapnutý. Vypne se po překročení 35 km/h a při zpomalení pod tuto rychlost se opět zapojí – dříve se musel opět stisknutím aktivovat. Asistované sjíždění svahů nyní funguje i na zpátečku.
Crosstreku je úplně jedno, po jakém povrchu jede. Nezklame na šotolině ani na vyžehleném asfaltu. Na všech površích má snadno předvídatelné jízdní vlastnosti, a i přes vyšší světlou výšku 220 mm se v zatáčkách naklání jen minimálně.
Motory a technika
Jak už jsme zmínili, Subaru Crosstrek do Evropy přichází v jedné jediné verzi – s dvoulitrovým elektrifikovaným čtyřválcovým boxerem o výkonu 100 kW. Základní motor objemu 1,6 litru z nabídky zcela vypadl.
Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům je výkon i u tohoto jediného motoru snížen o 10 kW. Není ale bez zajímavosti, že i se slabším motorem jede crosstrek oproti modelu XV o 5 km/h rychleji. Nejvyšší rychlost stoupla ze 193 na 198 km/h, což poukazuje na lepší aerodynamiku. Nepatrně se zlepšil také temperament díky jinému průběhu točivého momentu, častějšímu zapojení elektromotoru při zrychlování a nižší pohotovostní hmotnosti o 30 kg. Rychlost 100 km/h crosstrek pokoří za 10,8 s, zatímco předchozí XV tuto disciplínu zvládlo za 11,3 s.
Subaru i nadále využívá mildhybridní pohon, tedy systém bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. Do crosstreku tedy čerpáte jen benzin a s elektřinou si hospodaří sám. Když je třeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést patrné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách.
Zachováno zůstalo umístění 12kW elektromotoru ve skříni převodovky. Nezměnil se ani 118voltový lithium-iontový akumulátor, který i nadále nabízí výkon 13,5 kW a jmenovitou kapacitu 4,8 Ah. I když mildhybridní systém neumožňuje přepnout na čistě elektrický pohon, s plně nabitým akumulátorem lze s lehkou nohou na plynovém pedálu ujet na elektřinu lehce přes jeden kilometr rychlostí do 40 km/h. Podle výrobce lze ujet až 1,6 km.
Elektromotor se do práce zapojuje nejčastěji v městském provozu nebo na krátkou chvíli po přidání plynu. Ve vysokých rychlostech je vůz poháněn pouze spalovacím motorem.
Subaru u novinky zapracovalo i na technologiích. Kromě nového multimediálního systému s vylepšenými navigačními funkcemi a bezdrátovou konektivitou s Apple CarPlay a Android Auto se výrazné úpravy dočkal i systém EyeSight. Ten dostal třetí centrální kameru a sleduje teď mnohem širší prostor před vozem. Zvládá tak sedm nových funkcí. Například předkolizní brzdění, když přijíždí vozidlo z boku nebo když zaznamená chodce na přechodu, autonomní řízení, díky němuž se vůz sám vyhne stojící překážce v provozu, inteligentní omezovač rychlosti, který́ reaguje na dopravní značky, nebo centrování jízdy v pruhu u adaptivního tempomatu. Právě tato funkce je znatelně vylepšena, a tak při jízdě s aktivním udržováním jízdy v pruzích už v zatáčkách na dálnici nekličkuje.
Stalo se tradicí, že japonské značky ctí pro Evropu kratší servisní intervaly výměny motorových olejů. Dominují časté studené starty, jízdy na kratší vzdálenosti a velké výkyvy teplot. Možná právě proto patří tyto značky mezi nejspolehlivější a jsou pověstné dlouhou životností a tedy i mimořádně vysokými zůstatkovými hodnotami. Na druhou stranu tím stoupají náklady za servis. Na oplátku Subaru nabízí pětiletou záruku nebo 100 000 km a vysoké zůstatkové hodnoty.
Technické údaje Subaru Crosstrek
Nejlevnější zážehová verze – e-BOXER FB20 100 kW (136 k) |
|
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Podélně uložený zážehový čtyřválec s protilehlými válci pohání všechny kola |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Největší výkon (kW) | 100 při 5600-6000 |
Největší točivý moment (Nm) | 182 při 4000 |
Převodovka | Samočinná bezestupňová CVT |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4495/1800/1600 |
Rozvor (mm) | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 315/1314 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1670/430 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1270/650 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 198 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,8 |
Spotřeba (kombinovaná WLTP) (l/100 km) |
7,7 |
Emise CO2 (g/km) | … |
CENA: | |
880 000 Kč (včetně DPH) |